2024-06-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackskonto
Man kan ha mobilen på ljudlös utan vibration, då hör man inget surr eller pip. Då har man åtminstone med sig mobilen, om man vill kolla i GPS:en eller behöver ringa för att kalla på hjälp. Han kanske hade en fysisk karta, eller vandrade fritt (det hade inte jag vågat om jag varit på ett nytt ställe).
Läste att de hade ett hus på Symi, då kanske detta inte var första gången han vandrade i denna stenöken, utan kände till området, vad vet jag.
Det är alltid bra att ha med sig sin mobil även om man inte vill bli nådd, den tar ju inte stor plats. Det är väldigt konstigt att inte ha med sig den, tycker jag. Om inte annat, så tas mobilen alltid med som en säkerhet, in case of emergency.
Han var förberedd med både solglasögon, keps och paraply, det verkar ytterst märkligt att han inte skulle ha med sig vatten. Det krävs ingen läkarutbildning för att inse det, bara sunt förnuft.
Oerhört tragiskt. De åker på semester och hennes man dör... Det känns så overkligt 🌹

Det kommer att bli ett hus till salu inom kort. Tror inte att frun och barn vill semestra där i framtiden..
Citera
2024-06-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Största medkänsla med familjen men tacksam att han hittades. Att inte få veta vad som hänt är värre än att få i alla fall någon form av förklaring.

Mosley lekte med döden - det gör man om man ger sig ut på en timslång promenad i svår terräng utan möjlighet till skydd i skyhög temperatur. Den här gången vann döden.

Rest in peace, Michael.
Precis så tror jag det är
Citera
2024-06-09, 14:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Ormbettsteorin är inte alls trolig skulle jag säga.
1. Dödliga ormbett är extremt ovanliga i Grekland, ormbett överhuvudtaget
2. De ormarna som skulle vara aktuella håller i sig i regel undan från människor
3. De ormarna håller sig hellre i skuggan och nära vegetation, inte på en sån utsatt plats mitt under eftermiddagshettan

Ett ormbett i sig måste inte vara dödsorsaken här, men en bidragande orsak till att han inte orkade hela vägen till hjälp.

Michael sökte kanske upp skugga bakom ett stenblock på berget men platsen var redan upptagen?
Citera
2024-06-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ormbettsteorin är inte alls trolig skulle jag säga.
1. Dödliga ormbett är extremt ovanliga i Grekland, ormbett överhuvudtaget
2. De ormarna som skulle vara aktuella håller i sig i regel undan från människor
3. De ormarna håller sig hellre i skuggan och nära vegetation, inte på en sån utsatt plats mitt under eftermiddagshettan

Håller inte med här. Ormar är ju växelvarma, det är välkänt att de gärna lägger sig i solen just när det är sådär stekhett. De vet inte vad en ”vandringsled” är, de lägger sig där de behagar… har träffat på många ormar (även i Grekland) under sådana varma dagar.
Citera
2024-06-09, 14:03
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han satte sig kanske ner för att vila, var ordentligt omtöcknad, lägger sig sakta ner och någonstans där blir han medvetslös?

Fråga är då varför han tar av sig kepsen när han ska vila? Den skulle jag definitiv behållit på i det solskenet. Den kan såklart har blåst bort, speciellt om man "tar av" den å lägger den över hela ansiktet. Men märkligt att den isf lagt sig vid fötterna och inte blåst längre bort på fyra dagar.
Citera
2024-06-09, 14:04
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Om han nu medvetet valt en plats för att injicera sig med självmordspreparat, känns som bakom muren vid en turist strand som ett väldigt märkligt ställe att välja?

Snarare tvärtom, väldigt bra plats. Han lyckades ju förbli oupptäckt i 4 dagar, trots alla sökinsatser, drönare, frivilliga, och t.o.m en hund! Dock inte längre än att han, till slut, måste bli hittad. Platsen invid muren på utsidan hade han nog sett ut sen tidigare. Det är ju en liten ö och svårt att hålla sej undan.
Var ju faktiskt bara en slump att han hittades av det där filmteamet.
Citera
2024-06-09, 14:05
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ett ormbett i sig måste inte vara dödsorsaken här, men en bidragande orsak till att han inte orkade hela vägen till hjälp.

Michael sökte kanske upp skugga bakom ett stenblock på berget men platsen var redan upptagen?

Då måste solen stå på rätt plats på himlen för att det skulle vara någon skugga bakom den muren, på bilderna ser det ut att vara fullt solsken över hela området
Citera
2024-06-09, 14:06
Medlem
Thusneldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Det hela är grovt märkligt det går inte att komma ifrån, hur man än vrider och vänder på det så är det kopiöst omdömeslöst att gå som han gjorde. Frågan man ställer sig vad var syftet?
Det är inte ovanligt att äldre män överskattar sina förmågor. Man tror att man är lika stark som när man var 30 år. "Lite värme kan väl inte skada.", "Jag har promenerat när det var varmt förut."

I Sverige är det många 50+ män som drunknar på sommaren. Man tror att man klarar att simma lika långt som när man var 25.
Citera
2024-06-09, 14:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Fråga är då varför han tar av sig kepsen när han ska vila? Den skulle jag definitiv behållit på i det solskenet. Den kan såklart har blåst bort, speciellt om man "tar av" den å lägger den över hela ansiktet. Men märkligt att den isf lagt sig vid fötterna och inte blåst längre bort på fyra dagar.

Kepsen har kanske blåst bort och sedan blåst tillbaks.

Omöjligt att dra någon slutsats av kepsens placering i förhållande till kroppen.

Nej, inte märkligt.
Citera
2024-06-09, 14:07
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Snarare tvärtom, väldigt bra plats. Han lyckades ju förbli oupptäckt i 4 dagar, trots alla sökinsatser, drönare, frivilliga, och t.o.m en hund! Dock inte längre än att han, till slut, måste bli hittad. Platsen invid muren på utsidan hade han nog sett ut sen tidigare. Det är ju en liten ö och svårt att hålla sej undan.
Var ju faktiskt bara en slump att han hittades av det där filmteamet.

Han bor väl på ön så borde känna till bättre självmords-ställen som inne i en grotta tex?
Citera
2024-06-09, 14:07
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Miles inte mil

Nja det är nog snarare att det finns en ag. Marina eller vad den hette på ett ställe 201 km (på samma ö) från där han försvann.
Citera
2024-06-09, 14:08
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thusnelda
Det är inte ovanligt att äldre män överskattar sina förmågor. Man tror att man är lika stark som när man var 30 år. "Lite värme kan väl inte skada.", "Jag har promenerat när det var varmt förut."

I Sverige är det många 50+ män som drunknar på sommaren. Man tror att man klarar att simma lika långt som när man var 25.

Exakt gubbar (och kärringar) blir ofta mer envisa och självupptagna med åldern, ju äldre de blir ju mindre troligt att de lyssnar på råd från någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in