2024-06-11, 20:34
Medlem
plommonstups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Går inte att utesluta att Michael faktiskt hade för avsikt att testa en teori.

Enligt frun var han en äventyrare, att han uttrycke att han inte mådde bra och vill gå hem kan ha varit ett svepskäl för att slippa ligga på stranden i hans tycke i onödan när man kan passa på att upptäcka något värmerelaterat. Typ, passa på att göra ett värmerelaterat experiment när han ändå var där på ön.

Kanske hade frun och vännerna avstyrt hans projekt om han berättade vad han tänkte göra.

Att Michael på cctv syns gå tämligen raskt och målmedvetet rimmar bra med teorin.

Att det inte har framkommit på vilket vis han mådde dåligt kan också tala för att ingen i sällskapet oroade sig därför att han inte nämnde mer än att han mår dåligt och har för avsikt att gå hem till bostaden.

Har också tänkt den tanken. Hade vi varit på semester och min man hade sagt "jo förresten, jag tänkte passa på att ta en ansträngande power walk i den här hettan för att se vad som händer med min kropp", så hade jag lagt in veto å det bestämdaste utan chans till omförhandling.
Citera
2024-06-11, 20:48
Medlem
Är det ryggsäck eller paraply han har bakom huvudet..
Citera
2024-06-11, 20:51
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Värmeslag låter rimligt. Det kan komma överraskande fort. Risken att drabbas blir naturligtvis desto större ju varmare och soligare det är. Jag råkade själv ut för det en svensk sommardag när jag satt i solen på verandan efter c:a 30 minuter. Plötslig stark yrsel och illamående, svimfärdig kände man sig. Riktigt obehagligt var det. Jag var ensam hemma, gick och lade mig i sängen och slocknade i princip omedelbart. Sedan sov jag djupt i flera timmar.

Mosley blev svimfärdig vid marinan, lade upp benen för att piggna till. Sedan förlorade han medvetandet och dog av överhettning. RIP
Citera
2024-06-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har varit på varma semestrar många gånger, en gång på ett träningsläger gick jag vilse. Men det värsta stället var spanska Sevilla.

Sitter jag stilla klarar jag lätt 35 grader men när jag skulle gå tillbaka och hitta hotellet blev jag helt yr i mössan med hög puls.

Numera förstår jag inte tjusningen med att semestra i varmt klimat. Man blir ju mycket slöare. Numera gillar jag Skottland och i viss mån Norge. Off topic, i Norge får man för lite för pengarna, så det rekommenderar jag inte.

Det är självklart, man skall vara stilla när det är 35 grader, inte stressa runt. Att inte Mosley kunde begripa detta är underligt. Det kanske var den högre pulsen som knäckte honom, hjärtat klarade inte påfrestningen.
Var det verkligen så smart att gå med paraplyet ? Visst, det skyddar mot solen men under paraplyet kan jag tänka mig att det blir ännu varmare !!
Citera
2024-06-11, 21:20
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Detta har jag inte läst någonstans. Var läste du det?

Det var ett vittne såg jag nu.
Förlåt jag kanske blandade ihop det?
Men jag tyckte någon hade sett honom från någon bar också?

Citat:
Expressen.
15.32: Michael Mosley tros ha vandrat upp mot bergen, efter att han sågs på affärsgatan. Han iakttas vid halvfyra-tiden och då går han lite ostadigt, enligt ett vittne.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/fem-dagars-sokande-anda-missades-michael-mosley/

Dumma Mosley, som går ostadigt och säkerligen har solsting, och så går han upp mot bergen med de livsfarliga ormarna.
Känns senilt, ihop med att han som läkare tror att han har sååån koll på sig själv (vilket som sagt är vanligt hos läkare. De tror de vet bättre än alla andra, hur deras kroppar reagerar).
Senast redigerad av dialektiker 2024-06-11 kl. 21:29.
Citera
2024-06-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Intressant, var framkommer detta? Tidning?
Klickade faktiskt på din you tube länk och hittade denna (vet inte hur man länkar till youtube)

”'Just 90 seconds from safety' Dr Michael Mosley's disappearance and death explained”
Times Radio

Tror det var där
Edit ja det är den, 48 min in precis innan slutet.
”The search team told me..”
Senast redigerad av popll 2024-06-11 kl. 21:50.
Citera
2024-06-11, 21:28
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Var det verkligen så smart att gå med paraplyet ? Visst, det skyddar mot solen men under paraplyet kan jag tänka mig att det blir ännu varmare !!

Nej, det blir betydligt svalare under ett paraply.

Att en så allmänbildad man inte ens vet om att man inte ska knata runt i 40 C mitt under dagen är för mig en gåta.

"only mad dogs and englishmen" finns det ett ordspråk för de som är ute i solen i stekande hetta i typ Grekland.
Citera
2024-06-11, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Nej, det blir betydligt svalare under ett paraply.

Att en så allmänbildad man inte ens vet om att man inte ska knata runt i 40 C mitt under dagen är för mig en gåta.

"only mad dogs and englishmen" finns det ett ordspråk för de som är ute i solen i stekande hetta i typ Grekland.

Har du stöd för att det var 40 grader mer än skvallerpressen?

Det var varmt, men var det 40 grader?
Citera
2024-06-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/fem-dagars-sokande-anda-missades-michael-mosley/

Dumma Mosley, som går ostadigt och säkerligen har solsting, och så går han upp mot bergen med de livsfarliga ormarna.
Känns senilt, ihop med att han som läkare tror att han har sååån koll på sig själv (vilket som sagt är vanligt hos läkare. De tror de vet bättre än alla andra, hur deras kroppar reagerar).

Nej, han vinglade inte på väg uppför berget utan nedför. Tvärtom gick han ganska snabbt
Citera
2024-06-11, 21:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nej, han vinglade inte på väg uppför berget utan nedför. Tvärtom gick han ganska snabbt

Aha. Jag har inte följt det där något bra.
15.32. hade han redan gått promenaden den tiden?
Citera
2024-06-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Du läser fel/Expressen skriver otydligt.
Citat:
Expressen.
15.32: Michael Mosley tros ha vandrat upp mot bergen, efter att han sågs på affärsgatan. Han iakttas vid halvfyra-tiden och då går han lite ostadigt, enligt ett vittne.
Det är vid halv-fyra tiden, vid Agia Marina Beach, som han iakttas när han går ostadigt.
Det är inte på huvudgatan han går ostadigt.
Citera
2024-06-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bestämmer du det?

Jag kan må dåligt av att tvingas göra något mot min vilja, så varför skulle inte Michael kunna göra det?

Ja, jag bestämmer det 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in