10p: Kevin Holmström 31 år, Axel Åhman 32 år, Jakob Norrgård 32 år även kända som humortrion KAJ.
En schlagerskräll värd namnet! Den finlandssvenska humortrion från Vörå gick från helt okända till var mans husmumin över en natt. När Goliat fälldes i finalen var det den första svenskspråkiga låten Sverige skickat sedan möjligheten att skicka engelska låtar återinfördes. Den österbottniska lokalpatriotismen saknar gränser, kanske för att de ser sin chans att föra världen till sin lilla verklighet — men också Vörå ut i Europa. Några Vöråbor hade till och med byggt en bastu, som de fraktade ner till Basel lagom till Eurovisionveckan.
Själva Eurovisionstävlingen kan vi lämna därhän, men jag tycker inte att pojkarna bör vara missnöjda med resultatet. Och just det — Vöråborna kallar de tre männen, som är halvvägs till sextio, fortfarande för
pojkarna. Gruppen kommer i framtiden att ge framlidne Lasse Lönndahl konkurrens som Nordens äldsta tonåringar när lokalbefolkningen fortsätter betitla trion som pojkarna — även när deras produktion består av titlar som
Når sjuksystin bytt kateitin min och
Tjärringin på pensionsanstaltin e sjässvöölo.
9p: Carl-Johan Vallgren 60 år, författare och musiker.
Den tidigare Berlinbaserade författaren sommarpratade för 23 år sedan i ett ytterst raljant avsnitt om Pia Kjærsgaard, kulturell förslappning och första säsongen av dokusåpan Farmen. Han spelade dessutom, med undantag av två låtar, endast sin egen musik.
Under de 23 år som passerat har det runnit en del vatten under broarna. Inte minst har många av de farhågor som CJV hade då nu förverkligats. Men framför allt har han genomgått en stor personlig tragedi. Hans hustru, Rebecka Teper (Lussan i Solsidan), avled för två år sedan efter en tids kamp mot cancer. Sorgearbetet resulterade i den kritikerrosade deckarromanen Din tid kommer, som belönades med Svenska Deckarakademins pris för bästa kriminalroman förra året.
8p: Foad Yocefi 36 år, USA-korre i SVT.
2020: Pandemin.
2022: Ukraina.
2025: Trump.
Om en enskild människa definierat vårt första halvår är det utan tvekan de förenta staternas president. Foad Youcefi blev smått viral i våras när han fick chansen att ställa en fråga till presidenten på en presskonferens — men glömde den! Oops, som Rick Perry skulle sagt.
7p: Jonna Sundling 30 år, skiddrottning.[/b]
Piteååkaren gjorde karriärens bästa mästerskap när hon under Trondheim-VM bärgade hem tre guld och ett brons. Höjdpunkten var helt klart ankarsträckan i stafetten, trots att jag tycker att den av vissa är något överskattad. Missförstå mig rätt — sträckan var bra men hon ställdes mot en norska som var dömd att misslyckas. Så när Jonna åkte ikapp 22 sekunder på 700 meter var jag inte förvånad. Vid sidan av spåret har hon, bortsett från den den söndersponsrade podcasten “Vinterpasset”, hållit en ganska låg profil när kollegor som Ebba och Kalla både gett ut spökskrivna självbiografier och sommarpratat. Dags att kliva ut ur vallaboden Jonna!
6p: Edvin Törnblom 29 år, programledare och podcast-profil.
Tidigare gånger på tipslistan: 2023 (10p)2023 års motivering: Bäst i test, Masked Singer, scenshow om sina explosivt okontrollerbara diarréer , Göta Kanal 4 samt årets Homo, bok och duo på QX-galan. Ja, bögen är verkligen lös! Edvin har tamejtusan setts och hörts överallt det senaste året och han var tveklöst det första namnet som kritades ner på denna lista.
Under de två år som passerat sedan dessa ord skrevs har Edvin förstärkt sin position i svensk offentlighet, ja han har ju till och med lyckats baxa in morsan i den samma. Problemet är väl att Edvin egentligen saknar några som helst talanger förutom sin sexualitet.
5p: Christoffer Carlsson 38 år, kriminolog och deckarförfattare.
Hallänningen är hittills vad amerikanerna skulle kalla för en front runner att vinna Deckarakademins pris för 2025 års bästa kriminalroman för spionromanen
En droppe blod. Christoffer är lite för förtjust i metaperspektivet, de intervjuer som finns med honom brukar oftast handla om att vara författare och dennes roll i berättelsen, snarare än om boken han nyss har gett ut. Kommer då Christoffer att spendera sin dag i etern med att prata om att skriva ett sommarprat? Om ångesten av att oroa sig över vad Aftonbladets recensent kommer tycka? Recensenten har numera ersatts av en AI-genererad sammanfattning men det förändrar ingenting för Christoffer — för lidelsen är en del av att skriva. Lite ungefär som att jag varje år sitter uppe mitt i natten för att skriva tio korta, grammatiskt tafatta men raljanta sammanfattningar som ingen någonsin läser. Att skriva är att lida! Det är i passionens offer man finner den sköra konsten!
4p: Isa Östling 21 år, sociala medier-profil.
Den “halva mannen” som omnämndes i min ingress — en influerare som bytt kön från Isak till Isa. Kan inte riktigt motivera mitt val så jag fyller på med ett citat från försommarens säsong av Förrädarna: “två tuttar och ett blont hår och det är ju så här… ah… jag vet inte. Det känns som att det är liksom… jag, i det här huset. Det är ju det enda jag är. Två par tuttar liksom.” Inte sedan Konfucius dagar har någon varit så koncis i sin analys. Vi kommer med all säkerhet få många “liksom” under de femtio minuter avsnittet varar, i alla fall.
3p: Anders Sörensen 50 år, ishockeytränare.
Svenskdoldisen skrev i december historia som den första svenska huvudcoachen i NHL:s historia när han anlitades som Chicago Blackhawks interimslösning. Nu fick ju Anders visserligen sparken den 22:a maj i år, bara för att fem dagar senare återanställas som assisterande coach.
2p: Isabelle Haak 25 år, professionell volleybollspelare.
Tidigare gånger på tipslistan: 2023 (3p) 2024 (1p)
2023 års motivering:Förmodligen Sveriges mest anonyma världsstjärna. 2021 förde hon tillsammans med storasystern Anna ett svenskt damlandslag - som inte kvalificerat sig för ett mästerskap på 38 år - till en överraskande kvartsfinal i EM vilket gjorde att Sverige direktkvalificerade sig till årets europamästerskap. I klubblaget går det också bra: nybliven ligamästare i Italien; liga-, cup- och supercupmästare i Turkiet; Champions League-mästare samt dubbel mästare i klubblagsvm där hon båda gånger utsågs till MVP. Privat har hon däremot haft motgångar - hennes pappa Robert avled i magcancer när Isabelle bara var nio år gammal.
2024 års motivering: Förra årets trepoängare. Sedan förra året har hon utökat prisskåpet med vinster i supercupen, ligan, cupen och Champions League. Hon blev dessutom framröstad som mest värdefulla spelare i ligan och CL.
Under föregående år har prisskåpet fyllts på med; liga-, cup-, CL, samt klubblagsvm-titlar; MVP i cupen, Golden League, klubblagsvm och CL; kvalifikation till sveriges allra första VM i volleyboll. Men vi får inte glömma den allra finaste och meriterande titeln som hon fick förra året — en uppvisningsmatch i nationalsporten ‘prata om sin utbrändhet’.
1p: David Ritschard 35 år, countrymusiker.
Tidigare gånger på tipslistan: 2023 (6p) 2024 (4p)
2023 års motivering: Efter framgången med albumet Blåbärskungen sade han upp sig från jobbet på Systembolaget för att kunna satsa helhjärtat på musiken. David levde då ett år i 180 knyck innan han kollapsade i en inspelningsstudio i tv-programmet Jills Veranda.
2024 års motivering: Förra årets sexpoängare. Sedan dess har han levt en sommar fortsatt i turbofilen tills han en tisdagskväll i augusti förra året vinglade värre än Baloo på julafton och, för andra gången, svimmade på bästa sändningstid. Den begåvade sångaren kunde blivit vår tids Pekka Langer men kanske är snedfyllan bara något positivt för honom, en igenkänningsfaktor för den moderna arbetarklass som är hans publik?
För att parafrasera honom själv:
Jag har en bit kvar till botten
Men en dag ska jag nå den
Är bara tid tills jag nått den
Kanske redan till våren
Glädjande nyheter David! Det tog två år — och att frugan lämnade dig — innan du nådde botten av denna lista i alla fall, men du ramlade inte ur!