2024-06-13, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Har inte NATO-fanboys sagt att Ryssland är nära kollaps flera år nu? Vi fortsätter dränera vår egen ekonomi till ingen annan än vapenindustrins nytta. Yeehaaaaw! - Major Kong

Hur dränerad är du Ivan?
I Sverige rullar det på, ingen fara för vår ekonomi trots all hjälp vi ger Ukraina. Och detsamma gäller såklart alla andra länder i Europa...
Citera
2024-06-13, 21:17
Medlem
Här är en lista över hur många stridsvagnar/pansarskyttefordon/pansarterrängbilar etc. som den Ryska armén visuellt har förlorat än så länge.

Det är extremt stora förluster och ett tydligt tecken på att det sovjetiska arvet förbrukas i rasande takt.

T54/55: 10
T62: 150
T64: 93
T72: 1479
T80: 882
T90: 144
Odefinierade stridsvagnar: 370

MT-LB: 1089
BMP1: 835
BMP2: 1475
Odefinierade BMP1/BMP2: 192
BMP3: 470
BMD2: 280
BMD4: 121
BTR82: 758

Källa: Oryx
Citera
2024-06-13, 21:22
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Vad är det ni BRICS-runkare brukar säga? Vänta bara. Vi får se om bensinstationen med ett land och ekonomi mindre än Italiens är mer robust än västvärldens.

Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hur dränerad är du Ivan?
I Sverige rullar det på, ingen fara för vår ekonomi trots all hjälp vi ger Ukraina. Och detsamma gäller såklart alla andra länder i Europa...

Trots era tillmäten, jag undrar bara varför kollapsen ni pratar om aldrig kommer?

Oväntat att bli kallad ryss av NATO-bögarna. Det är helt enkelt bara EN åsikt som är tillåten i demokratin Sverige?
Citera
2024-06-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Kollade kartorna och Ryssland tar ju mark hela tiden vid fronten och har gjort så länge nu.
Det verkar som om Ukraina inte har någonting alls att sätta emot vid fronten.
Undrar egentligen hur länge det dröjer innan det är helt slut för Ukraina.
Spelar ju ingen roll alls hur mycket vapen och pengar dom får dom kan ändå inte vända kriget till sin fördel.
Tycker verkligen synd om alla ukrainare som får sätta livet till i ett krig dom inte kan vinna.
Der verkar dom om ryssarna bara leker med Ukraina och skulle kunna köra över dom hur lätt som helst.
Inse bara att Ryssland gör allt dom kan och ändå blir det inte bättre än såhär.
Citera
2024-06-13, 21:25
Medlem
Silfverryggs avatar
Storbrittanien följer jänkarna när det gäller sanktioner.
Citat:
Storbritannien införde på torsdagen för första gången sanktioner mot fartyg som tillhör Rysslands "skuggflotta", uppger den brittiska regeringen. Det är Rysslands sätt att kringgå oljesanktionerna genom att transportera dem i tankfartyg som seglar under tredjeländers flagg.
...
Sanktionerna riktar sig också mot Moskvabörsen och enheter som levererar ammunition, verktygsmaskiner, mikroelektronik och logistik till den ryska militären. De är verksamma åtminstone i Kina, Israel, Kirgizistan och Turkiet.
I anslutning till det pågående G7-toppmötet utlovade Storbritannien också omkring 287 miljoner euro i humanitärt bistånd, energi- och stabiliseringsbistånd till Ukraina.
https://yle.fi/a/74-20010573
Citera
2024-06-13, 21:27
Medlem
Citat:
Trots era tillmäten, jag undrar bara varför kollapsen ni pratar om aldrig kommer?

Oväntat att bli kallad ryss av NATO-bögarna. Det är helt enkelt bara EN åsikt som är tillåten i demokratin Sverige?

Japp, i Sverige får vi uttrycka vår åsikt och vilja till skillnad från vad man är tillåten i totalitära länder, likt Ryssland. (du kan ju i Mordors högborg försöka kalla folk för ryss-bögarna och se vad som händer)
Citera
2024-06-13, 21:31
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Japp, i Sverige får vi uttrycka vår åsikt och vilja till skillnad från vad man är tillåten i totalitära länder, likt Ryssland. (du kan ju i Mordors högborg försöka kalla folk för ryss-bögarna och se vad som händer)

Jag skulle aldrig få för mig att flytta till Ryssland. Jag vill knappt ens semestra i Danmark, då jag är svensk och tycker det är så jävla fint här. Men det är oroväckande när WEF-bottar som Ulf och Maggan försöker förvandla Sverige till ett fort i frontlinjen.
Citera
2024-06-13, 21:32
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:

Varför kommer aldrig kollapsen BRICS-fansen pratar om?

Hetsar man mot väst och för Ryssland är man i bästa fall en duktig idiot och bör behandlas så.

Om vi säger så här, tycker du Sverige ska bjuda motstånd on Ryssland angriper oss?
Citera
2024-06-13, 21:38
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Varför kommer aldrig kollapsen BRICS-fansen pratar om?

Hetsar man mot väst och för Ryssland är man i bästa fall en duktig idiot och bör behandlas så.

Om vi säger så här, tycker du Sverige ska bjuda motstånd on Ryssland angriper oss?

Jag har skrivit flera gånger tidigare här om att jag tycker det är en stor skam och ett landsförräderi när våra politiker nedmonterade försvaret och avskaffade värnplikten. Om Ryssland angriper ska vi döda varenda jävla ryss.

Det som stör mig är att politiker-hororna inte bryr sig ett skit om Sverige utan tar order från en korrupt dement idiot i Washington utan att blinka. Fy fan.
Citera
2024-06-13, 21:39
Medlem
Citat:
Jag har skrivit flera gånger tidigare här om att jag tycker det är en stor skam och ett landsförräderi när våra politiker nedmonterade försvaret och avskaffade värnplikten. Om Ryssland angriper ska vi döda varenda jävla ryss.

Det som stör mig är att politiker-hororna inte bryr sig ett skit om Sverige utan tar order från en korrupt dement idiot i Washington utan att blinka. Fy fan.

Fast nu är det inte så.
Citera
2024-06-13, 21:53
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Du är mer än lovligt blåst om du nu är den du utger dig för att vara.
Läget är som det är med försvaret och därför måste vi gå med i försvarsalliansen Nato.
Det hade tatt 15 år att bygga upp försvaret till vad som behövs och under den tiden måste vi alliera oss.
Citera
2024-06-13, 21:59
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du är mer än lovligt blåst om du nu är den du utger dig för att vara.
Läget är som det är med försvaret och därför måste vi gå med i försvarsalliansen Nato.
Det hade tatt 15 år att bygga upp försvaret till vad som behövs och under den tiden måste vi alliera oss.

Jag har dock haft denna åsikt sedan tidigt 2000-tal, tyvärr har jag inte tokpostat på flashback om detta. Mest knutit näven i fickan och argumenterat med släkt och vänner. Jag hade annat att tänka på för att gå all in på detta tidigare i mitt liv kan jag säga nu. Blåst? Nej, inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in