2024-06-06, 12:01
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Vi har en världsordning sedan 1945.
Ska vi överge den?
Folkrätten kommer från denna världsordning. Du vill överge detta?

Hur kan du tolka in det i vad jag skriver?

Vi har en världsordning som tillkommit pga att vår sida är starkare än den andra sidan genom våldsutövning (krig) och genom politiska samt ekonomiska verktyg.
Vi sanktionerar och bombar dom som inte tycker eller vill samma sak som oss. (Mellanöstern, nordafrika och nu Ryssland). Jag vill givetvis tillhöra den starka sidan för min egen och min familjs skull.
Jag vill inte överge de privilegier och den livsstil jag har.
Det vill förmodligen inte du eller din familj heller. Därför har vi snart 17 NATO militärbaser i Sverige.
Svaret på din fråga om vi ska överge den är självklart nej, det ska vi inte, det är den världsordningen vi slåss för i Ukraina.
Vi är dom snälla som bombar andra för fred och frihet. Problemet är att dom som blir bombade också tycker dom slåss för fred och frihet.
Citera
2024-06-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Grejen är nog lite även.., att jag misstänker att Putin har alleredan försökt närma sig Kuba, men de har tills nu gett nobben. Lavrov är ju nu till Burkina Faso av alla ställen och utlovar militärt stöd. Rest runt halva Afrika sedan kriget startade..

Som jag ser det.., Kuba är inte intresserade att bli indragna i denna "Putin soppa", för det skulle ha hänt tidigare då..
Så larvröv är på tiggarresa i Burkina Faso, snacka om att ryssarna sjunkit som en sten i den internationella prestigetabellen. Burkinafasonerna förhandlar ur en styrkeposition, det är de inte vana vid, hoppas de kan kräma ur stora mängder gratis vete och olja ur ryssarna för väldigt begränsade motprestationer (lägga ner sin röst i FN tex)
Citera
2024-06-06, 12:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ja. Det enda hin ska tydligen sagt var följande:

Fyllskallen Medvedev har kommit med ett förtydligande/fyllerant. Jag tolkar det som att det handlar om alla slags vapen och inte bara raketer som kommer att skickas.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1798625807843357055
Citat:
"Yesterday, for the first time, the President of Russia allowed our weapons to be sent to regions that are at war with the states that supply weapons to the former Ukraine (or, more precisely, use these weapons on our country). In other words, to those forces that are in conflict with America and NATO countries.

This is a very significant change in our foreign policy. After all, as the Yankees and their European slobbery dogs reason: we have the right to transfer any weapons to the former Ukraine (i.e. the enemy of our country), but all other countries cannot help Russia. In other words, we will destroy you in every possible way, but no one dares to supply the Russians with weapons/equipment/other means to defend the country.

Let the US and its allies now feel the direct use of Russian weapons by third parties. These persons or regions are intentionally not named, but they can be anyone who considers Pindostan and its comrades to be their enemies. Regardless of their political beliefs and international recognition.
Their enemy is the US, so they are our friends.
Citera
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Ryzka flottan kommer öva i Karibiska havet tillsammans med Kuba och Venezuela som svar på USAs gröna ljus

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-putin-urzadza-pokaz-sily-rosjanie-zmierzaja-na-karaiby,nId,7557782
Citera
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jo, personer som tar sig till eller upprätthåller sin maktposition med hjälp av våld, förtryck och repressalier inser ju nånstans innerst inne att de i princip kan lämna maktpositionen enbart genom sin egen död. Och Putin är rökt om han avslutar kriget utan att kunna uppvisa en acceptabel vinst.

Pinochet är den enda jag kan komma på som lyckats med konststycket att överleva avvecklingen av sitt eget styre och det fungerade tack vare att han avskaffade den diktatoriska makten och införde demokrati som sin efterträdare.

Franco var väl en till när han gjorde Juan Carlos till sin efterträdare. Men för att inte få detta inlägg flaggad som OffT, kommer lite för tråden relevant mumma.
Citat:
Situationen på Krymhalvön, som har lyst som Rysslands krigiska kronjuvel, ser nu ny utveckling, rapporterar The Economist. Den förändrade situationen har påverkats bland annat av det stödpaket på 61 miljarder dollar som USA:s president Joe Biden godkände i april och ankomsten av ballistiska ATACMS-robotar till Ukraina.
Robotarnas räckvidd gör det möjligt för Ukraina att slå till mot alla ryska mål på det ockuperade Krym. Dessutom lättade USA på restriktionerna för användningen av amerikanska vapen för en vecka sedan på torsdagen. De kan nu också användas för att försvara Kharkiv mot militära mål som ligger bakom den ryska gränsen, även om tillstånd inte har beviljats för mål på andra håll i Ryssland.
Situationen på Krym kan ge en försmak av hur kriget i Ukraina skulle kunna se ut om väst, av rädsla för rysk vedergällning, inte begränsade användningen av den utrustning som man har donerat till landet.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8948c238-6040-4d7e-847c-e43e5581cf67
Citera
2024-06-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Vi har en världsordning som tillkommit pga att vår sida är starkare än den andra sidan genom våldsutövning (krig) och genom politiska samt ekonomiska verktyg.
Vi sanktionerar och bombar dom som inte tycker eller vill samma sak som oss. (Mellanöstern, nordafrika och nu Ryssland). Jag vill givetvis tillhöra den starka sidan för min egen och min familjs skull.
Det vill förmodligen inte du eller din familj heller. Därför har vi snart 17 NATO militärbaser i Sverige.
Svaret på din fråga om vi ska överge den är självklart nej, det ska vi inte, det är den världsordningen vi slåss för i Ukraina.
Vi är dom snälla som bombar andra för fred och frihet. Problemet är att dom som blir bombade också tycker dom slåss för fred och frihet.

Att Ryssland försöker röva åt sig av grannländer,misslyckas och tar förluster är svårt att vända till frihetskamp. Tur dom lagt många år på heltäckande inhemsk propaganda.
Citera
2024-06-06, 12:07
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Trevliga nyheter på nationaldagen! Hoppas det handlar om ett robotfartyg som använts för att beskjuta Ukraina!

Tyvärr inte. Bara en liten rostig balja
Citat:
Ukrainian Military Intelligence destroyed project 498 Saturn tug boat in occupied Crimea with naval drones
https://t.me/DIUkraine/3945
Citera
2024-06-06, 12:11
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Fyllskallen Medvedev har kommit med ett förtydligande/fyllerant. Jag tolkar det som att det handlar om alla slags vapen och inte bara raketer som kommer att skickas.

https://x.com/Gerashchenko_en/status/1798625807843357055
Snacka om förvirrat fyllesvammel? Och vilka länder det handlar om kan han inte säga. Han låter som våra egna rysshoror som fantiserar om både det ena och det andra utan att kunna leverera nån källa på svamlet
Citera
2024-06-06, 12:14
Medlem
RealTides avatar
Visst låter Putin annorlunda nuförtiden i sin retorik.
På ett möte med utrikeskorrespondenter
säger han att det vore galet att anfalla Nato och att Ryssland inte vill ses som en fiende,
samtidigt fortsätter dock Medvedev och många många andra sin hysteriskt galna retorik.
Spelar ryzzen Good guy-Bad guy ?
eller finns där en begynnande insikt i kreml att dom inte kan vinna.
Citera
2024-06-06, 12:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Snacka om förvirrat fyllesvammel? Och vilka länder det handlar om kan han inte säga. Han låter som våra egna rysshoror som fantiserar om både det ena och det andra utan att kunna leverera nån källa på svamlet

Jag tolkar det som ett ganska brett hot från den här "statsmannen" Jag tänker mig saker som minor, granatgevär och kanske enklare luftvärnsvapen till exempelvis Houthi-rebellerna i Yemen. Samma sak med alla andra terorristergrupper som har ett horn i sidan på USA.
Citera
2024-06-06, 12:17
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Har jag påstått att USA har 17 bemannade baser i Sverige? Sedan när.

FN stadgarna och Folkrätten har även Ryssland skrivit på.
Citera
2024-06-06, 12:18
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Att Ryssland försöker röva åt sig av grannländer,misslyckas och tar förluster är svårt att vända till frihetskamp. Tur dom lagt många år på heltäckande inhemsk propaganda.

Dom tror givetvis att dom slåss för sin och sina familjers frihet mot EU/NATO/USA som försöker försvaga och ta det som tillhör Ryssland.
Vi har också många år av inhemsk propaganda att luta oss mot. Varje dag matas vi med dumma Putin som är sjuk och ska dö av cancer. Ryssen gillar köttvågor och bombar fritidsgårdar som söndagsnöje.
Slåss med spadar och kidnappar barn.
Paasikivi uttalar sig i sin uniform med lön från statlig myndighet i statlig television helt oemotsagd i över 3 års tid. Det finns gott om propaganda på båda sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in