2024-06-12, 02:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
...

donbass är befriat i det största delarna.

alla bevis och uttalanden stöfder detta, kulturellt. religiöst. kulturellt

Tyvärr är nog 80 % under Moskvas stövel fortfarande.

Det är hemskt när en fasciststat kommer med främmande kultur och tvingar den på folk.
Citera
2024-06-12, 02:20
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
ändå har vi aldrig sett detta "Överväldigande bevis som tidigare presenterats inträden har dock ställt bortom rimligt tvivel att den ryska planen var 3 dagar till Kyiv" förutom i media-tolkningar.

fattar du inte att de anföll på fyra ställen och lyckades på tre av dem så kan jag inte hjälpa dig.

ang NATO, som var försvaret mot warsawa-pakten och warsava-pakten försvinner... ser du inte bristen i din argumentation, även då clinton tillfrågades om de kunde ingå?

och allt detta aldrig hade hänt.

allt finns att läsa.

USA valde en annan väg... utstakad sedan länge.. om du fortsätter försvara usa's intressen i alla andra länder så är det svårt att ens få dig att förstå att det är inte det gamla sovjetunionen som är din fiende, utan planen som dennes fiende hade, är fortfarande i affekt för qatt nå världsherravälde .. global regerin och en unipolär värld och rule of law... enligt petro dollarn,
Vill du berätta hur den där planen från USA var? Satte dom in så mycket nazister i Ukraina så att Putin skulle känna sig tvingad att anfalla Ukraina?
Varför skall du krångla till dina egna tankar istället för att bara lyssna på vad din diktator har sagt? Han ser inte Ukraina som ett land och det skall tillhöra Ryssland, stämmer inte det han har sagt?
Citera
2024-06-12, 02:38
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
jag förstod inte vad du menade.. typ "lsd" och "out of this world"

Inte ens en svensk med några öl i planeten kan rysken förstå.. tur svenskar är medgörliga.

https://t.me/osint_69/4166

Using twine instead of steel cables is such a russian thing

Och vi svävar inte iväg som en ryss iaf? Ovanligt mycket ryssar som tror de är myggor senaste tiden.

Har du noterat att chokladen som ryssen stoltserar med är från Ukraina?

Inte out of order på den! Riktigt god choklad.
Senast redigerad av CanisMinor 2024-06-12 kl. 03:37.
Citera
2024-06-12, 03:45
Medlem
Snapcounts avatar
Goda nyheter :

USA skal sende nytt Patriot-system til Ukraina, skriver New York Times

Biden tok beslutningen etter flere møter på høyt nivå i forrige uke, skriver New York Times. Ifølge avisen, som siterer ikke navngitte regjeringskilder i USA, står det aktuelle Patriot-luftvernsystemet i dag i Polen. Det kan bli flyttet til frontlinjen i Ukraina i løpet av noen dager, skriver avisen

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/06/12/196008490/usa-skal-sende-nytt-patriot-system-til-ukraina-skriver-new-york-times
Citera
2024-06-12, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Man hade väl mer förväntningar att ta tillbaka större områden, men i det stora hela så vann Ukraina ändå.
Ukraina blev av med 179 st stridsvagnar och ryssarna förlorade 499 st mellan 4 juni och 1 Dec som offensiven pågick och då var ändå Ukraina den anfallande parten, så på pappret så skall dom förlora mer än den som försvarar, men det är ryssen man krigar emot…

Förmodligen, ja. Däremot är det uppenbart att ett av objektiven är att utifrån ryska ögon befria Donbas och Luhansk helt från ukrainskt styre och således bli en del av den ryska federationen. Sedan som vid alla krig vill Ryssland pressa Ukraina till att kapitulera, frågan är först hur många mål som anses vara minimum. Sker endast en rysk kontroll av Donbas gissar jag att Ryssland närmar sig diskussioner om fredssavtal i dagsläget.

När det gäller förlust av krigsmateriel har Ryssland en möjlighet att producera nytt och billig krigsmateriel och ej helt behöver vara beroende av gåvor från länder i väst som dessutom ligger flera år efter i produktionen. Det här gör att Ryssland har en strategisk fördel gentemot Ukraina med en utdragen och kostsam konflikt.

Att kalla den här konflikten en vinst för Ukraina är att se lite vad man vill se antar jag men jag håller inte med om det.
Citera
2024-06-12, 05:40
Medlem
Citat:
så ukraina evakuerar ryska barn från donbass, kherson zaporiza kharik och sumy, som är en majoritets befolkning av ryska medborgare, kultur, språk, historia och religion, då är det evakuering?

men samma barn som evakueras till ryssland, med sina familjer eventuellt, kidnappas, är det din ståndpunkt?

jag ger inte källor längre, jag testade detta i början, med å svaret blir "rysstroll" "vatnik" (utan egna trovärdiga oberoende källor) så påpekar jag bara att det finns andra källor än usa's propaganda, som varje kritiskt tänkande människa som vill förstå helheten borde redan ha tagit del av.

Finns många trovärdiga militära/geo analytiker med bra facit ute på nätet som inte räds att ha obekväma diskussioner.
Problemet är att du väljer källor som bekräftar din världsbild där man inte kan verifera påståenden med OSINT.
Citera
2024-06-12, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Ryskt krigsfartyg 26 miles alltså 4 svenska mil från USA s kust.

https://x.com/aliifil1/status/1800668507761471752?t=kI4UW6_jL51zq9lEK6j6Ww&s=19

Någon typ av markering från ryssarnas sida. Men tror nog USA rycker på axlarna åt detta. Ryska flottan har ju hittills varit ett skämt.
Citera
2024-06-12, 05:56
Medlem
Citat:
[...]
Att kalla den här konflikten en vinst för Ukraina är att se lite vad man vill se antar jag men jag håller inte med om det.

Tror ingen ser denna konflikt som en vinst för Ukraina. En drygt två år lång katastrof.

Gällande fredsförhandlingar och vad Ryssland kan 'tänka sig nöja med' så är det nog en ickefråga. Ukraina har redan sagt att alla ryska trupper ska lämna landet och ockuperade områden lämnas innan någon förhandling kan starta. Sen återstår problemet att ingen kommer lita på att Putin håller några löften. Så en stabil fred är tyvärr svår att se framför sig.
Citera
2024-06-12, 06:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Fråga Davyd Arakhamia som är en framstående ukrainsk politiker och entreprenör. Han är för närvarande ledare för parlamentsfraktionen i partiet Folkets tjänare, som leds av president Volodymyr Zelensky.

https://x.com/marionawfal/status/1756269325416087942?a=01

Jag frågar dig. Har du svårt att formulera egna argument?
Citera
2024-06-12, 06:25
Medlem
donald12s avatar
russian combat losses for the period from 02/24/22 to 06/12/24:

- Personnel: 521830 (+980).
- Tanks: 7911 (+9).
- Armored combat vehicles: 15187 (+11).
- Artillery systems: 13736 (+46).
- RSVP: 1099.
- Air defense equipment: 844 (+2).
- Airplanes: 359.
- Helicopters: 326.
- UAV of operational and tactical level: 11042 (+19).
- Cruise missiles: 2280 (+2).
- Ships/boats: 28.
- Submarines: 1.
- Automotive equipment and tankers: 18736 (+60).
- Special equipment: 2290 (+2).
Citera
2024-06-12, 06:30
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Någon typ av markering från ryssarnas sida. Men tror nog USA rycker på axlarna åt detta. Ryska flottan har ju hittills varit ett skämt.
Ett effektivt sätt att få jänkarna ställa upp med mer vapen/pengar till Ukraina
Citera
2024-06-12, 06:46
Medlem
Vilken morgon, 3 NYA patriotsystem till Ukraina. USA, Nederländerna och Tyskland ger ett varsitt batteri och Italien bidrar med en nytt SAMP/T batteri.

Ukraina kommer inom några dagar ha 5 fulla batteri av PATRIOT och 2 SAMP/T system.

UAF kommer ha topp 3 bästa luftvärn efter detta. Vad ska Ryssland kunna göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in