2024-06-19, 20:15
Avslutad
Tänkte införskaffa några nya galgar men vet inte hur stora de bör vara. Det gäller främst för LARGE herrskjortor. Har frågat runt lite och några tycker att galgen ska vara ca 1-2 cm innanför sömmen längst ut på axeln medan några tycker att galgen ska sluta exakt vid sömmen, eller till och med att sömmen ska "vila" på galgen. Personligen känns det som att en galge som ligger för nära sömmen belastar plagget allt för mycket medan en för liten galge riskerar att plagget kanske får en utbuktning. Och ja, jag har mätt några galgar hemma och tycker att galgen ska sluta typ 1 cm från sömmen men vet inte om det faktiskt ska vara så. Så om ni har några tips får ni gärna komma med dom.
Citera
2024-06-19, 20:22
Medlem
Eponumoss avatar
Om du ska de som är bäst för plagget så ska du ha de galgar som har en rundning något utanför sömmen. Självklart är det bättre om inte gravitationskraften ligger som starkast på själva sömmen utan istället på ärmen utanför sömmen.

(Nu är nog hela din fokus mer teoretisk än praktisk. Jag har haft helt normala galgar i alla mina år och inte en enda skjorta har tagit någon som helst märkbar slitning. Om skjortorna är gjorda för att hålla i tre generationer är det förstås vettigt att de hänger bra ändå.)
Citera
2024-06-19, 20:23
Medlem
mikaelss avatar
Finns det verkligen storlekar på galgar? Har aldrig sett. Bara sett skjortgalgar (smala) och kavajgalgar (bredare ut mot axelpartiet).
Ser nu att kavajgalgen finns i olika storlekar, medan skjortgagen är one size: https://www.skolyx.se/galgar-och-klaedvard/305-skjortgalge-i-cedertrae.html
Citera
2024-06-19, 20:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skjortor väger så lite att det knappt spelar någon roll.

Däremot för jackor, rockar och kavajer så kan plagget deformeras om galgen är för liten.

Jag tror du övernördar dig om detta!
Citera
2024-06-19, 20:48
Medlem
Jag har nog minst ett trettiotal olika sorters galgar om inte mer, 95% håller en bredd på 45 cm, sen är det max +- 1 cm på övriga, ett ickeproblem.
Citera
2024-06-19, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skjortor väger så lite att det knappt spelar någon roll.

Däremot för jackor, rockar och kavajer så kan plagget deformeras om galgen är för liten.

Jag tror du övernördar dig om detta!

Ja, jag kanske övertänker lite angående detta. Har inte tänkt på att skjortor väger ganska lite. Det är väl oftast tyngre plagg som kan forma sig efter galgen, som t.ex tyngre ulltröjor som jag brukar vika ihop under sommaren för att inte fibrerna ska töja sig.
Citera
2024-06-19, 22:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoleroShots
Ja, jag kanske övertänker lite angående detta. Har inte tänkt på att skjortor väger ganska lite. Det är väl oftast tyngre plagg som kan forma sig efter galgen, som t.ex tyngre ulltröjor som jag brukar vika ihop under sommaren för att inte fibrerna ska töja sig.

Ja tunga tröjor också. Men såna hänger jag aldrig på galge så tänkte inte på det.
Citera
2024-06-19, 23:46
Medlem
Det spelar ytterst lite roll för plagg som inte har vadderad/uppbyggd axel. Och för vadderade axlar funkar Ikeas vita "överdrag" för galgar alldeles utmärkt, den håller samma bredd/tjocklek längst ut på axeln som dyrare lyxgalgar och galgar du finner hos exklusiva herrekiperingar.
Citera
2024-06-20, 17:10
Medlem
lakritcs avatar
Beror på vad som ska hänga på den. Ytterkläder = bred, kavajer = mittemellan, skjortor = smal.
Citera
2024-06-20, 17:47
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det spelar ytterst lite roll för plagg som inte har vadderad/uppbyggd axel. Och för vadderade axlar funkar Ikeas vita "överdrag" för galgar alldeles utmärkt, den håller samma bredd/tjocklek längst ut på axeln som dyrare lyxgalgar och galgar du finner hos exklusiva herrekiperingar.

Brukar faktiskt köra det överdraget på nästan samtliga hängande skjortor och en del tröjor.
Störde mig en gång på en tröja eller om det var skjorta som hade fått en liten buktning på axlarna av galgen och tyckte den detaljen fixade problemet. Tar iofs en jävla massa mer plats i garderoben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in