2024-06-12, 19:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Aa fan? Men Ryssland kommer inte att gå under. Åtskilliga har försökt genom historien men misslyckats. Och det kommer att misslyckas även denna gång. Istället kommer USA och väst förlora sin dominans i världen och dom har bara sej själva att skylla. Krigsmentaliteten hos en rysk soldat har undervärderats sedan Napoleons tid och nu sitter svenskar och fd ukrainare med vissa polacker bakom dataskärmar och drömmer om att äntligen, med hjälp av nato, få ge ryssen på nöten eftersom dom tidigare åkt på storstryk. Sanna mina ord.

Jaså du Borje det säger du... Hur skulle det gå till tänker du? Genom Rysslands överlägsna militär, ekonomi och framåtanda? Eller är det nån okänd händelse som ska inträffa?

Hur Borje, hur?
Citera
2024-06-12, 19:42
Medlem
125 inlägg på 13 år, Plötsligt en massa på en gång. Japp, nästa ryss väcks ur sin Törnrosasömn. Vad F-16 används till lär vi kanske få veta i sommar/höst. Jag tror inte piloterna är bättre än de ryska, kanske 50/50 i luften. men de kommer göra lite nytta åtminstone.
Citera
2024-06-12, 19:44
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vad får ni egentligen ut av och sitta och uppvigla länder i en organisation långt bort?

Jag förstår det inte. Kopplingen till Sverige torde vara noll. CSTO är inget man hör talas om till vardags? Får man betalt för att sitta och skriva så provocerande inlägg?
Dom är svikna av orcherna så det måste uppmärksammas
Citera
2024-06-12, 19:49
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du förstår väl ändå att ryssarna inte överger Krim. Dels är det själva kärnan till konflikten, dels finns det inte några ukrainska styrkor på Krim. Så varför lämna??

Svårt med läsförståelsen?
Eller är du alldeles rysk?

Man evakuerar personal och familjer till luftförsvaret.
Ska jag skriva ner det på ett papper åt dig?
Citera
2024-06-12, 19:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Vad får ni egentligen ut av och sitta och uppvigla länder i en organisation långt bort?

Jag förstår det inte. Kopplingen till Sverige torde vara noll. CSTO är inget man hör talas om till vardags? Får man betalt för att sitta och skriva så provocerande inlägg?

Var det där det enda du kunde rapa?
Kopplingen är att CSTO är ryssens Nato-kopia, så den är högst relevant i dagsläget vad som sker inom den organisationen.

Sedan tar jag inte betalt för mina inlägg. Det är på min fritid helt pro bono utifrån min moraliska ståndpunkt att alla länder har rätt att existera fritt samt göra de bi- och multilaterala avtal de vill nu skriva under utan att bli invaderade av sina grannar och bli utsatta för folkmord, tvångsdeporteringar och kulturell utrotning. Samt att det är jävligt skönt att spotta i nyllet på neo-bolsjeviker och pro-fascister samt sparka autokrati-älskande trumpister och putinister mellan benen.

Och om det visar sig att det är en pro-ryss som gjort detta, kan jag lova att det kommer bli jakt på ryssvänner och -dyrkare.
Citat:
En nioårig ukrainsk flicka som försvann i den tyska staden Döbeln har hittats död. Tyska medier rapporterar att flickan dödades. Bland annat den tyska tidningen Der Spiegel rapporterade om saken. Nioåriga flickan Valeria försvann på väg till skolan i Döbeln i Sachsen måndagen den 3 juni. Efter flera dagars sökande hittade polisen på tisdagen en kropp i skogen nära Döbeln. På onsdagen bekräftade polisen att det rörde sig om kroppen av en försvunnen ukrainsk flicka. Polisen uppger att flickan dog till följd av ett våldsbrott, rapporterar Der Spiegel. Det finns inget som tyder på sexualbrott i ärendet.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010495726.html
https://www.tagesschau.de/inland/regional/sachsen/leichenfund-doebeln-100.html
Citera
2024-06-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
Vad är det F-16 ska utföra för uppdrag? Det är inga bombplan precis ...

Du kommer märka vad dom utför när domväl anlänt. Var inte så otålig.
Citera
2024-06-12, 19:57
Medlem
Taggads avatar
2 stycken ur en artikel om bla, nytt säkerhetsavtal USA - Ukraina.
Citat:
USA inför nya sanktioner mot Ryssland och säkerhetspakt med Ukraina
Företag och banker i flera länder finns bland de 300 måltavlorna för de nya sanktioner som USA riktar mot Ryssland på onsdagen, rapporterar AFP.
.....................
- USA och Ukraina väntas också skriva under ett nytt säkerhetsavtal under G7-mötet på torsdagen. Det meddelar Vita Huset, enligt Reuters.
https://omni.se/t/sanktionerna/d72f52be-8cfa-409c-b5a7-04a0ea756516

Edit: Den ekonomiskt vanvårdade lilleputten Ryssland svarar med "sanktioner"mot USA.
https://tt.omni.se/usa-infor-nya-sanktioner-mot-ryssland/a/B03PKl
Senast redigerad av Taggad 2024-06-12 kl. 20:57.
Citera
2024-06-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Med stor sannolikhet kommer även F-16 skjutas ned. Några kommer förstöras. Det är krig och folk skjuter på varandra. Skit händer och ingen utrustning är osårbar.

Så. Nu är det sagt, så k a n s k e vi slipper triumfatoriska tirader när det sker.

Med det sagt kommer F-16 göra stor nytta när de börjar användas
Klart några kommer skjutas ner men f16 kommer klara sig utmärkt ryska flyget är för dåligt för att ta dom men någon kommer förloras till luftvärn någon lycko träff lär ryssland få in även om deras luftvärn med s300 och s400 har varit bedrövligt dåligt hitills
Citera
2024-06-12, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Eller så kör vi ryssens metod för att försöka få ens vilja genom: krig, ockupation, deportering, kidnappning, folkmord och annektering.

Av tre onda vet jag vad jag väljer först ska stoppas för att därefter itu med den andra onda. Därefter tar man och klappar till den tredje onda. (ryssen, kinesen resp. jänkaren).

Bara Ryssland har mopsat sig mot USA och dragit en röd linje.

Konsekvenserna två år och en miljon döda senare är oerhörda.

Att det har fått såna extrema proportioner borde få folk att fundera lite hur det är möjligt.

Jag noterar att Putin självklart att Putin är en ond diktator som vill bygga en ett nytt ryskt imperium.

I en multipolär värld kommer man tvingas förhandla och använda diplomati.
Citera
2024-06-12, 20:04
Medlem
Area55s avatar
Citat:
F-16 planen kommer att få det svårt. Ryssland kommer att prioritera att skjuta ner dem av olika skäl. Det kommer att vara en stor symbolisk seger.

Ryssarna har R-37 hypersonic air-to-air missil, ATM, med väldigt lång räckvidd, 150–400 km.

Vilka olika skäl?
Kan du utveckla detta.
Citera
2024-06-12, 20:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Klart några kommer skjutas ner men f16 kommer klara sig utmärkt ryska flyget är för dåligt för att ta dom men någon kommer förloras till luftvärn någon lycko träff lär ryssland få in även om deras luftvärn med s300 och s400 har varit bedrövligt dåligt hitills

Precis. F-117 Nighthawk blir ju inte dåligt bara för att en serb med mynningsladdare råkade skjuta ner ett plan 1999.
Citera
2024-06-12, 20:06
Medlem
Citat:
Vad är det F-16 ska utföra för uppdrag? Det är inga bombplan precis ...
F16 kan bära alla moderna bomber och har targetingpod så f16 passar utmärkt och bomba markmål men fördelen är att dom kan bära HARM robotar som kommer vara väldigt jobbiga för ryska luftvärnet. Ryssland kommer i princip tvingas stänga av luftvärn när f16 flyger sedan har f16 datalänk och fungerar utmärkt med både awacs och patriot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in