2024-06-08, 12:01
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
"Putin stated that within six years, he plans for Russia to become one of the top ten global leaders in scientific research and development.

He's had 25 years to achieve this, yet now he is engaged in a war
."

Lika realistiskt som alla hans övriga planer.
Få bukt med alkoholismen och se till att bostäder får rinnande vatten kanske borde vara ett första steg innan man ska bli världsledande inom satellitforskning?
Kanske etablera ett framgångsrikt varumärke över världen också.
Citera
2024-06-08, 12:02
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
"Putin stated that within six years, he plans for Russia to become one of the top ten global leaders in scientific research and development.

He's had 25 years to achieve this, yet now he is engaged in a war
."

Lika realistiskt som alla hans övriga planer.

Det talet hade som du säger kunnat vara realistiskt för 25 år sen men vägen han slagit in på gör det till en skrattretande fantasi
och att säga det idag får en att undra om han har blivit senil.
Citera
2024-06-08, 12:13
Medlem
Silfverryggs avatar
Malcom Dixelius talar om sina erfarenheter.
Citat:
När kriget började sov Malcolm Dixelius inte på ett halvår.
- Jag mådde bättre först när jag insåg att Ukraina inte bara skulle besegras i ett krig, säger Dixelius allvarligt.
...
Dixelius arbetade som Moskvakorrespondent för Sveriges Radio och Television 1974–1984 och efter Sovjetunionens sammanbrott i början av 1990-talet, varefter han fortsatte sin karriär som dokumentärfilmare. När situationen i Ukraina eskalerade 2014 grundade Dixelius en icke-statlig organisation som heter Baltic to Black Sea Documentary Network, som stöder bland annat ukrainska och vitryska dokumentärfilmares arbete.
- Ryssarna hatar nätverket vi grundat. När vi började var hälften av förövarna ukrainare. Vi har också ett särskilt program för journalister som flytt från Belarus, säger Dixelius.
- Jag är på fel sida av den ryska historien.
...
Om boken hade kommit ut före krigsutbrottet hade den varit hopplöst efter sin tid. Boken fokuserar på historiska händelser som påverkar Ryssland och deras oförutsägbarhet.
- Boken innehåller inslag av naivitet och en oförmåga att förutse framtiden, fortsätter Dixelius och berättar om ett minne från slutet av 1980-talet, då han arbetade som utrikesredaktör på SVT.
- Vi gick igenom 1980-talets milstolpar med redaktionen och jag gjorde en lista över möjliga händelser under det kommande decenniet. Bland annat hamnade Koreas återförening och Berlinmurens fall på listan, men jag förväntade mig inte en tysk återförening. Jag trodde att Sovjetunionens kollaps var extremt osannolik, säger Dixelius.
...
Dixelius säger också att han inte förväntade sig att kriget i Ukraina skulle börja. När han rapporterade om OS i Sotji 2014 hoppades han att Ryssland skulle blunda för Krim, men bara några veckor senare var det kaos i östra Ukraina. Svårigheten att förutse händelser fortsatte även när konflikten eskalerade till krig åtta år senare.
- Diktatorer tenderar att förbereda sitt folk för krig, och det var därför jag inte trodde att Putin skulle starta ett i full skala. Många underskattar risken för krig, säger Dixelius.
- Jag förstår fortfarande inte hur det är möjligt att starta ett krig när man har ett stort land att styra och lite pengar till sitt förfogande. Det kräver en mycket rikare ekonomi och många fler män, fortsätter han. - Jag tror inte att Putin gjorde några beräkningar. Han förberedde inte vanliga ryssar för krig och ansåg att Ryssland var mycket starkare militärt.
...
- Oavsett hur detta krig slutar kommer Rysslands inflytande att minska som ett resultat av kriget. Ryssland kommer att förlora geopolitiskt, även om man vinner i Ukraina, betonar Dixelius.
...
– När jag tänker på freden efter kriget finns det inget scenario där Ryssland kan ses som vinnare, säger Dixelius.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0fefc2f6-68bc-4221-b05c-2a0b20b82f2c
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-06-08 kl. 12:36.
Citera
2024-06-08, 12:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Video om Rysslands civila flygverksamhet. De lider från förluster och staten måste bidra med stora summor för att försöka utveckla egna komponenter till flygplanen. Staten har också köpt många av de flygplan som de stal av utländska ägare. Ryssland måste verkligen ha haft mycket pengar sparade i sina "välfärdsfonder".
https://www.youtube.com/watch?v=ShuyKokbJ6w
Citera
2024-06-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Checka fakta... Ryssland går bra ekonomiskt. Inte ens Google kan vrida till det så att Wouk maskineriet får som de vill.
Jag menade exakt på millimetern vad jag skrev, du kanske har förlorat dig i Rysslands BNP-ökning? Eller den påstådda tillväxten om 3% som bl.a finansieras av NWF?

”Wouk maskineriet” ?

Den som påstår att Rysslands ekonomi går bra och växer ljuger, det finns liksom ingenting att växa av o än jävligare har det blivit med anledning av Gazprom’s ekonomiska kollaps.

Det är synd om dig torrpet.
Citera
2024-06-08, 12:24
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
[i]During his interview with journalists, Putin claimed that there is more theft in the US army than in the Russian army.

Ett bra exempel på -Genom sig själv känner man andra.

https://bbcrussian.substack.com/p/shocking-theft-in-russian-army
Citat:
The shocking scale of theft in the Russian army
Theft on an industrial scale – why the Russian army’s supply shortages are often self-inflicted. BBC Russian investigates.
Citera
2024-06-08, 12:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aztlan
Vart har ryzztrollen på fb tagit vägen?

Titta i de andra trådarna om Ukraina. Där finns de fortfarande. Hit kommer de endast om de är ute för att snacka extra mycket trams så att de hamnar i utvisningsbåset.

Sånt som de inte vill helst snacka om är hur putte vill få nu pensionärer och andra att jobba extra långa arbetsdagar.
Citat:
Rysslands enväldige president Vladimir Putin hävdade på fredagen vid S:t Petersburgs internationella ekonomiska forum att det inte fanns något behov av en ny partiell mobilisering. Putin sa att även utan det kan Ryssland fortsätta att "pressa" ukrainska trupper från områden som Putin anser bör vara under rysk kontroll. Putin påpekade att även utan mobilisering har Ryssland fått 160 000 fler soldater i år. Institute for the Study of War (ISW), en USA-baserad tankesmedja, skriver i sin dagliga rapport att Putins antal nya soldater är i linje med tidigare rapporterade uppgifter. Ryssland kan rekrytera 20 000 till 30 000 nya soldater i månaden. Detta ska bland annat bero på de belöningar som lockar män från fattiga områden och löften om frikännande om den misstänkte går med på militärtjänst.
...
Rysslands förluster är dock betydande i takt med att Ukraina gradvis får fler västerländska vapen, och Putins resurser är inte oändliga. Förlusterna ökar på grund av den ryska vanan att skicka nya soldater till fronten efter mycket lite träning. Putin medgav i S:t Petersburg att Ryssland plågas av brist på arbetskraft och produktivitet. Han erkände inte detta som en uppenbar konsekvens av den storskaliga invasionen, utan skröt med att bristen på arbetskraft berodde på Rysslands "höga sysselsättningsgrad". I verkligheten lämnade upp till en miljon ryssar sitt hemland under det första året av den storskaliga invasionen, enligt till exempel Bloomberg. Enligt ryska källor har hundratusentals återvänt, men migrationsförlusten är fortfarande betydande och en ny mobilisering skulle kunna orsaka en tillströmning av nya migranter.
...
Enligt Putin underlättas bristen på arbetskraft nu av den ökade migrationen, så länge migranterna är utbildade, talar ryska och "inte orsakar några problem". Putin uppmanade också dem som närmar sig pensionsåldern att stanna kvar i arbetslivet genom att föreslå en höjd pension för dem som gick med på det.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010421668.html

Höjd pension. Menas det att de får nu TRE flaskor vodka per månad?
Citera
2024-06-08, 12:28
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag menade exakt på millimetern vad jag skrev, du kanske har förlorat dig i Rysslands BNP-ökning? Eller den påstådda tillväxten om 3% som bl.a finansieras av NWF?

”Wouk maskineriet” ?

Den som påstår att Rysslands ekonomi går bra och växer ljuger, det finns liksom ingenting att växa av o än jävligare har det blivit med anledning av Gazprom’s ekonomiska kollaps.

Det är synd om dig torrpet.
Ekonomin "växer" väl för tillfället då man verkar ta pengar från annat och trycker in i militärproduktion om jag fattar rätt? Men knappast på ett bra sätt eller långsiktigt. Lär ju inte gå bra för företag att växla fram och tillbaka.
Citera
2024-06-08, 12:33
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Ukraina har bombat rejält i Ryssland i natt. Rykten dom bombat SU-57 flygplan också:

https://cornucopia.se/2024/06/uppdateras-nytt-stort-amerikanskt-stodpaket-300-st-m113-40-st-155-mm-haubitsar-nederlanderna-bygger- stridsfordon-90-till-ukraina-omfattande-bombningar-mot-krym-och-ryssland/
Citera
2024-06-08, 12:49
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det är ju inte ens en flaska i veckan, då finns ingen ryss som klarar sig på det

Nä att nyktra till för fort är farligt och till och med kontraproduktivt. Det absolut effektivaste sättet att sänka Ryssland och öka motståndet mot Kreml vore att slå mot den agrara sektorn och helt enkelt göra vodkan för dyr och otillgänglig. Det om något skulle orsaka en folklig resning ( Det vore något annat än att be om ursäkt för de dyra äggen )
Citera
2024-06-08, 12:49
Medlem
Fint ändå att Bandvagn 206 höll igång logistiken till Krynky när modernare som BMP3 inte tog sig över floden. Ser förjävligt ut när dom "simmar", men huvudsaken är ju att komma fram till B från A. Gärna med en last mat och granater.
Citera
2024-06-08, 13:10
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Malcom Dixelius talar om sina erfarenheter.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0fefc2f6-68bc-4221-b05c-2a0b20b82f2c

Tack! Malcolm Dixelius skrev en bok tillsammans med en annan författare "Rysslands undre värld" i början på 90-talet. Den kastar något ljus över hur maffian uppstod eller utvecklades efter Sovjetunionens upplösning - upprinnelsen till vad vi ser idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in