2024-06-14, 09:57
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag tror man får glädja sig åt hemvändare alá Kennedy, Besara, Rosenberg och liknande.
Att förvänta sig ha en Messi från 16år till 34år är bara naivt och dumt.

Japp, även där har akademiverksamheten och talangutveckligen stor roll att spela.

Och ja det känns inte särskilt sannolikt i närtid men jag skulle gärna se Bajenspelare i landslag som presterar i stora mästerskap även på herrsidan till exempel. Det är dit jag tycker att vi ska sträva men det är ett arbete som är mycket större än bara Hammarby IF och vår strategi.
2024-06-14, 10:23
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Lite tröttsam oinitierad slentrian invändning sådant här. Alla vet att det funkar så att man först måste bygga en ekonomi för att kunna konkurrera om topplaceringarna.
Det finns liksom en anledning att MFF över tid är det lag som också presterar bäst.

Hur bygger man ekonomi? Bästa sättet är att spela ECL/EL och/eller sälja spelare. Det behöver väl inte förtydligas för någon?

Bajen har gått från en urusel ekonomi och en urusel tabelplacering 2011 sakta men säkert till en av allsvenskans bästa ekonomier. Ett par år av framskjutna placeringar, Cuptitel 2021 och cupfinal året efter, (och dubbla titlar på damsidan som tilläts en satsning). Förra året var en missberäkning och ett undantag som inte förtar poängen.

Nu gör Dif och Mff också ett bra jobb när det kommer till ekonomin, så allt ekonomiskt jobb är ju relativt vad våra konkurrenter tar för sig. Säljer vi inte de spelare det talas om så kommer Bajen tappa i konkurrenskraft, trots att vi skulle kunna gå lite plus på året ändå.

Ja det är sorgligt att sälja spelare, men det är ingen ny företeelse oavsett om man är Bajen, Mff eller Liverpool.
Så länge vi säljer spelare till priser som gör att vi kan fortsätta kräva topp 3 placeringar i framtiden, så tänker inte jag slentriangnälla och låtsas missa poängen med vad fotbollsframgångar bygger på.

Det kunde varit så mycket bättre. Se på hur Aik tvingas sälja sina spelare på ett helt annat sätt än Bajen (Kusi Asare i vintras som det stora skräckexemplet). Där finns det ett helt annat fog för gnäll.
Jo, men om vi ständigt säljer spelare som kan ta oss till europaspel, glädja supportrar och skapa stabilitet i spelartruppen så är jag orolig att vi i vanliga fall super bort pengarna och står där med något helt annat än vi kunnat ha. Man har trott flera gånger, att "nu jävlar" har vi en bra ekonomi men sen så ser man att pengarna försvunnit i nåt annat hål. Vi har ju gjort flera stora försäljningar redan tidigare och har ändå inte nån bra ekonomi, Hjelmberg sa ju att vi inte har någon budget att köpa för om vi inte säljer. Det var inte så kul att höra i början av säsongen då det såg allt annat än bra ut.
2024-06-14, 10:28
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jo, men om vi ständigt säljer spelare som kan ta oss till europaspel, glädja supportrar och skapa stabilitet i spelartruppen så är jag orolig att vi i vanliga fall super bort pengarna och står där med något helt annat än vi kunnat ha. Man har trott flera gånger, att "nu jävlar" har vi en bra ekonomi men sen så ser man att pengarna försvunnit i nåt annat hål. Vi har ju gjort flera stora försäljningar redan tidigare och har ändå inte nån bra ekonomi, Hjelmberg sa ju att vi inte har någon budget att köpa för om vi inte säljer. Det var inte så kul att höra i början av säsongen då det såg allt annat än bra ut.

Tycker du att vi spelar i europa mer sällan nu när vi säljer spelare för rekordsummor än förr i tiden när dom gick för enstaka miljoner?
Du verkar ha fått orsak och verkan om bakfoten.

Ja, vi har sålt spelare länge men så länge våra konkurenter (främst MFF och Dif) gör jobbet minst likabra så kommer vi inte gå förbi. Allt är relativt här, där rikast vinner (över tid).

Att vi säljer spelare för rekordsummor är bevis för att vi gör saker rätt och något som är ofrånkomligt när man gör saker rätt. När vi är ikapp MFF och/eller prenumererar på europaspel så kan man lägga om strategin och värva äldre spelare som inte är lika eftertraktade som våra talangfulla spelare.
2024-06-14, 10:45
Medlem
Valvantos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nästan kul att se Valvanto vara den resonliga. Bara i Bajen..

Och ja, detta är en riktigt bra affär av er. Nästan så man blir lite avundsjuk. Ni får alltså 6x mille utan att behöva lyfta ett finger. Grattis.

Haha trodde inte man skulle bli backad av dig när man vaknade imorse.

Japp, finns folk bland våra supportrar som inte är nöjda med dealen. Galenskap enligt mig. Hatten av till Hjelmberg som sagt.
2024-06-14, 10:58
Medlem
Valvantos avatar
Klockrent inlägg från en skribent på gnagarnas forum:

”Adjei lämnar Bajen för 65M.

Djukanovic har en prislapp på närmare 100M dom har redan tackat nej till 70M enligt flera medier.

Egna kapitalet är per idag på cirka 103 miljoner.

Men snart når dom 250M i eget kapital lätt , alla dagar i veckan , ingen tvekan om det.

Dom har till skillnad mot oss haft en strategi , den börjar nu betala sig ordentligt.

Med en kassa på över 250M samt ett väl fungerande htff som dom också värjer spännande talanger direkt till så kommer dom kunna värva på en helt annan hylla , nästintill MFF hylla.

Vi är så extremt akterseglade.

Vi är mil , ljusår efter.

Vi är en misskött mitten klubb, ingenting , absolut ingenting annat under många många år av brist på strategi o långsiktiga beslut.

Vi är nya Bajen , vi har iaf mest publik.”
2024-06-14, 11:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Klockrent inlägg från en skribent på gnagarnas forum:

”Adjei lämnar Bajen för 65M.

Djukanovic har en prislapp på närmare 100M dom har redan tackat nej till 70M enligt flera medier.

Egna kapitalet är per idag på cirka 103 miljoner.

Men snart når dom 250M i eget kapital lätt , alla dagar i veckan , ingen tvekan om det.

Dom har till skillnad mot oss haft en strategi , den börjar nu betala sig ordentligt.

Med en kassa på över 250M samt ett väl fungerande htff som dom också värjer spännande talanger direkt till så kommer dom kunna värva på en helt annan hylla , nästintill MFF hylla.

Vi är så extremt akterseglade.

Vi är mil , ljusår efter.

Vi är en misskött mitten klubb, ingenting , absolut ingenting annat under många många år av brist på strategi o långsiktiga beslut.

Vi är nya Bajen , vi har iaf mest publik.”
Det där låter som Scholes. Henning har för övrigt sagt upp sig, så nog fan sitter ni i en torrare båt för tillfället än vi gör, men att det är dags att handla T sprit och leta efter en mysig parkbänk tycker jag inte.
Senast redigerad av Teu 2024-06-14 kl. 11:58.
2024-06-14, 12:14
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det där låter som Scholes. Henning har för övrigt sagt upp sig, så nog fan sitter ni i en torrare båt för tillfället än vi gör, men att det är dags att handla T sprit och leta efter en mysig parkbänk tycker jag inte.

Det intressanta nu är att få redan på VARFÖR han sade upp sig. Jag kan tänka mig att han har insyn i hur hopplöst läget är, något som gnagare väljer att inte fundera över.

Eller så säger han upp sig för att läget ser ljust ut…

Jag hade blivit mindre nervös som gnagare om han fick sparken.

Minns förövrigt diskussioner med dig om att det inte var någon fara på taket, trots att man behövde ta lån under högsäsong för att klara likviditeten. Nu kanske du förstår vad jag försökte flagga för?
Senast redigerad av QuantumQuill 2024-06-14 kl. 12:17.
2024-06-14, 12:21
Medlem
mishimas avatar
Det svänger hela tiden mellan vilken Stockholmsklubb som vi har i toppen. För några år sedan var det AIK, nu är det Djurgården och snart kanske det är Hammarby. Därefter kanske AIK kommer på banan igen.
2024-06-14, 13:07
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det svänger hela tiden mellan vilken Stockholmsklubb som vi har i toppen. För några år sedan var det AIK, nu är det Djurgården och snart kanske det är Hammarby. Därefter kanske AIK kommer på banan igen.
Förr eller senare hamnar ni också där IFK Göteborg är idag. Inget varar för evigt.
2024-06-14, 13:09
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Förr eller senare hamnar ni också där IFK Göteborg är idag. Inget varar för evigt.

Det har gått upp och ner för oss också. Vi var där IFK är i slutet av 90-talet.
2024-06-14, 16:46
Medlem
eternussermos avatar
Vågar man hoppas på Alm eller Axén till Solnaklubben?
2024-06-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Vågar man hoppas på Alm eller Axén till Solnaklubben?

Goitom.

https://fotbollsthlm.se/aik/avslojar-henok-goitom-tar-over-aik-efter-henning-bergs-exit/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in