Citat:
Ursprungligen postat av
TheNightTripper
Man hade väl mer förväntningar att ta tillbaka större områden, men i det stora hela så vann Ukraina ändå.
Ukraina blev av med 179 st stridsvagnar och ryssarna förlorade 499 st mellan 4 juni och 1 Dec som offensiven pågick och då var ändå Ukraina den anfallande parten, så på pappret så skall dom förlora mer än den som försvarar, men det är ryssen man krigar emot…
Förmodligen, ja. Däremot är det uppenbart att ett av objektiven är att utifrån ryska ögon befria Donbas och Luhansk helt från ukrainskt styre och således bli en del av den ryska federationen. Sedan som vid alla krig vill Ryssland pressa Ukraina till att kapitulera, frågan är först hur många mål som anses vara minimum. Sker endast en rysk kontroll av Donbas gissar jag att Ryssland närmar sig diskussioner om fredssavtal i dagsläget.
När det gäller förlust av krigsmateriel har Ryssland en möjlighet att producera nytt och billig krigsmateriel och ej helt behöver vara beroende av gåvor från länder i väst som dessutom ligger flera år efter i produktionen. Det här gör att Ryssland har en strategisk fördel gentemot Ukraina med en utdragen och kostsam konflikt.
Att kalla den här konflikten en vinst för Ukraina är att se lite vad man vill se antar jag men jag håller inte med om det.