2024-06-15, 12:36
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Film från det raserade bostadshuset efter Ukrainas beskjutning. Undrar om det var med västvapen? De har ju tillåtelse nu att skjuta fritt in i Ryssland med vår ammunition. De verkar sikta på civila bostadshus.
Det var väl i morse, eller om det var under natten, någon av- från Ryssland avlossade, raketer/missiler/robotar havererade och störtade i just dessa trakter, alltså egen beskjutning. Jag kan inte säkert säga att det är så men tanken slår mig. Om ändå inte, tidigare har Ryssland allenast bedrivit fullskaligt krig mot Ukraina, nu kan Ukraina gå i fullskaligt krig mot Ryssland vilket denna beskjutning av stadsdel kanske är ett resultat av? Än så länge tror jag på min första tanke,men den andra är inte helt oäven.
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-06-15 kl. 12:39.
Citera
2024-06-15, 12:38
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det finns inte längre någon plan, det enda som återstår är reaktioner och infall. Hela det ryska krigsäventyret gick i baklås efter den första- eller kanske den andra, veckan. Visst det kom däromkring någon Plan B och ännu senare en Plan C men det har bara gått käpprätt åt helvete med alla planer, och förhoppningar.

Putin och dennes stab med påhejare har nu investerat alltför mycket av militärkraft, ekonomiska medel och politiska resurser för att överhuvud taget ens kunna sluta kriga, det finns ingen reträttväg, bara ett stup. Därför kommer kriget fortsätta till dess att Ryssland fallit samman och därmed också att president Putin blivit avrättad. Det vi än så länge bara skönjer är raset, sammanbrottet och fallet av den forna makten.

Bra analys. Jag tror många i Kreml förstår det också. Även militären måste avsky att hela helikopterflottan, luftvärnet och nästa all pansar och artilleri för att inte tala om Svartahavsflottan är borta.

Tror och hoppas på myteri snart.
Vi såg det ganska tydligt förra midsommar när Prigozhin macherade mot Moskva, ryska styrkor snarare anslöt än försökte bekämpa Wagner.
Citera
2024-06-15, 12:43
Medlem
Citat:
Film från det raserade bostadshuset efter Ukrainas beskjutning. Undrar om det var med västvapen? De har ju tillåtelse nu att skjuta fritt in i Ryssland med vår ammunition. De verkar sikta på civila bostadshus.

https://apnews.com/video/building-collapses-russia-ukraine-russia-government-420029d52e5b4251b22083369d91d249

Ja krig är hemskt.
Det är bara för Putin att kalla hem sina trupper och sluta attackera Ukraina så slutar kriget.
Han har det helt i sina egna händer då hans trupper befinner sig på en suverän stats mark.

Ukraina har givetvis rätt att försvara sig och tyvärr innebär det risk för civila offer.
Citera
2024-06-15, 12:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det var väl i morse, eller om det var under natten, någon av- från Ryssland avlossade, raketer/missiler/robotar havererade och störtade i just dessa trakter, alltså egen beskjutning. Jag kan inte säkert säga att det är så men tanken slår mig. Om ändå inte, tidigare har Ryssland allenast bedrivit fullskaligt krig mot Ukraina, nu kan Ukraina gå i fullskaligt krig mot Ryssland vilket denna beskjutning av stadsdel kanske är ett resultat av? Än så länge tror jag på min första tanke,men den andra är inte helt oäven.

Tappad/felriktad alt en vanlig dag på jobbet.
En glidbomb som föll över egna.

Inget ovanligt med ryssar.
Vardagsmat och ingen bryr sig.
Citera
2024-06-15, 12:51
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:

https://apnews.com/video/building-collapses-russia-ukraine-russia-government-420029d52e5b4251b22083369d91d249

Ytterligare en lögn. Ta en titt på ryssen Konstantin - inside russia på youtube. Han beskrev härom dagen att raset berodde på "zero" underhåll.

Fan vad ni suger med era uppgifter.
Citera
2024-06-15, 12:52
Avstängd
Citat:

Det gjorde ju Ryssarna för skojs skull när Ukraina inte fick skjuta över gränsen? Ukraina kanske tar igen lite nu så att de ska bli kvitt?
Citera
2024-06-15, 13:01
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yearling
Detta kallas "tvångmobilisering". Ja. Jag är emot mass tvångmobilisering.
Hur ser du på invasioner?
Citera
2024-06-15, 13:02
Medlem
Citat:

Film från Rysslands terrorbombning av Mariupol
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tpiov6/mariupol_before_and_after/?rdt=62708

Undrar om det var vapen från öst, de har ju tillåtelse att skjuta fritt in i Ukraina. De verkar sikta på civila bostadshus...
Citera
2024-06-15, 13:12
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Ähh, det var nog Rysslands eget artilleri som sköt lite fel.
Eller ska jag säga som rysstroll gjort? "Fake, gammal händelse, gasolycka, det ser ju alla"

Detta, händer nästan dagligen i Ukraina.
Att Ryssarna skjuter mot bostadshus.
Du menar att det är tillåtet för ryssarna, att sikta mot bostadshus.
Men inte för Ukrainarna att göra detsamma?

Ju mer jag ser på videon, desto mer tror jag att den delen av huset rasat av sig själv,

Är av samma åsikt. Titta på videon jag länkade till alldeles nyss i mitt svar till honom. Jämför.
Citera
2024-06-15, 13:13
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Psykopaterna i Moskva slår till igen. Ska bli intressant vad landsförrädaravskummen på flashback har för bortförklaringar den här gången.

Ryskt stridsflygplan kränkte svenskt luftrum
https://www.dn.se/sverige/ryskt-stridsflygplan-krankte-svenskt-luftrum/
Citera
2024-06-15, 13:15
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om man skall sammanfatta Putins fredsdeal, så ser den ut så här :

-Ge mig det jag vill ha, och så kallar vi det oavgjort !
-Sedan har han mage att kräva att sanktionerna skall lyftas, springnota ifrån allt som har blivit förstört utgår han ifrån.
-Och gör detta nu, för nästa bud är inte lika generöst.

Den sista punkten tror jag att kommer att innebära fortsatt slå till mot Ukrainas el-försörjning. Man får se hur det går.., men Putin tror fortfarande att han kan vinna kriget.

Men tror du verkligen att Ukraina kan vinna detta, om man med detta menar att ryssarna ska lämna ifrån sig de territorier de redan införlivat i sitt rike och som de med sin tydliga kärnvapendoktrin är beredda att försvara till viket pris som helst? Hur ska det gå till?

Som det hela ser ut så är snarast frågan hur ryssarna ska besegras och hur det ska gå till.
Citera
2024-06-15, 13:17
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
15.06.2024
Tanks — 7956 (+20)
Armored fighting vehicle — 15263 (+29)
Artillery systems — 13855 (+37)
MLRS — 1103 (+2)
Anti-aircraft warfare — 853 (+4)
Planes — 359
Helicopters — 326
UAV — 11148 (+51)
Cruise missiles — 2293 (+7)
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 18911 (+57)
Special equipment — 2322 (+12)
Military personnel — aprx. 525150 people (+1090)
1090 ryssar som skulle stjäla Ukraina åt Putin eliminerade. Ryssarna verkar bara bli mer och mer lurade av Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in