2024-06-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ytterligare tankar/funderingar:

- Enligt vittnen skall han ha lämnat stranden kl 13.30. Att gå precis på halv- heltimme är något man brukar göra om man har en tid att passa/stämt möte. Absolut inte alltid, men ofta.

Mer troligt är att vittnena angett en ungefärlig tid och inte på minuten.
Citera
2024-06-09, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Påkörd är en teori. Vägen från Pedi till Agia Marina är smal och krokig, det är dålig sikt längs husen och de uppställda båtarna. Kan tänka mig att grekisk bilkörning, speciellt på småöarna, är totalt befriad från hastighetsbegränsningar. Mosley gick längs den smala grusvägen, samtidigt som fiskaren Kostas i sin lilla Fiat hade bråttom till hamnen efter Souvlaki-lunchen med x antal ouzos.

Kostas har kört sträckan till marinan tusentals gånger, det är alltid tomt på vägen mitt på dagen, så han håller 70km/tim, med solgasset i ögonen kör han så det ryker mellan husen på den dammiga grusvägen. Plötsligt hör han en duns.

Kostas stannar till och ser att han har kört på en människa. Mannen är död. Han lyfter in liket i bagaget och kör tillbaka till sitt hus där han styckar kroppen med sin fiskekniv för att sen dumpa kroppsdelarna i havet.
Det finns ingen bilväg dit. Man måste komma med båt eller gå en på en eländig åsnestig.
Citera
2024-06-09, 09:28
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Det har spekulerats i tråden om att MM hade en smartklocka på sig. Vad kan man göra med den? Kan man lokaliseras via den?

Tja, man kan bli rånad på den, eftersom han bodde på ön så kände nog en hel del till honom som en välbärgad man.
Citera
2024-06-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SIXTEN14
Tja, man kan bli rånad på den, eftersom han bodde på ön så kände nog en hel del till honom som en välbärgad man.
I det området där han tros ha försvunnit lär det inte ha funnits några rånare. Kriminaliteten är nästan obefintlig på ön. Sedan vet jag inte om han bodde på ön. Jag har läst att han kom dit dagen innan han försvann och bodde hos några vänner.
Citera
2024-06-09, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HSPbruden
Jag tror de har tänkt när de åker iväg att det räcker med en mobil. Alternativt att han med flit lämnade den hemma för han hade en plan med dagen och vill inte bli spårad.
Sen när han uppger att han mår inte bra o vill ta sig hem tidigare kan det mycket väl kommit fram att jag glömde mobilen hemma. Jag ringer när jag är hemma. Det hade jag litat på. Han har säkert redogjort att jag går till busshållplatsen o sen tar jag bussen hem. Jag är hemma senast 14.30. Hur dåligt han mådde vet vi inte men uppenbarligen inte tillräckligt för att sällskapet skulle känna oro. Han kanske hade kass mage o bara ville hem eller huvudvärk.
Att de inte beter sig som hysteriskt för att han inte har mobilen är inte konstigt. De har levt i 50 år utan att ha mobilen fastklistrad i handen, kanske längre. De är en annan generation och kan som nämnts ovan gjort ett medvetet val om att inte vara beroende av sin telefon.
I vilket fall får jag känslan av att han planerat något sedan länge. (Man hoppas ju att de går igenom sökhistoriken på telefon och dator) De kom till ön på tisdagen och på onsdagen försvinner han. Jag är orolig att det trots allt handlar om självmord. Han och hans fru var klara med turnén. Han har inte svikit henne för det. Nu ska han bara få vila. Sömnbrist kan göra vem som helst deprimerad. Kanske hade han fått diagnos diabetes och kände sådan skam att det bättre att dö för att leva upp till hans teorier.
Jo men poängen är att i den situationen med ålder, extremhetta jo då kollar man faktiskt mobilen och det är läkare vi pratar om här gällande risken att mitt på dagen få värmeslag.
Citera
2024-06-09, 09:40
Medlem
SIXTEN14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
I det området där han tros ha försvunnit lär det inte ha funnits några rånare. Kriminaliteten är nästan obefintlig på ön. Sedan vet jag inte om han bodde på ön. Jag har läst att han kom dit dagen innan han försvann och bodde hos några vänner.

Paret hade eget hus i Symi.
Citera
2024-06-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ytterligare tankar/funderingar:

- Varför hade Agia Marina rutten inringad på kartan? Och från vem kommer den uppgiften? Frun?
- De två personerna han uppges ha pratat med i Pedi; var det för att fråga något kring bussen eller fråga om vägen till t.ex Agia Marina?
- Kan uppgiften om att han hade Agia Marina inringad på kartan komma från de två personerna han pratade med?

- Enligt vittnen skall han ha lämnat stranden kl 13.30. Att gå precis på halv- heltimme är något man brukar göra om man har en tid att passa/stämt möte. Absolut inte alltid, men ofta.
- Toalettbesök strax innan han bestämmer sig för att lämna stranden. Vad hände egentligen inne på toan? Mådde han uppriktigt dåligt och kanske spydde? Eller samtalade han med någon i telefonen och bestämde möte?

- Mår man dåligt väljer man såklart den lättaste och minst omständliga vägen hem. Men tar inga omvägar. Speciellt inte i 36 graders extremhetta.

- Det mest logiska för honom hade varit att ta bussen från Pedi hem till bostaden. Hade han precis missat bussen, eller om det var nån halvtimme till avgång, hade det mest logiska ha varit att sätta sig inne på någon sval bar/restaurang och druckit något kallt i väntan på bussen. Hans agerande är väldigt irrationellt och ologiskt för någon som "mår dåligt" och i extremhetta.
Han kanske hade för avsikt att ta bussen och trodde att han skulle hinna om han gick 13:30?
Tänker också att just dessa klockslag kanske inte är exakta på minuten då de förmodligen är uppgifter från andra människor.

Gällande toalettbesök ser jag inget konstigt alls, är väl fullt normalt att gå på toaletten innan man ska gå, var man än går?
Citera
2024-06-09, 09:44
Medlem
Har det någonstans framkommit vad han pratat med personerna han mötte om?
Känns som om det är rätt relevant, både vad han pratade om och hur han verkade.
Citera
2024-06-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrranic
Håller inte riktigt med dig gällande det. Känns inte alls ologiskt om jag utgår från mig själv. Jag personligen går alltid iväg från andra när jag mår dåligt med illamående och magsmärtor.

Men efter så många år tillsammans med sin fru så bör hon ha märkt av detta och dessutom kunnat uttala sig kring det kan jag tycka.
Jo men inte när man i sällskap kommit med båt som man planerar att åka tillbaka med, ingen mobil, kl 13,30 när det är som varmast, stenöken ingen skugga..nej det är otroligt korkat på alla sätt av alla inblandade.
Citera
2024-06-09, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Det har spekulerats i tråden om att MM hade en smartklocka på sig. Vad kan man göra med den? Kan man lokaliseras via den?
Tror man kan se meddelande och ringa från den
Citera
2024-06-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airamkasi
Det är så skumt...
Ja
Citera
2024-06-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Gällande mobilen är det sant att den äldre generationen inte använder den på samma sätt men det är oväsentligt här. I detta fall är det extra viktigt att ta med sig mobilen om man skall promenera och ALLA i sällskapet borde checka det. Tycker hela sällskapet betett sig som en påse nötter tyvärr.

Det märks att du är en person som inte går en meter utan att du har mobilen med dig och du verkar tycka att det är ett måste att alla har sin mobil med sig överallt.
Att förlita sig på en mobil är oerhört naivt och farligt, du kan försätta dig i situationer som du inte klarar av om du hela tiden förlitar dig på att du kan googla fram en lösning på ditt eventuella problem.
Det enda säkra är kunskap och t.ex. en papperskarta om du ska ta en promenad i okända marker.
Vet du om det finns täckning för mobilen så att han kunde använda sig av den om han hade den med sig?
Det är många platser i världen där du inte har täckning så fort du lämnar städer eller större vägar, här i Sverige är det många platser där det är många kvadratkilometer utan täckning.
Mobiltelefoner är fruktansvärt osäkra med tanke på mottagning, batteritid, hög temperatur, låg temperatur osv. som gör att dom obrukbara. Det räcker bara med att du ramlar på en sten så mobilen krossas så är du hjälplös.
Mobiler är falsk trygghet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in