2024-06-13, 13:45
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
21000 elbilar och fordon brinner varje år i Kina. Det är detta vi vill ha hit, då blir det snabbt slut på elbilsboomen och fordonen radas upp i graveyards större än en svensk stad där batteripaketen bara står, sväller till sig och läcker.

Exakt så är det. Och glöm inte all spionutrustning Xi Jinping har beodrats skall installeras i bilarna för att hålla koll och samla in information från oss Västerlänningar.
Citera
2024-06-13, 13:50
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är en orealistisk dröm. Väst har investerat alldeles för mycket i Kina och är alldeles för beroende av deras produktion, för att det skulle vara möjligt att bojkotta dem. Fråga vilken börs-VD som helst, vare sig det är i USA eller Europa så säger de samma sak. Ett gäng CEO:s från USA var ju förresten nyligen där och smörade för kinserna...

Jag tror inte man vänder 40-års investeringar på en natt. Vi kan göra en kontrollerad exit över nästa 20 åren. Börja med att se till att produktionen flyttar till låglöneländer i EU, dom skulle vara lyckliga.
Citera
2024-06-13, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag tror inte man vänder 40-års investeringar på en natt. Vi kan göra en kontrollerad exit över nästa 20 åren. Börja med att se till att produktionen flyttar till låglöneländer i EU, dom skulle vara lyckliga.

Kinas fördel är inte längre låga löner, utan att man kontrollerar hela den logistiska kedjan, har volymerna samt besitter teknisk spetskompetens. Du finner INGET av det i Rumänien, som därför inte är ett alternativ.

Nej, vi kan inte göra en exit, vi är alldeles för ömsesidigt beroende av varandra.
Citera
2024-06-13, 14:38
Medlem
Detta handlar egentligen bara om att EU inte vill att vi ska köra runt i bilar överhuvudtaget. EU som central kraft är emot frihet på alla sätt för individen.
Citera
2024-06-13, 15:01
Medlem
DonaldBidens avatar
Sjukt att det finns populister som är emot skyddstullar!
Citera
2024-06-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Är du seriös? Anklagar du USA och EU för att köra med fulspel genom att ha tullar mot Kina? Hur historielös får man vara.

Kina har infört en rad handelstullar på importvaror, särskilt mot USA och EU. Ofta riktade mot specifika sektorer som jordbruk, teknik och industri för att skydda inhemska företag och ekonomisk tillväxt.

Effekten av dessa handelstullar har varit betydande, vilket har lett till ökad protektionism och påverkat globala leveranskedjor och internationell handel.

Om något är det Kina själva som startat detta.

I så fall äpple med äpplen vs päron med päron!!

Klimat och fossila utsläpp då!? Inte viktigt?

43gr i Athen nu. NASA informerar att förra sommaren är den kallaste sedan förra året, för de kommande hundra åren…

Handelstullar för självutrotning alltså?!

Hallå!!!!
Senast redigerad av TurboGarbo 2024-06-13 kl. 15:13.
Citera
2024-06-13, 15:21
Bannlyst
Några reaktioner:

China auto stocks shrug off Europe's EV tariffs | REUTERS

China warns it could file suit with WTO against EU tariffs on Chinese EVs

EU tariffs on Chinese EVs: Danger is a 'tit-for-tat tariff battle,' analyst
Citera
2024-06-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Kinespacket kör med sin vanliga taktik: sälj subventionerad skit med kraftig förlust för att döda all konkurrens tills total marknadsdominans erhållits.

Vi behöver fler handelstullar mot det där rövhålet till land

Säg vad man säga vill om Kina, men man jävlas inte med den kinesiska draken. Deras CP-regim och totala likgiltighet inför hur de förstör miljön för att pumpa ut billiga produkter har skänkt dem en viss global dominans.

Jag menar shit, kollar jag vad jag har liggandes på min byrå så är 7 av 13 grejor gjorda i Kina. Kanske säger en del om att jag mest handlar billigt, men ändå, det är anmärkningsvärt.
Citera
2024-06-13, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Jaha och här trodde man att klimatomställningen var det viktigaste? Att så många som möjligt börjar använda elbilar - vilket kineserna nu underlättar med sina billiga bilar.

Men nej, nu är EU arga och hotar kineserna. De låga priserna gör att våra europeiska bilar inte kan konkurrera med kineserna. Tillverka billigare bilar då era jävla giriga hycklare! Eller så slutar ni babbla om klimatomställning!

Vad tycker ni om detta tramsseri? Är detta rätt väg gå? Dessa utspel har på senare kommit efter att USA hotat med tullar, självklart hakar EU och Sverige på direkt!

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kan-komma-att-infor-tullar-pa-kinesiska-elbilar

Fler och fler inser att väst är hycklare.
Citera
2024-06-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Jaha och här trodde man att klimatomställningen var det viktigaste? Att så många som möjligt börjar använda elbilar - vilket kineserna nu underlättar med sina billiga bilar.

Men nej, nu är EU arga och hotar kineserna. De låga priserna gör att våra europeiska bilar inte kan konkurrera med kineserna. Tillverka billigare bilar då era jävla giriga hycklare! Eller så slutar ni babbla om klimatomställning!

Vad tycker ni om detta tramsseri? Är detta rätt väg gå? Dessa utspel har på senare kommit efter att USA hotat med tullar, självklart hakar EU och Sverige på direkt!

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kan-komma-att-infor-tullar-pa-kinesiska-elbilar

Håller med dig, det är fruktansvärt att man kan agera så här antiglobalistisk.

Jag trodde vi var bättre än så här ärligt talat. Stoppar länder som är flitiga från att kunna sälja sina varor som kommer göra klimatomställningen, helt sjukt.

Absurt rättare sagt, varför stoppar vi inte allt från Kina då? Västerländsk dubbelmoral utan dess like.
Citera
2024-06-13, 16:41
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Var det inte Kina som hade bilen i grejor?

Jo men det var innan covid-19. Idag är det andra bullar och tullar - missberäkningar, oreda och mobbningsfasoner från kinesens sida.
Citera
2024-06-13, 16:42
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleGreenInvest
Man kan fylla Europa från topp till tå med imvandrare som kostar TRILJARDER! Men lite kinesiska bilar som kommer gynna oss. Det säger man nej till. Inte Kinas fel att ni förbannade västerlänkska horor avindustrialiserade. Nej nu fan ska Putin ta mer. Jag hoppas på det!

Volvo Personvagnar tar hem tillverkningen av el-bilar till Europa igen. Varför skulle det vara dåligt menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in