2024-06-21, 19:19
Medlem
Silfverryggs avatar
Fler härjningar av ryssen utomlands. Det är fan dags att slänga ut vartenda en som stödjer neo-boljsevistiska fascitoida ryssland.
Citat:
Tysklands åklagarmyndighet meddelade på fredagen att man hade gripit tre män misstänkta för att ha spionerat för en utländsk underrättelsetjänst. Männen greps i Frankfurt på onsdagen. En av männen är ukrainare, en armenier och en ryss, enligt myndigheterna.
Myndigheterna namngav inte det land vars underrättelsetjänst männen misstänks tjäna. De misstänks för att ha försökt samla information om en ukrainsk medborgare som bor i Tyskland och för att ha legat i bakhåll på ett kafé i Frankfurt där måltavlan tros ha uppehållit sig.
Enligt tidningen Spiegel misstänks männen vara inblandade i rysk underrättelsetjänst. Den person som de tre hade som måltavla hade stridit mot Ryssland i hans hemland, enligt tidningen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Ungefär som den där kazakstanska personen som mördades i Kyiv häromdagen av två andra kazakstanier.
Citera
2024-06-21, 19:19
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Är det inte väldigt förnedrande att att ha en despot som enväldig tsar som behöver hora ut sig till Nordkorea?

Det säger väl allt om hur illa läget är för ryZZland?
Citera
2024-06-21, 19:31
Medlem
Snapcounts avatar
Tja..verkar enligt mig som om Trump inte har lämnat bakom sig sina varmare tankar om Putin/Ryssland :

Trump antyder att Bidens inställning till Ukrainas potentiella Nato-medlemskap hjälpte Ryssland att attackera Ukraina

Trump kritiserade Joe Biden, USA:s president, för att ha sagt "helt fel saker".

– En av de felaktiga sakerna han sa var att Ukraina kommer att bli medlem i Nato. När jag hörde honom tala sa jag att den här killen kommer att starta ett krig, sa Trump.

Kyiv Independent, som också har skrivit om Trumps besked, skriver att Bidens inställning till Ukrainas inträde i Nato var blandad och att han inte direkt har uttalat sitt stöd för Ukrainas anslutning till Nato. I juni 2021 svarade Biden till exempel att "det kommer att se" om landet kan bli medlem.

https://www.berlingske.dk/internationalt/trump-antyder-at-bidens-holdning-til-ukraines-potentielle-nato?referrer=RSS

Iallafall är han emot att låta Ukraina själv bestämma över sin utrikes/säkerhetspolitik.
Citera
2024-06-21, 19:43
Medlem
En intressant genomgång av en av Ukrainas mer okända drönare som verkar användas relativt flitigt för att slå mot ryssen.

https://nitter.privacydev.net/DanielR33187703/status/1803859558248649033#m

Är ju bara en del av ett axplock av utvecklingen för krigföring men det är intressant att Ukraina själva valde att gå denna vägen med sin stora satsning på drönare före missiler för snart två år sedan vilket av många sågs som ett minst sagt djärvt beslut.
Citera
2024-06-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja..verkar enligt mig som om Trump inte har lämnat bakom sig sina varmare tankar om Putin/Ryssland :

Trump antyder att Bidens inställning till Ukrainas potentiella Nato-medlemskap hjälpte Ryssland att attackera Ukraina

Trump kritiserade Joe Biden, USA:s president, för att ha sagt "helt fel saker".

– En av de felaktiga sakerna han sa var att Ukraina kommer att bli medlem i Nato. När jag hörde honom tala sa jag att den här killen kommer att starta ett krig, sa Trump.

Kyiv Independent, som också har skrivit om Trumps besked, skriver att Bidens inställning till Ukrainas inträde i Nato var blandad och att han inte direkt har uttalat sitt stöd för Ukrainas anslutning till Nato. I juni 2021 svarade Biden till exempel att "det kommer att se" om landet kan bli medlem.

https://www.berlingske.dk/internationalt/trump-antyder-at-bidens-holdning-til-ukraines-potentielle-nato?referrer=RSS

Iallafall är han emot att låta Ukraina själv bestämma över sin utrikes/säkerhetspolitik.

ÄR HAN? vad bygger du det på LE finnish LA norweigan one? Rapporterar du direkt som andra källa från vad du läst?

Om inte annat så är det underbart att DU står oss bi som den direkta kontakten till "dagspressen" ja.

Tradig är ju ditt nervösa förnamn men det tycker vi om som OFTAST. Varför du fortfarande inte förstått att din cynism är totalt korkad och endast PERSONLIG rådande din är en annan sak. Dags för kvällsmat ja
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2024-06-21 kl. 20:09.
Citera
2024-06-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Aningens offtopic

Men Mikael Skillt, ni vet den där nationella tjommen som har varit i rubrikerna har nu en färdig drönare som Ukraina kan ha användning för. Inte bara Ukraina, jag skulle gärna se att vi här i Sverige satsar lite pengar på den teknologin. Men nu är det dags att börja serieproducera och vad gör Svenska myndigheter?

https://x.com/Korpoga/status/1804113113744114174

Det här är skamligt gjort av Almi, men vad ska man förvänta sig utav ett gäng övervintrade kommunister?

Skamligt? Du och Skillt verkar helt ha missförstått Almi’s uppdrag.

Tvivlar du inte en sekund på Skillts meningslösa utspel? Tror du att han ska kunna lösa kriget likt Trump?

Om hans drönarlösning är så sjuhelvetes bra så lär det finnas mängder av finansiärer.. istället vill han att skattebetalarna ska finansiera hans ”spännande projekt”. 😂😂
Senast redigerad av EnoughisEnough 2024-06-21 kl. 20:24.
Citera
2024-06-21, 20:28
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Skamligt? Du och Skillt verkar helt ha missförstått Almi’s uppdrag.

Tvivlar du inte en sekund på Skillts meningslösa utspel? Tror du att han ska kunna lösa kriget likt Trump?

Om hans drönarlösning är så sjuhelvetes bra så lär det finnas mängder av finansiärer.. istället vill han att skattebetalarna ska finansiera för hans ”spännande projekt”. 😂😂

Jag tror att vi i Sverige ligger efter i drönartillverkning, någonting som visat sig vara användbart om man ska slåss mot Ryssen. Mikael är även en av dom fåtal inhemska tillverkare av drönare, särskilt hans "Knut" som kan motstå radiostörningar dom sista hundra metrarna.

Jag tycker även vi ska stödja den typen av produktion som Mikael arbetar med, så här är Almi snett ute enligt mig.

Edit:
Det kan vara värt att nämna att Ukraina köper sina drönare till strax över självkostnadspris i syfte att undvika profitering.
Senast redigerad av Jack.Elam 2024-06-21 kl. 20:32.
Citera
2024-06-21, 20:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Ännu fler patrioter på g till Ukraina. Denna gång Nederländerna (och ej namngiven givare). Holländarna glömmer inte MH-17.
Citat:
Dutch Defense Minister Kajsa Ollongren announced that the Netherlands and another not disclosed country were able to organize another complete MIM-104 Patriot Air Defense System for Ukraine
https://x.com/tendar/status/1804206156564381913

Och innan någon frågar, så ja, denna Kajsa är svenskättad genom mamma.
Citera
2024-06-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror att vi i Sverige ligger efter i drönartillverkning, någonting som visat sig vara användbart om man ska slåss mot Ryssen. Mikael är även en av dom fåtal inhemska tillverkare av drönare, särskilt hans "Knut" som kan motstå radiostörningar dom sista hundra metrarna.

Jag tycker även vi ska stödja den typen av produktion som Mikael arbetar med, så här är Almi snett ute enligt mig.

Edit:
Det kan vara värt att nämna att Ukraina köper sina drönare till strax över självkostnadspris i syfte att undvika profitering.

Ukraina lägger miljarder på sitt drönar-program och dom samarbetar med flertalet stater när det kommer till utveckling och produktion. Själv skänker jag pengar till flera initiativ inom just drönare för Ukraina.

Skillt är en nobody ingen bryr sig om hans projekt.

Drönaren ”Knut” är väl en sjödrönare som utvecklats inom Chalmers?

Nog för att det är midsommar men helt ärligt, Mikael Skillt är en nolla som aldrig kommer tillföra varken Sverige eller Ukraina med något vettigt öht.

Bra av Almi att säga nej och följa sitt uppdrag.
Citera
2024-06-21, 20:43
Medlem
Sydkorea är arga. Riktigt arga. Tydligen har de redan bestämt sig för att exportera vapen och ammunition till Ukraina.

https://united24media.com/latest-news/south-korea-to-supply-ukraine-with-155-mm-artillery-shells-and-air-defense-systems-853
South Korea To Supply Ukraine With 155-mm Artillery Shells and Air Defense Systems
Putte skulle ha tänkt sig för innan han började äckla sig med Fatboy Kim.
Citera
2024-06-21, 20:51
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Sydkorea är arga. Riktigt arga. Tydligen har de redan bestämt sig för att exportera vapen och ammunition till Ukraina.

https://united24media.com/latest-news/south-korea-to-supply-ukraine-with-155-mm-artillery-shells-and-air-defense-systems-853
South Korea To Supply Ukraine With 155-mm Artillery Shells and Air Defense Systems
Putte skulle ha tänkt sig för innan han började äckla sig med Fatboy Kim.

Från länken

Citat:
The specifics of South Korea’s military assistance, including the types and volumes of weapons, will be determined based on Russia’s future actions regarding its cooperation with North Korea. Additionally, South Korea is set to impose additional sanctions targeting four Russian vessels, five organizations, and eight individuals involved in arms and oil shipments between Russia and North Korea.

Mästerstrategen slår till igen
Citera
2024-06-21, 20:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
ÄR HAN? vad bygger du det på LE finnish LA norweigan one? Rapporterar du direkt som andra källa från vad du läst?

Om inte annat så är det underbart att DU står oss bi som den direkta kontakten till "dagspressen" ja.

Tradig är ju ditt nervösa förnamn men det tycker vi om som OFTAST. Varför du fortfarande inte förstått att din cynism är totalt korkad och endast PERSONLIG rådande din är en annan sak. Dags för kvällsmat ja

Det står fritt fram till dig att tolka det vad Trump säger, själv så noterar jag att det finns fortfarande ingen rysk kritik. Likaså har ju han återkommande blivit inbjuden till Kiev.., men har sagt "-Njet" på det !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in