Citat:
Ursprungligen postat av
Zaaph
Intresseant teori. En fråga jag får är varför Ryssland vill bli utplånade av kärnvapen för att göra en symbolisk markering mot något land som skänkt vapen till Ukraina? De har ju hittills inte gjort något annat än att gnälla och gorma. Dessutom vet de ju hur artikel 5 fungerar och borde således kunna räkna ut dina olika steg.
En annan fråga är varför Usa skulle bomba världens alla länder? Verkar helt efterblivet, vad ska de göra sen liksom? Usa och övriga länder är beroende av handelsutbyte med varandra och Usa handlar ju med större delen av jorden.
Slutligen så har jag förstått det som att alla jordens kärnvapen inte räcker till för att utplåna mänskligheten. Det handlar om kanske 10tals till 100tals miljoner som skulle dö i de direkta konsekvenserna. På sikt skulle det dock bli atomvinter, kollaps av ekosystemet, svält och misär. Detta skulle drabba hela jorden. Usa skulle knappast sitta och njuta när de har massvält och alla jordens länder är i krig med dom.
Så sammanfattningsvis tycker jag din teori är långsökt. Ryssland har väldigt lite att sätta emot som de inte redan satt emot utan att riskera en rejäl eskalering. Jag tror och hoppas att det är fördel Ukraina just nu!
Så länge vi håller Ukrainas rygg är Ryssland körda. Det tog 20 år för USA att inse att Afghanistan var ett dött lopp, 10 år för sovjet. Ukrainakriget kommer kosta den ryska staten mångt mycket mer än dessa två krig tillsammans. Förr eller senare kommer Moskva inse att de inte blir hållbart, de kommer lämna hela Ukraina med svansen mellan benen. Det vi ska fundera över istället är vad man ska göra för att Ryssland inte sönderfaller i ett internt kaos.
För att få en långsiktig fred måst Ukraina få bli medlemmar i NATO som EU, men att Krim blir demilitariserat (som Åland) i fredstid, att inga militära anläggningar får finnas till öster om Dnper och samma gäller för Ryssland och de oblaster (från Bryansk till Rostov) som gränsar mot dessa demilitariserade områden. På så sätt får man en rejäl avspänningzon.