2024-06-19, 23:15
Medlem
Sverige blir mer o mer en polisstat. Den som på riktigt tror att detta är en fri demokrati är efterbliven
Citera
2024-06-19, 23:18
Medlem
Är ni missnöjda med förslaget om s.k. "Chat Control 2.0" så ber jag er ringa på hos Ylva Johansson och förklara missnöjet för henne. Det blir enklast så och då behöver ingen kommunikation göras digitalt. Eftersom politiker är välkända för att bo lite här och där rekommenderar jag också att ringa på hos hennes make Erik Åsbrink som förhoppningsvis kan vidarebefordra ert missnöje till henne.

Kontaktuppgifter finner ni nedan enligt det offentliga folkbokföringsregistret.

Ylva Johansson
Götgatan 73 A lgh 1204
116 62 Stockholm

Erik Åsbrink
Rosenlundsgatan 32 B lgh 1403
118 53 Stockholm

Räcker inte det rekommenderar jag också att ta kontakt med justitieminister Gunnar Strömmer. Honom finner ni på Brättnevägen 3, 122 64 Enskede.
Citera
2024-06-19, 23:18
Medlem
olcadans avatar
Så blir det när förvirrade boomers bestämmer. Med "skydda barnen!!"-retorik kan man få folk att gå med på bokstavligen vad som helst.

Det var kul att leva i en fri demokrati så länge det varade. Nu kan man lika gärna flytta till Kina.
Citera
2024-06-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Men AI är ju inte så bra. Människor måste ju kolla. Annars blir det som de som har sina bilder i en molntjänst och så bestämmer AI att en kissande staty är ett barn och bannlyser användaren.

Det har blivit bättre och används redan på flera olika platformar (discord är en av dem) och ja någon lär bli markerad som risk för att personen skickar en bild på sin nyfödda bebis eller när ungen leker naken vid vattnet eller dylikt... kanske kan man överklaga själva avstängningen (om man nu lägger en sådan, det har pratats om att man endast limiterar användaren från att skicka bilder/filer men text fungerar)...
Citera
2024-06-19, 23:23
Medlem
Någon som vet vilken inverkan detta kommer ha på folk som laddar ner torrenter?
Citera
2024-06-19, 23:23
Medlem
swehacks avatar
Det kommer sluta med att jag går tillbaka till bankdosan, eller har en mobil för bankid och en mobil för allt annat.

För det kommer troligtvis vara lättare att installera appar utan bakdörr om du kör någon inofficiell android image, och då kommer antagligen inte bankid funka.

Så inget kommer förändras, de gör det bara svårare. Personlig integritet är en mänsklig rättighet.
Citera
2024-06-19, 23:26
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Det har blivit bättre och används redan på flera olika platformar (discord är en av dem) och ja någon lär bli markerad som risk för att personen skickar en bild på sin nyfödda bebis eller när ungen leker naken vid vattnet eller dylikt... kanske kan man överklaga själva avstängningen (om man nu lägger en sådan, det har pratats om att man endast limiterar användaren från att skicka bilder/filer men text fungerar)...

Jag skulle aldrig våga spara en sådan bild någonstans i moln eller mejl. Jag tar kort ibland på sommaren, men om det är barn i bilden raderar jag hela bilden med en gång. De är påklädda med under 18. Jag tar inte kort alls på vänners barn.

De har redan skrämt en ickepeddo från att spara vanliga bilder.
Citera
2024-06-19, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Är ni missnöjda med förslaget om s.k. "Chat Control 2.0" så ber jag er ringa på hos Ylva Johansson och förklara missnöjet för henne. Det blir enklast så och då behöver ingen kommunikation göras digitalt. Eftersom politiker är välkända för att bo lite här och där rekommenderar jag också att ringa på hos hennes make Erik Åsbrink som förhoppningsvis kan vidarebefordra ert missnöje till henne.

Kontaktuppgifter finner ni nedan enligt det offentliga folkbokföringsregistret.

Ylva Johansson
Götgatan 73 A lgh 1204
116 62 Stockholm

Erik Åsbrink
Rosenlundsgatan 32 B lgh 1403
118 53 Stockholm

Räcker inte det rekommenderar jag också att ta kontakt med justitieminister Gunnar Strömmer. Honom finner ni på Brättnevägen 3, 122 64 Enskede.
perfekt!
Citera
2024-06-19, 23:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det här ska upp i EU nämnden innan Sverige har sagt sitt.

Det du i så fall ska skicka till är de här figurerna. Om du har något parti du röstar på kan du välja deras kandidat.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/utskotten-och-eu-namnden/eu-namnden/#ledamoter

Fixat! Tack!

Inte för jag tror att det hjälper, min ledamot ser ut som en snäll tant/förvirrad boomer. Fast det gör väl i och för sig jag också....
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-06-19 kl. 23:33.
Citera
2024-06-19, 23:32
Medlem
katr00pzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elchapo1337
Någon som vet vilken inverkan detta kommer ha på folk som laddar ner torrenter?
Tror inte det kommer ha så stor inverkan där, men vad vet jag, är mer FRA man får kolla på då. Dock lite oklart hur de spinner vidare på denna lag när den väl är på plats.
Citera
2024-06-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Eftersom Signal kommer dra sig ur EU om Chat Control röstas igenom, så vill jag uppmärksamma er om ett FOSS-alternativ. Signal har gjort mycket för integritet och frihet. Men eftersom de drar sig ur, behöver man nu använda ett annat alternativ.

FOSS = Free & Open Source Software.
Det innebär att det är helt öppen källkod i programvaran och att du kan distribuera/ändra/använda programvaran precis hur du vill.

Ett exempel på en chattapplikation som redan finns idag är Molly-FOSS.
Det är en s.k. fork (kopia) av Signal, vilket är den mest integritetsvänliga kommunikationsappen idag.

https://molly.im/

Denna kan ni installera på Android och i t.ex. GrapheneOS.
Eftersom ni installerar den direkt från källan kan ingen (absolut ingen) bestämma om ni kan ha kryptering eller inte. Det är inbyggt i den.

Hela grejen med FOSS är mer än bara en kategori av programvaror. Det är en hel ideologi i sig. Fler än någonsin blir mer intresserade av FOSS och det är riktigt bra, men vi behöver bli fler! Vi behöver utvecklare, testare, designers, översättare och kreativa individer.

Alla i världen kan bidra med något till FOSS-programvaror.
Vill ni läsa mer om själva tanken bakom FOSS som började några decennier sedan, är detta en bra sida att börja på:

https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

Jag kan garantera att 99.99% av allt ni gör idag på era mobiler och datorer kan göras i FOSS-applikationer. Det finns alltid ett FOSS-alternativ där ute. Utvecklingen har kommit långt, men vi behöver bli fler än någonsin nu. Sök efter FOSS-programvaror på nätet och engagera er i något/några av dom. Tillsammans säkerställer vi att internet förblir fritt från massövervakare/Stasiälskare.

Bara några exempel:
Istället för Microsoft Office bör ni använda LibreOffice.
Istället för Visual Studio Code bör ni använda VSCodium, emacs eller vim.
Istället för Adobe Photoshop/Illustrator bör ni använda GIMP, Inkscape.
Istället för Adobe Premiere bör ni använda KDen Live, DaVinci Resolve.
Istället för Google Chrome bör ni använda Firefox, LibreWolf, Mullvad Browser eller TOR.
Och som tidigare nämnts, undvik appar så långt det går. Använd webbversionen om det finns en. Då slipper du installera programvaror ö.h.t.

Om Chat Control blir aktuellt, då kommer det komma betydligt fler FOSS-alternativ på marknaden. Så ta det lugnt, vi löser detta tillsammans. Ingen stat bör ha koll på allt vad du gör.

Chat Control innebär att de ska ha full åtkomst till alla dina bilder, dina chattar, dina samtal, dina dokument, allt. Utan kryptering öppnar man upp för attacker från främmande makt. De har grävt sin egen grav. Så inte bara kommer du massövervakas om du fortsätter använda non-FOSS-programvaror, men det är en ENORM säkerhetsrisk.

För företagare innebär detta döden för företagshemligheter. Med lobbyister och korrupta politiker i riksdagen så är det en samhällsfara om de får insyn i allt vad privata företag gör. Därför bör företag gå över till FOSS omgående.

FOSS är det enda alternativet.

Och rösta på Piratpartiet. Det var allt från mig.

Jag har väldigt svårt att se att företag inte kommer ha enterpriseavtal med diverse leverantörer för att kunna kringgå detta.
Citera
2024-06-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4202
Ni som är emot detta får skriva till våra folkvalda EU politiker! Berätta vad ni tycker om detta helgalna förslag. Tips från Bahnhofs hemsida: https://bahnhof.se/2024/06/19/varning-chat-control-riskerar-inforas-trots-eu-parlamentets-nej/

Har själv skrivit och berättat vad jag tycker om detta idiotiska förslag! Dom jag lyckats hitta epost adress till.

Bra jobbat! Ju fler vi är som kritiserar desto bättre!
Vem har du skrivit till? Bäst att haka på samma tåg tänker jag.
Folk måste bli mer medvetna om dess konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in