Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Citatet ovan syftar vad jag förstår på det "fredsinitiativ" som presenterats från ryskt håll, lagom till den "fredskonferens" som hålls utan ryskt medverkande nu till helgen.
Om man ser de ryska villkoren i sken av vad som var möjligt i samband med förhandlingarna i Istanbul ett par månader efter den ryska inmarschen så är nu den deal ryssarna nu erbjuder förstås betydligt sämre för Ukraina, ja egentligen för alla de stater som stödjer Ukraina. Det som var möjligt att uppnå i Istanbul förhandlingsvägen är förbi eftersom läget på slagfältet är annorlunda. I de villkor som presenterats verkar det som om ryssarna inte ställer krav på att Ukraina lämnar ifrån sig Odessa, Kharkov och Nikolaiev. Men det är det som gäller nu, alltså en förhållandevis bra deal om man snabbar på att ta den. Det finns förstås andra villkor i dealen som framförallt för Ukrainas sponsorer är svåra att tugga i sig, främst kraven på att alla sanktioner ska tas bort. Men villkoren ligger på bordet och det är i det stora hela bra villkor för Ukraina utifrån omständigheterna. Nästa gång blir det mindre kvar - och så kommer det antagligen att fortsätta.
https://www.youtube.com/watch?v=xrFPuaWe7h4
Om man skall sammanfatta Putins fredsdeal, så ser den ut så här :
-Ge mig det jag vill ha, och så kallar vi det oavgjort !
-Sedan har han mage att kräva att sanktionerna skall lyftas, springnota ifrån allt som har blivit förstört utgår han ifrån.
-Och gör detta
nu, för nästa bud är inte lika generöst.
Den sista punkten
tror jag att kommer att innebära fortsatt slå till mot Ukrainas el-försörjning. Man får se hur det går.., men Putin tror fortfarande att han kan vinna kriget.