2024-06-17, 10:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den kvarvarande ”svenskens” juridiska status är naturligtvis helskum. Att efter en dödsdom och efter att ha läkarturistat i Sverige (och andra länder) få medborgarskap i ett fängelse har naturligtvis fått Iran att se Sverige som en juridisk rättshaverist fars.

Om Sverige vill vara juridiskt seriöst måste man införa en tillsvidareregel som per automatik ger alla iranska medborgare dubbelt svenskt medborgarskap. Då kan man gasta om frigivning av allt från dömda felparkerare till pederaster.

I ett fall är Iran emellertid ett föredöme. Transgender har en stark ställning och skulle kunna importeras som sagoberättare till Svenska barn när tillgången här tryter.

Instämmer med det fetade!

Tror också att det där snabbfixade medborgarskapet den 21 februari 2018, först efter avkunnad dödsdom för Djalali, fick iranierna att bli irriterade.

Svenska Amnesty skriver i en publikation då att de gratulerar till medborgarskapet "som kommer göra att svenska UD nu inte kan nekas att få tillgång till hela fallet".

Det störde nog iranierna ordentligt.
Varken Sveriges regering eller UD har varken före eller efter det utdelade extra svenska medborgarskapet fått ha någon som helst kontakt med Djalali eller fått tillgång till några handlingar. Inte en enda gång. Allt har gått genom Djalalis anhöriga.

Med tanke på hur otroligt viktigt och vilken tyngd medborgarskap har i resten av världen - ses nog Sveriges "lite fladdriga lättvindiga" utdelande medborgarskap i detta fall som att vi inte är seriösa eller ska tas på allvar med våra medborgarskap.
Det hade antagligen varit bättre att låta bli än att försöka vara "fiffig" här.
Citera
2024-06-17, 10:55
Medlem
Inget annat än ett rättshaveri. Sverige cementerar återigen sin position som ett bananland.
Citera
2024-06-17, 10:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Som regimen i Iran är skit så är det större risk att åka till Iran. Jag vet många oskyldiga som skulle hängas om de åkte tillbaks till Iran.

Mina vänner som har varit Iran tycker befolkningen där är trevlig. Men att regimen är skit.

Att huvud taget försvara regimen i Iran på något sätt är gräsligt. Man tror nästan att du jobbar åt VEVAK.

PS 2023 hade Iran 6 milj utländska turister. 2019 hade Iran 9.1 milj utländska turister. Sverige 2023 16 milj utländska turister. Irans turist boom liknar mer en fis.
Det är tusentals med svenskar som reser till Iran årligen utan att bli arresterade. Kanske för att de inte förberett eller hållt på med brottslig verksamhet?
Citera
2024-06-17, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var ju inte bara en "kompis" han träffade på enligt Irans underrättelsetjänst. Det var människor som redan hade span på sig.

Inte så bra, undrar om han visste om det. Fast sadisterna i Irans underrättelsetjänst är knappast pålitliga! Vad som räknas som kriminellt i Iran, och värt att ha span på, brukar vara rena löjan, i alla fall ur svensk synvinkel!
Citera
2024-06-17, 10:58
Medlem
Citat:
Det är tusentals med svenskar som reser till Iran årligen utan att bli arresterade. Kanske för att de inte förberett eller hållt på med brottslig verksamhet?

Jag är ganska säker att de svenskar som åker till Iran är även iranska medborgare. Då det är svårt att avsäga sig sitt iranska medborgarskap.
Citera
2024-06-17, 10:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Han skulle inte ha åkt och hälsat på den där kompisen, även om han varit där förut, förstås! Avrådde ingen honom? Trots det kunde inte svenska myndigheter offra varken honom eller Azizi, med hänvisning till "får skylla sig själv"-principen! Spion åt Iran hoppas man ju på att han inte är...rätt korkat val av Iran, eftersom han har ögonen på sig.

Nja, officiellt hatar han ju Iran och är ett offer för dem. Han har kontakter långt in i EU och svenska regeringen. Ganska bra val enligt mig.

Vet inte om det är värt att byta ut honom mot en massmördare som begått brott mot mänskligheten. Sverige säkrar inte ens mänskliga rättigheter inom landet. Hjälp alla utvisningshotade minoriteter istället med barn som är apatiska, det är ju fruktansvärt att de inte får stanna.
Citera
2024-06-17, 11:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag är ganska säker att de svenskar som åker till Iran är även iranska medborgare. Då det är svårt att avsäga sig sitt iranska medborgarskap.
Som vi har sett så hindrar inte att man har ett dubbelt medborgarskap att man blir arresterad om det förekommer något skumt.
Eller är du av uppfattningen att så länge man har ett svenskt medborgarskap så är man Snövit själv och kan aldrig begå några fel?
Låter väldigt naivt.
Citera
2024-06-17, 11:10
Medlem
Citat:
Som vi har sett så hindrar inte att man har ett dubbelt medborgarskap att man blir arresterad om det förekommer något skumt.
Eller är du av uppfattningen att så länge man har ett svenskt medborgarskap så är man Snövit själv och kan aldrig begå några fel?
Låter väldigt naivt.

Sant men går vi genom vad du har skrivit så försvarar du Iran med näbbar och klor i varje tråd. Det kan ju faktiskt vara så att Iran har kidnappat svenskar för sätta press på Sverige för att släppa en massmördare.

PS Tyckte du att det var rätt att Hamid Noury dömdes till livstid?
Citera
2024-06-17, 11:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Sant men går vi genom vad du har skrivit så försvarar du Iran med näbbar och klor i varje tråd. Det kan ju faktiskt vara så att Iran har kidnappat svenskar för sätta press på Sverige för att släppa en massmördare.

PS Tyckte du att det var rätt att Hamid Noury dömdes till livstid?
Jag påpekar brister i ditt känslomässiga UD resonemang, det är inte att försvara något. Jag berättar som det ligger till.
Citera
2024-06-17, 11:17
Medlem
Citat:
Jag påpekar brister i ditt känslomässiga UD resonemang, det är inte att försvara något. Jag berättar som det ligger till.

Någon åsikt måste du ha över domen? Var det rätt eller fel? Var bytet rätt eller fel?
Citera
2024-06-17, 11:38
Medlem
Åk inte till Iran, då kan du bli dödad av staten där. Åk inte till Irak, då kan du bli dödad av
medborgare i andra länder ! Ungefär så ser det ut i världen just nu !
Citera
2024-06-17, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Även jag som avgudar området och den gamla kulturen i Iran, älskar Iranier i allmänhet hade aldrig rest dit med den regimen. Speciellt inte som EU-diplomat.
Själv undrar jag om han är spion åt Iran nu och ifall allt detta var planerat.

Haha, våra gubbar är alltid oskyldiga. Vi ägnar oss inte åt spioneri. Det gör bara skurkregimer som Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in