Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Gör de verkligen det? Jag är av annan uppfattning. Har du möjlighet att kvantifiera skillnaden jämfört med förra året?
TIll sin motoffensiv hade Ukrainarna ca ~10 brigader på en total styrka om 50 000 - 60 000 soldater. Dessa bildar en strategisk reserv utöver det man redan hade längs med hela fronten. I värsta fall i samband med en Rysk offensive i kring Svatove -23 hade man fått ta resurser från sin tänkta offensiv.
Idag har Ukraina inte sådana resurser. Exakta siffror kan jag faktiskt inte ge. Men vi vet t.ex. att Ryssarna hade 2st divisioner på ca 35 000 man för deras tänkta offensiv mot Sumy och deras stagnerade offensiv mot Vovchansk och Liptsy. Dessutom ska de ha ca 10 000 man i reserv kring just Svatove. Ukraina vet vi däremot saknar ens kapacitet att återställa befintliga brigader, medan Ryssarna har
viss förmåga att bygga reserv. Inte ens med deras nya mobiliseringslagar får de in tillräckligt med rekryter, och ska jag vara ärlig - Det vi ser ifrån ffa Odessa är dessa mobiliserade soldater inte särskilt motiverade att slåss. Ryssarna å andra sidan behöver inte mobilisera eftersom de välter rubel över nya rekryter.
Jag avskyr ISW med passion men t.ex. för ett par månader sedan:
Citat:
Syrskyi added that Ukrainian forces are committing elements of brigades that have undergone rest and reconstitution to stabilize the situation in the Avdiivka direction.[6] The arrival of reconstituted Ukrainian reinforcements will likely allow Ukrainian forces to slow Russian tactical gains and possibly stabilize the front. Ukrainian forces have struggled with under-resourcing and are facing a reported one-to-three manpower disadvantage northwest of Avdiivka
Ukrainarna är alltså nere på brigad-nivå för att flytta runt trupper till olika frontavsnitt, vilket man knappast vill göra.