2024-06-02, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ryssarna hävdar att man i samtalen med väst angående Tysklands enande blivit lovade av USA att det inte skulle ske nån östutvidgning av NATO. Det löftet bröts hävdar man.

Inom Ukraina finns både de som vill närma sig väst och de som vill närma sig öst. När de som vill närma sig väst tar makten med våld 2014 så sker ett närmande till väst men det närmandet sker inte på demokratisk väg.

Det var en katastrofal väg att gå. Idag är Ukraina ytterst skadeskjutet och det krävs nu att vi i väst tar ställning till vad vi vill med Ukraina. Flera hundra tusen ukrainska soldater har redan dödats till ingen nytta och det är nu vi i väst skall ta ställning till om även vi skall offra hundratusentals eller miljontals människor i ett krig i Ukraina där "Ukrainas sak är vår". Ryssarna har redan talat om sina "röda linjer" där dom kommer att skicka taktiska kärnvapen. Kriget kan urarta till WW3 eller innebära vår civilisations undergång. Vissa västländer har redan skickat soldater. Vad tycker du att vi i Sverige skall göra? Du som är intelligent vad tycker du är lämpligt?
Ja just det, du menar det där samtalet ingen annan än Rysslands delegater påstår har existerat, och som det saknas dokument kring och som det också saknas objektiva vittnen kring. Ja just det, DET samtalet!

Nej, vet du vad som utmärker en lågintelligent nolla som dig? Att du verkligen inte har koll på vad fan du snackar om. OM ett sådant samtal skulle ägt rum skulle såklart, hur idiotiska ryssarna än må ha varit, hade såklart de ryska delegaterna som var närvarande krävt att detta på något sätt skulle satts på pränt för annars vet de att detta aldrig hade varit juridiskt bindande. Det här med att man måste ha ett kontrakt eller objektiva vittnen som kan styrka det man påstår för att det ska vara juridiskt bindande är något till och med de mest lågintelligenta varelserna förstår, men det förstår inte du. Får jag fråga dig, litar du lika blint på folk i ditt privatliv?

Vi har redan flera gånger konstaterat att Ryssland erkänt den ukrainska regeringen efter 2014, tillsammans med hela övriga världen, men ändå fortsätter du hävda att det var en illegal statskupp? Du vet, för att den ska klassas som illegal måste det internationellt också erkänts som en illegal statskupp. Det finns fler exempel de senaste åren på illegala statskupper där det intenationella samfundet bromsat diplomatiska förbindelser med landet, exempelvis Afghanistan 2021 och Niger 2023. Ukrainas regering har internationellt blivit erkänt av samtliga stater, och där inkluderas Ryssland. Dina patetiska argument du kör med, allt ifrån telefonsamtal till annan konspirationsteoretisk dynga, kan aldrig väga mer än det.

Ukraina är inte så tudelat som du säger, men om det nu vore så att Ukraina är så extremt tudelat med vilka de vill tillhöra så uppkommer ju direkt frågan om varför Ryssland inte bara försökte få till stånd en folkomröstning INNAN de gav sig in i Ukraina militärt 2014? För om de hade gjort så istället för att invadera Ukraina militärt hade de kunnat få till stånd en internationellt legitim annektering som hade inneburit att de slapp all internationell kritik och den pariastämpeln de fått.

Men återigen handlar allt om att väst är 1000 gånger bättre än Ryssland att tillhöra. Detta har jag redovisat innan, och du har aldrig kunnat komma med ett enda konkret argument om varför Ukrainas folk skulle tjäna på att tillhöra Ryssland? Och du som sitter och säger att Ukrainas folk lider i onödan, varför propagerar inte du för att Ryssland drar sig ur Ukraina? För skulle Ryssland dra sig ur Ukraina skulle kriget direkt vara över. Så allt ligger på ryssarnas bord. Men så långt tänker inte du eftersom du är en lågintelligent idiot.
Citera
2024-06-02, 18:54
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dessutom räcker det inte att en oblast röstat om att inte tillhöra Ukraina för att området ska släppas. Gäller med stor säkerhet för alla länder.

Krim var inte ett oblast i Ukraina. Det var (är?) en autonom republik med viss suveränitet och internationell status. Det betyder inte att de kan deklararera självständighet hursomhelst, men det ger dem definitivt större möjligheter till det än en vanlig ukrainsk region. Hade Krim hållit en ordentlig folkomröstning om självständighet och Krims politiker hade stött detta så hade det varit väldigt svårt för Ukraina att hindra att Krim så småningom blev självständigt och därefter hade kunnat låta sig annekteras av Ryssland.
Citera
2024-06-02, 19:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Krim var inte ett oblast i Ukraina. Det var (är?) en autonom republik med viss suveränitet och internationell status. Det betyder inte att de kan deklararera självständighet hursomhelst, men det ger dem definitivt större möjligheter till det än en vanlig ukrainsk region. Hade Krim hållit en ordentlig folkomröstning om självständighet och Krims politiker hade stött detta så hade det varit väldigt svårt för Ukraina att hindra att Krim så småningom blev självständigt och därefter hade kunnat låta sig annekteras av Ryssland.

Okej
Citera
2024-06-03, 09:25
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hade Krim hållit en ordentlig folkomröstning om självständighet och Krims politiker hade stött detta så hade det varit väldigt svårt för Ukraina att hindra att Krim så småningom blev självständigt och därefter hade kunnat låta sig annekteras av Ryssland.
Ta en titt på sidan 17 i denna undersökningen som är gjord 2013.
https://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnaec705.pdf

Detta gör att ditt påstående inte stämmer.

Det finns ingen majoritet på Krim som vill annekteras av Ryssland. Det Ryssland gjort nu går helt emot befolkningens vilja.

Du ser till och med att viljan att gå med Ryssland minskat mellan 2011 till 2013. (Från 33% till 23%)
Citera
2024-06-03, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag blir glad att läsa dina förnuftiga inlägg bland allt hat och all krigshets. Jag tror vi båda skriver här för att ge kunskap och ett bredare perspektiv av Ukraina-konflikten än bilden som förmedlas i våra medier. Liksom du vill jag ha eldupphör och fredsförhandlingar för att undvika att kriget sprider sig. Tråden om Sveriges kontraproduktiva säkerhetspolitik finns kvar men är inte längre så aktiv då antalet läsare minskat.
Vänta... Förnuftiga inlägg?

För det första, KABUN är lågintelligent, och jag skrev en lång redovisning kring varför:
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
1. Ja du kan sitta och gnälla bäst du vill över att du minsann inte är lågintelligent och att det är jag som är outbildad, men faktum kvarstår att du agerar exakt så som människor med en lägre intelligensnivå agerar: du låter inte fakta styra dina åsikter utan du låter åsikter styra din fakta du tar in. Ta den diskussionen exempelvis. Hade du inte varit lågintelligent hade du för länge sedan gett upp eftersom du har ingen fakta som styrker dina påståenden och du saknar totalt förmågan att kunna ta emot argument som talar emot din världsbild, och detta psykologiska fenomen är utmärkande för lågintelligenta människor och en väldigt vanlig anledning till att just såna människor med lika svag IQ som dig är mer sårbara för att hamna i exempelvis sekter. Du saknar också kritisk förmåga. Jag vet, jag vet… Din självbild är att du är den kritiska och ”the voice of reason” men så är inte fallet. Allt det du säger är sådant som upprepas av andra Putinrunkare och från Kreml konstant och dina argument är totalt svartvita där du inte visar minsta förmåga till självreflektion och att kunna se vad som är rimligt och inte. Du är alltså totalt styrd av rysspropaganda och det tragiska i sammanhanget är att du, liksom de flesta andra lågintelligenta, inte förstår att du är hjärntvättad. Tittar man också på dina resonemang ser man just den här svartvita världsåskådningen som lågintelligenta människor oftast har (mest för att det är bekvämt för då slipper man tänka själv). Din världsåskådning bygger på att exakt allt ont som händer i världen beror på USA och Ryssland gör aldrig några som helst fel. Ska vi jämföra den med min världsåskådning? Jag tycker att både USA och Ryssland gör en jävla massa fel. USA har betett sig som svin på många plan, framförallt i Mellanöstern men också i Afrika (speciellt i Somalia och Rwanda) medan Ryssland beter sig som svin i Östeuropa och har gjort det under en längre tid. Och vad tycker jag om NATO? Konkret är jag emot både Sveriges anslutning till NATO eftersom jag anser att Sverige måste vara neutrala för att freda sig, samt att jag är emot NATO:s expansion österut eftersom det kan rubba maktbalansen (även fast alla som inte är lågintelligenta, vilket också är orsaken till att du inte fattar detta, förstår att Ryssland själva har en stor skuld till denna östliga expansion av NATO). Dessa åsikter har jag byggt upp tack vare att jag läst på, inte för att någon sagt åt mig att tycka på detta sätt. Du däremot tycker som du gör eftersom du är hjärntvättad av rysk propaganda, och dessutom så vill du så gärna vara lite rebellisk och vara emot det etablerade åsikterna eftersom du tror att det gör att du framstår som en självtänkande, men i själva verket är just konspirationsteorier som du tror på ett sätt för just lågintelligenta idioter som dig att känna sig smarta. Och det är detta som gör din lågintelligent och till en idiot. Och här nedan ska jag pulvrisera SAMTLIGA av dina idiotiska resonemang, och lägga till en liten notis om hur dina resonemang blottar att du är lågintelligent.

2. Här visar du prov på en tillräckligt låg intelligenskvot att det i det närmaste blir svårslaget. Tyskarna tyckte att judarna var ett hot mot det tyska riket, kommunisterna tyckte att kulakerna var ett hot mot kommunismen och turkarna tyckte armenierna var ett hot mot det Osmanska riket. Var det sant? Knappast, utan det var en totalt irrationell rädsla – en fobi – som saknade verklighetsförankring. NATO är inget hot mot Ryssland och att ryssarna tycker det beror på att de inte utvecklats ett skit sedan 1945. Varför du är lågintelligent? Ja, helt enkelt för att du inte förstår att bara för att Putin säger något så är det inte automatiskt sant.

3. Men alltså lilla lilla vän, du är så jävla korkad att klockorna stannar hahahaha! Menar du på fullt allvar att ett telefonsamtal enligt din lågintelligenta hjärna väger mer än det faktum att Ryssland erkänt samtliga av Ukrainas regeringar sedan 2014? Jag låter det stå som det bästa exemplet på varför du är lågintelligent och låter andra läsare förundras över hur din lågintelligenta tankegång fungerar. För mig är det dock varken tragiskt eller irriterande utan biologiskt fascinerande att en människa kan vara så in i helvete korkad

4. Återigen, du är lågintelligent och du saknar förmågan att kunna analysera och förstå komplicerade skeenden. Och är man lågintelligent som du kan man inte sätta sig in i världspolitiken och förstå vad som är på riktigt och vad som är osannolikt. USA och Kina är egentligen bara fiender utåt sett, och detta beror på två saker du inte känner till eftersom du är lågintelligent:
- USA använder Kina som fiende eftersom USA har en förmåga att använda sig av yttre hot för att kunna enas, något som varit genomgående i hela deras historia, vilket alla vet förutom du eftersom du saknar den intelligenskvot för att kunna dra såna här slutsatser
- Kina använder USA som fiende helt enkelt för att de ska kunna rättfärdiga sin regim, men i verkligheten handlar detta om att Kina vill visa en styrkedemonstration för sitt eget folk så att de kan hålla dessa nere eftersom att ett mer demokratiserat Kina som inspireras av väst skulle innebära problem för Kinas kommunistiska regim.
I verkligheten är det pengar som talar, inte ord från politiker, vilket alla som inte är lika lågintelligenta som du. Kina och USA har starkare handelsrelationer är vad Ryssland ens är i närheten av. Faktum är att i topp tio av Kinas största handelspartners ligger fem inom ramer för västerländska demokratier (USA, Japan, Sydkorea, Tyskland och Australien). Eftersom du inte förstår dig på världsekonomi och världshandel förstår du inte heller att det finns en väldigt viktig faktor som också bidrar till att deras handel med väst är långt viktigare än den med Ryssland. Volymmässigt utgör deras handel med Ryssland endast 5% av deras handel med deras så att säga ”ovänliga nationer” dit bland annat Taiwan, Sydkorea, Japan och ASEAN-länderna ingår. Om man inte är lågintelligent som du så förstår man att med denna fakta i handen så finns det ingenting Kina skulle vinna på att ha en reell konflikt med västvärlden, eller ens en konflikt alls. Jag vet att Putinrunkare som du älskar krig och konflikter, vilket enligt mig inte bara är sinnessjukt utan också alldeles unikt eftersom inga andra vill ha den här typen av konflikter. Kina och USA är några av världens absolut starkaste handelspartners som existerar i världen just nu, och att tro att Kina skulle vilja förstöra detta av en löjlig princip att ställa sig på Rysslands, som ju inte är en speciellt stor handelspartner till Kina, sida är så lågintelligent som det går att bli. Men eftersom du är just lågintelligent och faktaresistent kommer detta argument inte fungera på din lågintelligenta hjärna.

5. Här måste vi alla titta på lågintelligensen och förstå hur lågintelligenta människor inte förstår simpla fakta. För det första så startade sanktionerna mot Ryssland redan 2014 så Ryssland var under sanktioner 2020. För det andra så har situationen inte förändrats så pass nämnvärt för Ryssland och Kina att du på allvar kan tro att Kina håller på att byta ut Ryssland från deras handelsrelationer med väst. Kolla ovanstående statistik. Ryssland utgör inte ens 5% av deras totala handelsrelationer med väst, och om Kina skulle sanktionera Ryssland skulle de inte ens förlora 1% av deras totala handelsvolym, medan om de skulle sanktioneras av väst skulle de förlora över 37% av deras handelsvolym. Skulle samtliga av Kinas ”ovänliga nationer” sanktionera Kina skulle de förlora över hälften av alla sina handelspartners, och detta är något Kina inte vill eftersom det skulle skada deras ekonomi så gigantiskt att det inte existerar något värre för dem. Men återigen, detta är sånt som alla med väldigt svagt förstånd förstår, men eftersom du saknar just detta förstånd förstår du inte heller detta.

6. Så du menar alltså att NATO skulle ha ersatt diplomati? Jag tänkte först fråga om du är dum i huvudet, men den frågan behöver inte ställas för vi vet ju alla redan att du är en lågintelligent nolla. Men titta här: Diplomatins triumfer under Kalla kriget existerade alla under samma period som NATO existerade, och diplomatin kommer fortsätta trots att Sverige gått med i NATO. Det finns miljoner argument mot NATO, och du väljer det absolut sämsta. Om inte detta bevisat att du är lågintelligent så vet jag inte… I övrigt svarade du inte på frågan utan du börjar svamla om helt annat skit som inte är relevant för det jag säger (något som är vanligt när lågintelligenta konspirationsteoretiker ska försöka ”argumentera”). För det jag säger är att det som skulle gynna Sverige mest är att Ryssland blev en demokrati och att Ryssland skulle börja respektera internationella lagar. Ryssland idag är ingen demokrati utan en oligarki.
Så, räcker allt detta som argument för att du är lågintelligent eller vill du fortsätta hävda motsatsen?
Så sluta ge honom komplimanger för hans förnuft för det saknas hos honom!
Citera
2024-06-03, 16:39
Avstängd
Citat:
Jag blir glad att läsa dina förnuftiga inlägg bland allt hat och all krigshets. Jag tror vi båda skriver här för att ge kunskap och ett bredare perspektiv av Ukraina-konflikten än bilden som förmedlas i våra medier. Liksom du vill jag ha eldupphör och fredsförhandlingar för att undvika att kriget sprider sig. Tråden om Sveriges kontraproduktiva säkerhetspolitik finns kvar men är inte längre så aktiv då antalet läsare minskat.

(FB) Sveriges agerande i Ukraina-frågan är en säkerhetspolitisk katastrof

Du hittar för övrigt alla trådar om kriget i Ukraina under huvudforumet:
(FB) Rysslands invasion av Ukraina 2022

Tack för videolänken. Ska kolla på programmet. Det är så svårt att navigera mellan all information och veta vad som är sant och falskt. Efter AI-revolutionen kan man ju inte ens lita på "bildbevis".
För det andra, vilka inom det internationella samfundet har vägrat erkänna Ukrainas regeringar efter 2014? Om en statskupp skulle anses vara illegal skulle den nya regeringen sakna internationellt erkännande, vilket är fallet med Talibanregimen i Afghanistan och militärstyret i Niger. Och varför har Ukrainas regeringar efter 2014 erkänts av Ryssland som legitima om nu statskuppen var illegal? Detta försvinner bortom vad som är logiskt.

För det tredje, om det nu var så att östra Ukraina ville tillhöra Ryssland så gärna, varför lät inte Ryssland hålla en folkomröstning som var helt legal och internationellt erkänd? Varför gick de in med militären när de egentligen bara hade kunnat åberopa en folkomröstning? Svaret är enkelt: En folkomröstning skulle visa att bara en liten minoritet i lstra Ukraina vill tillhöra skitlandet Ryssland hellre än väst.
Citera
2024-06-03, 16:42
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Vänta... Förnuftiga inlägg?

För det första, KABUN är lågintelligent, och jag skrev en lång redovisning kring varför:

Så sluta ge honom komplimanger för hans förnuft för det saknas hos honom!
Lågintelligent är ju en förutsättning för dessa ryzz-supporters, det är liksom grundbulten i deras personlighet.
Citera
2024-06-03, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Lågintelligent är ju en förutsättning för dessa ryzz-supporters, det är liksom grundbulten i deras personlighet.
Precis! Lågintelligensen är ofta vad deras vurmande för Putin grundas i. De vet ofta om att de är just lågintelligenta och saknar komplex tänkande, men för att verka märkvärdiga vill de vara emot exakt allt det etablerade samhället säger så de känner sig speciella och de som "ser igenom". Men när man gräver i det inser man snabbt att dessa avarter saknar belägg för deras uppfattning och att de inte har någon form av kritiskt tänkande alls utan bara säger vad Kreml vill att de ska säga.
Citera
2024-06-03, 18:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Precis! Lågintelligensen är ofta vad deras vurmande för Putin grundas i. De vet ofta om att de är just lågintelligenta och saknar komplex tänkande, men för att verka märkvärdiga vill de vara emot exakt allt det etablerade samhället säger så de känner sig speciella och de som "ser igenom". Men när man gräver i det inser man snabbt att dessa avarter saknar belägg för deras uppfattning och att de inte har någon form av kritiskt tänkande alls utan bara säger vad Kreml vill att de ska säga.
Det stora problemet heter Internet. Det har gett dessa byfånar ett forum i att kanalisera sin ilska mot samhället och även hitta några få likasinnade. Innan Internet så satt dessa människor på något parkbänk i något litet samhälle och pratade medan ingen lyssnade på dem.

Men världen utvecklas både positivt och negativt.
Citera
2024-06-06, 09:53
Medlem
KABUNs avatar
Citat:

(FB) Sveriges agerande i Ukraina-frågan är en säkerhetspolitisk katastrof

Du hittar för övrigt alla trådar om kriget i Ukraina under huvudforumet:
(FB) Rysslands invasion av Ukraina 2022

Tack för videolänken. Ska kolla på programmet. Det är så svårt att navigera mellan all information och veta vad som är sant och falskt. Efter AI-revolutionen kan man ju inte ens lita på "bildbevis".

Tack för de vänliga orden och tack för länkarna.
Jag prenumererar på en del youtube-kanaler för att få en uppfattning om vad som sker. Nu senast har ju Nato gett tillåtelse till användning av nato-vapen med längre räckvidd för att slå längre in i Ryssland. Så nu verkar det som att kriget kan förändras. en del. För att operera dessa vapen krävs ju Nato-folk och Ryssland uppfattar därför läget som att Nato, framför allt Europa nu går in i konflikten.

Här är en rysk kanal. Sevärd.
https://www.youtube.com/watch?v=m9Wh_ACwymk
https://www.youtube.com/watch?v=WfddZmqsT_A

Judge Napolitano, bra kanal
https://www.youtube.com/watch?v=4LkOCftsO5c

Gonzalo Lira berättar här om bakgrunden till konflikten. Han dog nyligen i ukrainskt fängelse. RIP
https://www.youtube.com/watch?v=loVtI_7xRHw

Och här är fler kanaler
https://www.youtube.com/watch?v=X5omkoWv3U0
https://www.youtube.com/watch?v=M8ZmkIhs8r0
https://www.youtube.com/watch?v=0xV5qVEV-HY
https://www.youtube.com/watch?v=hbeWLqI7saw

Zelenskys rådgivare Arestovych 2019
https://www.youtube.com/watch?v=NVcBfxRM_yE
Citera
2024-06-06, 10:02
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Tack för de vänliga orden och tack för länkarna.
Jag prenumererar på en del youtube-kanaler för att få en uppfattning om vad som sker. Nu senast har ju Nato gett tillåtelse till användning av nato-vapen med längre räckvidd för att slå längre in i Ryssland. Så nu verkar det som att kriget kan förändras. en del. För att operera dessa vapen krävs ju Nato-folk och Ryssland uppfattar därför läget som att Nato, framför allt Europa nu går in i konflikten.

Här är en rysk kanal. Sevärd.
https://www.youtube.com/watch?v=m9Wh_ACwymk
https://www.youtube.com/watch?v=WfddZmqsT_A

Judge Napolitano, bra kanal
https://www.youtube.com/watch?v=4LkOCftsO5c

Gonzalo Lira berättar här om bakgrunden till konflikten. Han dog nyligen i ukrainskt fängelse. RIP
https://www.youtube.com/watch?v=loVtI_7xRHw

Och här är fler kanaler
https://www.youtube.com/watch?v=X5omkoWv3U0
https://www.youtube.com/watch?v=M8ZmkIhs8r0
https://www.youtube.com/watch?v=0xV5qVEV-HY
https://www.youtube.com/watch?v=hbeWLqI7saw

Zelenskys rådgivare Arestovych 2019
https://www.youtube.com/watch?v=NVcBfxRM_yE

Stort tack. Jag har kopierat länkarna och ska titta på dem. Skrev just detta inlägg i en annan tråd som också innehåller en intressant länk.

Citat:
Jag är glad att se att det åtminstone finns några här som inser hur farligt denna väg är. Se gärna denna diskussion.

https://youtu.be/32uZmnrxtcg?si=JYaS3pb4EkACcOca

De finns tre stormakter idag, två som är pragmatiska realister och en som styrs av ideologi. Realisterna idag är Ryssland och Kina medan USA/EU är fast i ett religiöst tänkande om att kriget är en strid mellan ont och gott.

Vi i väst går ut i våra korståg där vi under demokratins fana ska frälsa världen med vår egen religiösa ideologi som jag skulle kalla "fundamentalistisk liberalism". Man tror man predikar demokrati och mänskliga rättigheter men ideologin är antidemokratisk och repressiv till sin natur. Den tillåter inte någon samhällsdebatt. Om man ifrågasätter den eller försöker nyansera så klassas man automatiskt som en ond kättare.

Istället för att söka samarbete kring "Den universella deklarationen om mänskliga rättigheter" så predikar man en farlig identitetspolitik som splittrar både våra samhällen och hela världen. Man delar upp människor i små grupper baserat på kön, etnicitet, religion m.m där varje grupp förväntas strida just för sina rättigheter. Eftersom dessa grupper styrs av människor som bygger sin egen identitet på själva striden försöker de medvetet provocera fram motreaktioner genom att dra sina rättigheter in absurdum. Om man försöker nyansera och påpeka det kontraproduktiva i detta beteende så är man per definition ondskan själv som måste bekämpas. Man kväver all debatt med invektiv som homofob, misogyn, rasist, antisemit och islamofob. Men man behöver inte vara rasist för att vara kritisk till vår migrationspolitik. Man behöver inte vara misogyn bara för man är kritisk till positiv särbehandling. Man kan fördöma övergreppen i Gaza utan att vara antisemit och man kan fördöma Hamas terrordåd utan att vara sionist.

När man nu förespråkar fred i Ukraina och ifrågasätter att vi kastar mer bränsle på brasan blir man kallad rysstroll. Men man kan faktisk vara kritisk till både Rysslands invasion och samtidigt vara kritisk till USA/EUs och inte minst Sveriges agerande i Ukraina-frågan. En fred kommer med nödvändighet vara en kompromiss med eftergifter mot Ryssland men detta är bättre för världen än ett tredje världskrig. Och som jag sa redan innan kriget, ju längre freden väntar desto sämre villkor kommer Ukraina få. Det är en helt befängd tanke att vi ska få en stormakt som Ryssland på fall genom sanktioner och att skicka vapen till västra Ukraina för att bomba östra Ukraina och Ryssland. USA/EU kunde inte ens få bort talibanerna i Afghanistan eller Assad i Syrien. Rysslands ekonomi växer snabbare än både USAs och EUs med en tillväxt på 3.6% förra året och 5.4% de tre första månaderna. Ryssland, Kina och övriga BRICS länder binds tillsammans genom pragmatiskt tänkande medan EU och särskilt Sverige är kvar i en närmast religiös världsåskådning där Ondskan personifierad i Putin måste besegras och USA representerar det Goda.
Citera
2024-06-07, 02:31
Medlem
DickeFixs avatar

Ett gammalt inlägg i en annan tråd innehåller mycket intressant information om opinionen i Ukraina direkt efter Maidan-kuppen och efter att Ryssland annekterat Krim

http://www.bbg.gov/wp-content/media/2014/06/Ukraine-slide-deck.pdf

En gallup-undersökning som det amerikanska "Broadcasting Board of Governors - BBG Research Series" låtit göra i april 2014.
(The U.S. Agency for Global Media (USAGM), formerly the Broadcasting Board of Governors (BBG),is an independent agency of the United States government.)
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki% 2FU.S._Agency_for_Global_Media

Media and News During the Crisis in Ukraine- Trends and Patterns

Ukraine Media Survey Methodology
1. National probability sample of 1,400 adults (aged 15 and older)
2. An additional sample of 500 adults living in Crimea
3. Mode: face-to-face
4. Languages: Ukrainian & Russian
5. Fieldwork date: April 2014

Sidan 24
Views of Foreign Parties’ Role in the Crisis – Crimea

For each of the countries and organizations I mention, tell me whether you think it
has played a mostly positive role or a mostly negative role in the crisis in Ukraine.

Ryssland 71,43 - mostly positive
USA 76,2 - mostly negative

Sidan 25
Favorability Toward US Role in Crisis

Tell me whether you think the United States has played a mostly positive role or a
mostly negative role in the crisis in Ukraine. Percent ‘mostly positive’

West 58,8%
North 52,1%
Center 47,1%
South 25,9%
East 17,1%
Crimea 2,8% - mostly negative

Sidan 26
Favorability Toward Russia’s Role in Crisis

Tell me whether you think Russia has played a mostly positive role or a mostly
negative role in the crisis in Ukraine. Percent ‘mostly positive’

East 35,7%
South 28,4
Crimea 71,3% - mostly positive

Sidan 27
Perceived Legitimacy of March 16 Crimean Referendum

Please tell me if you agree or disagree: The results of the referendum on Crimea’s
status likely reflect the views of most people there/here.
Crimea agree 82,8%

Sidan 28
Perceived Legitimacy of March 16 Crimean Referendum

Please tell me if you agree or disagree: The results of the referendum on Crimea’s
status likely reflect the views of most people there. Ukraine Exclusive of Crimea

Ethnic Russians agree – 53,8%
Crimea
Crimea agree 82,8%
Ethnic Ukrainians agree 68,4%
Ethnic Russians agree 93,6%

Sidan 29
Most Crimeans Say Life Would be Better as Part of Russia

Please tell me if you agree or disagree: Crimea's becoming part of Russia will
make life better for me and my family. [Asked of Crimeans only]

Agree 73,9%
59.3% of Ethnic Ukrainians agree
83.5% of Ethnic Russians agree[/quote]

Sidan 30
Support for Joining the E.U.

Please tell me if you agree or disagree: Ukraine should join the European Union.
[Asked of non-Crimeans only] Percent ‘agree’

West 84.2%
North 59.8%
Center 42.9%
South 26.6%
East 19%

Sidan 31
Support for Pursuing NATO Integration

Please tell me if you agree or disagree: Ukraine should return to the course of
NATO integration. [Asked of non-Crimeans only] Percent ‘agree’

West 53.2%
North 37.7%
Center 32.1%
South 10.3%
East 13.1%
Senast redigerad av DickeFix 2024-06-07 kl. 02:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in