2024-06-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vad konstigt egentligen.
Om Mosley inte mådde bra och berättar det - är det verkligen rimligt att han mitt på dagen när solen står som högst då tar och påbörjar en 1 1/2 timmes terrängpromenad hem?

Vore det inte mer naturligt att han satte sig i båten och väntade tills alla åkte tillbaka hem. Fanns ju dessutom parasoller med solsäng att lägga sig under på stranden. Eller sätta sig i skuggan på ett café som ser ut att finnas där.

Den som mår dåligt ska väl inte gå hem i 1 1/2 timme medan de som mår bra åker båt?
Det låter helt ologiskt.

Det var nog inte menat att bli en så lång promenad, han pratade väl med ett par personer i en busskur? Kanske var det något i stil med ”när kommer bussen?” ”Om en timme” ”OK, då knatar jag.”

Var han sjösjuk på båtturen (min egna lilla teori) så går det ju utmärkt att traska hem.
Citera
2024-06-08, 20:22
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Vad konstigt egentligen.
Om Mosley inte mådde bra och berättar det - är det verkligen rimligt att han mitt på dagen när solen står som högst då tar och påbörjar en 1 1/2 timmes terrängpromenad hem?

Vore det inte mer naturligt att han satte sig i båten och väntade tills alla åkte tillbaka hem. Fanns ju dessutom parasoller med solsäng att lägga sig under på stranden. Eller sätta sig i skuggan på ett café som ser ut att finnas där.

Den som mår dåligt ska väl inte gå hem i 1 1/2 timme medan de som mår bra åker båt?
Det låter helt ologiskt.
Nja, det kan ju handla om psykiskt mående. Dvs den typ av mående som förbättras av en promenad och lite egentid.
Citera
2024-06-08, 20:23
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Såg att man spekulerar i om han kan fallit från en klippa ner i havet och drunknat. Halkat eller blivit biten av en orm eller något.

Tycker om så var fallet borde de nog hittat paraplyet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQzKMq/sokandet-efter-dietgurun-utokas-kan-ha-fallit-fran-klippa

Jo, paraplyet och kepsen borde man nog ha hittat.

Nu har ett liknande fall från 2019 fått uppmärksamhet igen.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/kusliga-likheterna-med--mosleys-forsvinnande-/

Samma scenario. Äldre britt på grekisk ö försvinner spårlöst.

Sonen till den försvunne John Tossell säger:

"Vi i familjen tror att fulspel måste ha varit inblandat. Oavsett om det var ett rån som gick fel eller
om han blev påkörd av en bil. Människor försvinner inte bara."
Citera
2024-06-08, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det är detta hus som menas. Samma hus och kvarter som finns i videon från The Mirror med reportern som visade vilken väg han antas ha tagit upp, som jag postade tidigare.

https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article32987032.ece/ALTERNATES/s510b/0_TM240608Search7.jpg
Två CCTV sitter på var sin sida högst upp på den grå väggen.

Scrolla ner på sidan till klockan 08.00 så kommer denna rubrik samt bild på samma hus och vägen upp.
House where Michael Mosley was last spotted pictured.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/live-michael-mosley-missing-symi-32973958

Videon: The route Michael Mosley is thought to have taken
https://www.bbc.com/news/videos/c3gg78wn434o

Nu fattar jag. Polisen tror alltså att han var på väg mot Agia Marina och inte Symi. Man kan gå över bergen från Pedi till Agia Marina.
Precis utanför ligger en liten ö med ett kloster. Det var ju en teori att han skulle ha simmat till en liten ö med en kyrka.
Kan någon i Agia Marina ha sett honom?
Stället är mystiskt eftersom det verkar saknas väg dit, så man måste antingen komma med båt eller gå genom öknen.
Men vad skulle han i så fall göra där?
Citera
2024-06-08, 20:25
Medlem
Citat:
Det är inte ett logiskt agerande - det är helt ologiskt.
Det ÄR ologiskt, men föremål för övertolkning.
Att vilja hem efter ett möte med folk är inte ovanligt. Detta om båtar är lite nytt, har ingen åsikt om det. Men hellre hem än i en båt?
Om nån vill hem och det är en timmes vandring den snabbaste vägen, well ..
Citera
2024-06-08, 20:27
Avstängd
Citat:
Ja skulle kanske kunna fungera på natten. På natten borde väl egentligen också sökhundarna fungera, de som inte kunde söka i värmen på dagen?

Jag har fortfarande svårt att släppa det där om att en i sällskapet uppger sig inte må bra - och de andra vuxna bl a den kliniskt verksamma läkarhustrun - låter denne 67-åring som inte mår bra vandra i väg ensam i den oländiga terrängen i stekhet sol mitt på dagen utan telefon.
Medan de andra några timmar senare praktiskt glider hem utan större ansträngning runt ön i en båt.

Läkare är speciella
Citera
2024-06-08, 20:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja skulle kanske kunna fungera på natten. På natten borde väl egentligen också sökhundarna fungera, de som inte kunde söka i värmen på dagen?

Jag har fortfarande svårt att släppa det där om att en i sällskapet uppger sig inte må bra - och de andra vuxna bl a den kliniskt verksamma läkarhustrun - låter denne 67-åring som inte mår bra vandra i väg ensam i den oländiga terrängen i stekhet sol mitt på dagen utan telefon.
Medan de andra några timmar senare praktiskt glider hem utan större ansträngning runt ön i en båt.

Jag lyssnade på Aftonbladet TV, där pratade ägarinnan till en restaurang (tror jag), hon sa att Mosleys fru varit inne hos henne och ville titta på CCTV'n. Kvinnan sa att Mosley ska ha varit "trött", enligt frugan. Så det är lite svårt att avgöra hur dåligt han egentligen mådde. Kanske sa han att han kände sig lite kymig, vissen, eller nåt. Kanske erbjöd sig frugan att följa med men han avböjde. Det är väldig svårt att avgöra.

Han kanske sa: "Jag känner mig lite vissen och trött och behöver gå en promenad."
Citera
2024-06-08, 20:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Men ändå i artiklarna skrivs det att dom har ett hus/hem nånstans där.

Jag kan ju ha missförstått och ha helt fel. Men jag har tolkat det som att Mosley och hustrun har ett boende i den lilla staden på andra sidan ön.
Tillsammans med några bekanta tog de en båt - bekantas båt? - och gjorde en utflykt till den fina stranden på motsatt sida av ön.
Planen var nog att efter några timmars njutning vid den fina stranden åka tillbaka med båten och sätta av paret Mosley vid kustremsan till deras lilla by så de kunde gå upp till sitt hus.

Istället uppgav Michael Mosley tydligen att han inte mådde bra och ville tvärs över bergen hem istället. En promenad på ca 1 1/2 timme.
I gassande sol, över stenar, utan skuggande träd och utan telefon.

Vore det min anhörig hade jag försökt stoppa honom. Eller valt att åka hem allihop med båten. Som sista åtgärd hade jag tvingat på honom min telefon.
Senast redigerad av coli 2024-06-08 kl. 20:32.
Citera
2024-06-08, 20:31
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Videon: The route Michael Mosley is thought to have taken
https://www.bbc.com/news/videos/c3gg78wn434o

Tack, det är samma hus som jag trodde de menade men var inte säker. Alltså har man sett honom gå in på den där gatan/stigen. Men egentligen inte sett honom gå upp på berget om man ska vara petig.
Citera
Avstängd
IKVÄLL ska helikoptern komma med värmesökning! De är inte snabba
Låt detta bli en lärdom, ta det lugnt på öarna! Det finns inte mkt hjälp att f
Citera
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu fattar jag. Polisen tror alltså att han var på väg mot Agia Marina och inte Symi. Man kan gå över bergen från Pedi till Agia Marina.
Precis utanför ligger en liten ö med ett kloster. Det var ju en teori att han skulle ha simmat till en liten ö med en kyrka.
Kan någon i Agia Marina ha sett honom?
Stället är mystiskt eftersom det verkar saknas väg dit, så man måste antingen komma med båt eller gå genom öknen.
Men vad skulle han i så fall göra där?

Långsökt.

Ofta vill man inte tro att det värsta har hänt.

I det här fallet finns fler komponenter än Mosley själv. Han har inte försvunnit på egen hand.
Citera
2024-06-08, 20:35
Medlem
Citat:
Jag kan ju ha missförstått och ha helt fel. Men jag har tolkat det som att Mosley och hustrun har ett boende i den lilla staden på andra sidan ön.
Tillsammans med några bekanta tog de en båt - bekantas båt? - och gjorde en utflykt till den fina stranden på andra sidan ön.
Planen var nog att efter några timmars njutning vid den fina stranden åka tillbaka med båten och sätta av paret Mosley vid kustremsan till deras lilla by så de kunde gå upp till sitt hus.

Istället uppgav Michael Mosley tydligen att han inte mådde bra och ville tvärs över bergen hem istället. En promenad på ca 1 1/2 timme.
I gassande sol, över stenar, utan skuggande träd och utan telefon.

Vore det min anhörig hade jag försökt stoppa honom. Eller valt att åka hem allihop med båten. Som sista åtgärd hade jag tvingat på honom min telefon.

Som jag förstår det skulle han upp till Pedi och ta bussen - dit är det från stranden 20-25 min promenad. Jag vet inte hur bussläget såg ut just då, men de lär inte gå så ofta så det är väl fullt normalt då att välja att vandra hemåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in