2024-06-13, 13:49
Medlem
JSelwyns avatar
Har varit i kontakt med olika myndigheter såsom Bolagsverket och Skatterverket bla.

Det jag vill veta är vem som äger/står bakom ett företag (Aktiebolag).

Jag fick tillsvars att det är hemligt.

Är det verkligen så?

Finns det något sätt att få reda på vem som står bakom ett företag? Företaget i sig var verksam för 35+ år sedan.
Citera
2024-06-13, 13:53
Bannlyst
allabolag.se
Citera
2024-06-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Har varit i kontakt med olika myndigheter såsom Bolagsverket och Skatterverket bla.

Är det verkligen så?

Finns det något sätt att få reda på vem som står bakom ett företag? Företaget i sig var verksam för 35+ år sedan.

Nej, det är inte hemligt, men det är inte något vare sig Bolagsverket eller Skatteverket har någon insyn i. Det som finns i Bolagsverkets register är vem som sitter i styrelsen.

För att få veta vem som äger bolaget så måste du kontakta bolaget direkt (det är där du kan ha nytta av informationen Bolagsverket har om bolaget för att ens kunna kontakta bolaget).

Fast är bolaget nu nerlagt så är det inte så mycket att göra. Det har varken styrelse eller ägare längre isf.
Citera
2024-06-13, 14:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Är det verkligen så?

Kolla vem som är anmäld som verklig huvudman, syns på exempelvis merinfo.se
Verklig huvudman är, i 99 % av alla onoterade bolag, samma som ägare. Är det många delägare så att ingen äger mer än 25 % anmäls normalt ingen verklig huvudman.
Citera
2024-06-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Verklig huvudman är, i 99 % av alla onoterade bolag, samma som ägare. Är det många delägare så att ingen äger mer än 25 % anmäls normalt ingen verklig huvudman.

Företaget var verksamt för över 35 år sedan, antar att det är riksarkivet då men frågan är om aktieböcker finns där
Citera
2024-06-13, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kan man ha någon annan som verklig huvudman än den som är ägare? Och på så sätt vara anonym?
Citera
2024-06-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigantiskoverallt
Kan man ha någon annan som verklig huvudman än den som är ägare? Och på så sätt vara anonym?

oftast kopplat till fiffel och bolags målvakter.
men ja allt är möjligt
Citera
2024-06-13, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lokioki
oftast kopplat till fiffel och bolags målvakter.
men ja allt är möjligt
Berätta mer tack du

Kan det skötas på ett lagligt sätt
Citera
2024-06-13, 18:28
Medlem
JSelwyns avatar
Tack för svar allihopa.
Jag trodde att bolagsuppgifter var/är offentlig information.
Citera
2024-06-14, 08:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Är det verkligen så?

Citat:
Tack för svar allihopa.
Jag trodde att bolagsuppgifter var/är offentlig information.

Det är inte hemligt, det finns bara inte registrerat hos någon myndighet, jag tror inte att tjänstemännen som du har pratat med har använt ordet "hemligt", jag tror att det är din tolkning av det som tjänstemännen har sagt.

Det närmaste du kan komma är uppgift om verklig huvudman om bolaget fortfarande existerar.

https://www.dnb.com/sv-se/kunskap/vara-tankar-om/verklig-huvudman-sa-funkar-det.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_camp aign=tprc_2024-04_goldrush-compliance-intelligence_sv-se_pl_text&utm_content=Huvudman&placement=&gad_sou rce=1&gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqnfYCL7cMiL_AE fhTS0JwPTBH9KSLZl82bd2D5GMJXAQcXcv8YzdQzwaAtKKEALw _wcB

https://bolagsverket.se/omoss/flerverksamheter/omverklighuvudman.2539.html
Citera
2024-06-14, 10:40
Medlem
När ett AB skapas måste styrelsen upprätta en aktiebok med förteckning över aktier och aktieägare.

Svenska myndigheter har inte tillgång till denna information och kan därför inte uppge vem som äger företaget.

Aktiebolagslagen beskriver skyldigheten att föra aktiebok. Lagen säger också att den är offentlig och ett AB måste ha den tillgänglig för allmänheten.

Du kan helt enkelt traska in till vilket bolag som helst i Sverige och be dem visa upp sin aktiebok och där kan du se vem som äger AB:t.
Citera
2024-06-14, 11:25
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det är inte hemligt, det finns bara inte registrerat hos någon myndighet, jag tror inte att tjänstemännen som du har pratat med har använt ordet "hemligt", jag tror att det är din tolkning av det som tjänstemännen har sagt.

Det närmaste du kan komma är uppgift om verklig huvudman om bolaget fortfarande existerar.

https://www.dnb.com/sv-se/kunskap/vara-tankar-om/verklig-huvudman-sa-funkar-det.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_camp aign=tprc_2024-04_goldrush-compliance-intelligence_sv-se_pl_text&utm_content=Huvudman&placement=&gad_sou rce=1&gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqnfYCL7cMiL_AE fhTS0JwPTBH9KSLZl82bd2D5GMJXAQcXcv8YzdQzwaAtKKEALw _wcB

https://bolagsverket.se/omoss/flerverksamheter/omverklighuvudman.2539.html

Det ordet som användes av myndigheten var "omfattas av sekretess".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in