2024-06-06, 08:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Inte ens de ryssar jag känner som sett ett eu-land sympatiserar med Putin. En av hundra svenskar har sympatier för Putin. Det är inte Putin som har lösningen för problem i Europa. Han är problemet just nu.

Så är det. Majoriteten kommer alltid föredra konsensus framför krass analys av verkligheten. Samverkan är en evolutionär egenskap nödvändig för människoapans civilisationsbygge. Baksidan är att ni alltid har fel. 100% fel varje gång.
Citera
2024-06-06, 09:01
Medlem
Alsenos avatar
Det finns fler nazister i ryssland än Ukraina. Wagner t.ex var fullt med sådana... och nu finns dom knappt.
Citera
2024-06-06, 09:02
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Om du inte kan din nutidshistoria bättre än så borde du inte lägga dig i när vuxna diskuterar.
Us med bakgrund provocerade fram detta, om det var rätt eller fel av Putin att reagera som han gjorde kan diskuteras men provocerad blev han. Och som en tidigare skribent nämde, blackrocken har varit en av många intressenter.

Med den logiken provocerade ryssland fram USAs invasion av Vietnam och Irak bara för att försöka försvaga dom.
Citera
2024-06-06, 09:05
Medlem
SoberZealots avatar
Detta kommer sluta i kärnvapen. EU/NATO beter sig som idioter.

Kanske kan man slå ner den starka killen på krogen. Men man skall leva med det man gjort efteråt med. Och NATO beter sig som barn.
Citera
2024-06-06, 09:07
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så väst ska bomba Ryssland eftersom mde provocerar oss med kärnvapenhot och GPS störningar?

Vart skrev jag det? Citerade du fel person nu eller?
Citera
2024-06-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph

Intresseant teori. En fråga jag får är varför Ryssland vill bli utplånade av kärnvapen för att göra en symbolisk markering mot något land som skänkt vapen till Ukraina? De har ju hittills inte gjort något annat än att gnälla och gorma. Dessutom vet de ju hur artikel 5 fungerar och borde således kunna räkna ut dina olika steg.

En annan fråga är varför Usa skulle bomba världens alla länder? Verkar helt efterblivet, vad ska de göra sen liksom? Usa och övriga länder är beroende av handelsutbyte med varandra och Usa handlar ju med större delen av jorden.

Slutligen så har jag förstått det som att alla jordens kärnvapen inte räcker till för att utplåna mänskligheten. Det handlar om kanske 10tals till 100tals miljoner som skulle dö i de direkta konsekvenserna. På sikt skulle det dock bli atomvinter, kollaps av ekosystemet, svält och misär. Detta skulle drabba hela jorden. Usa skulle knappast sitta och njuta när de har massvält och alla jordens länder är i krig med dom.

Så sammanfattningsvis tycker jag din teori är långsökt. Ryssland har väldigt lite att sätta emot som de inte redan satt emot utan att riskera en rejäl eskalering. Jag tror och hoppas att det är fördel Ukraina just nu!

Så länge vi håller Ukrainas rygg är Ryssland körda. Det tog 20 år för USA att inse att Afghanistan var ett dött lopp, 10 år för sovjet. Ukrainakriget kommer kosta den ryska staten mångt mycket mer än dessa två krig tillsammans. Förr eller senare kommer Moskva inse att de inte blir hållbart, de kommer lämna hela Ukraina med svansen mellan benen. Det vi ska fundera över istället är vad man ska göra för att Ryssland inte sönderfaller i ett internt kaos.
För att få en långsiktig fred måst Ukraina få bli medlemmar i NATO som EU, men att Krim blir demilitariserat (som Åland) i fredstid, att inga militära anläggningar får finnas till öster om Dnper och samma gäller för Ryssland och de oblaster (från Bryansk till Rostov) som gränsar mot dessa demilitariserade områden. På så sätt får man en rejäl avspänningzon.
Citera
2024-06-06, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vart skrev jag det? Citerade du fel person nu eller?

Jag citerade rätt. Om Nu Ryssarna anser at de blev provocerade till att invadera Ukraina så har ju väst all anledning att bomba Ryssen pga deras GPS störningar samt Kärnvapenhot, direkta provokationer.
Citera
2024-06-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Om du inte kan din nutidshistoria bättre än så borde du inte lägga dig i när vuxna diskuterar.
Us med bakgrund provocerade fram detta, om det var rätt eller fel av Putin att reagera som han gjorde kan diskuteras men provocerad blev han. Och som en tidigare skribent nämde, blackrocken har varit en av många intressenter.

Det är ganska ointressant att hitta provokationer, den som vill bli provocerad kan hitta på vad som helst.
Citera
2024-06-06, 09:12
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Detta kommer sluta i kärnvapen. EU/NATO beter sig som idioter.

Kanske kan man slå ner den starka killen på krogen. Men man skall leva med det man gjort efteråt med. Och NATO beter sig som barn.

Ja för "om jag inte får som jag vill kommer jag att förstöra hela världen" är ju ett typexempel på moget och ansvarsfullt beteende

När barn (som lilla Putte) är olydiga är det viktigt att de vuxna markerar, kanske till och med utdelar en lavett i extrema fall.
Citera
2024-06-06, 09:13
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Så länge vi håller Ukrainas rygg är Ryssland körda. Det tog 20 år för USA att inse att Afghanistan var ett dött lopp, 10 år för sovjet. Ukrainakriget kommer kosta den ryska staten mångt mycket mer än dessa två krig tillsammans. Förr eller senare kommer Moskva inse att de inte blir hållbart, de kommer lämna hela Ukraina med svansen mellan benen. Det vi ska fundera över istället är vad man ska göra för att Ryssland inte sönderfaller i ett internt kaos.
För att få en långsiktig fred måst Ukraina få bli medlemmar i NATO som EU, men att Krim blir demilitariserat (som Åland) i fredstid, att inga militära anläggningar får finnas till öster om Dnper och samma gäller för Ryssland och de oblaster (från Bryansk till Rostov) som gränsar mot dessa demilitariserade områden. På så sätt får man en rejäl avspänningzon.

Operation Putte går för fullständig seger, men ja du nämner några krav här (även om kraven blir större än så).
Citera
2024-06-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hur kan du jämföra etnisk rensning och GPS störningar?

Är du möjligtvis efterbliven?

Etnisk rensning?
Citera
2024-06-06, 09:16
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Etnisk rensning?

Suck.

Edit: svårt att hitta nu eftersom Google blockat allt. Men Ukraina behandlade inte direkt sin ortodoxt Kristina befolkning speciellt bra. 2-3000 blev dödade.

Alla nyhetssidor har tagit bort att dom rapporterade om detta 2012.

Sen att dom dödade all politiskt motstånd och installerat zelensky är något folk glömt..
Senast redigerad av Mailmans 2024-06-06 kl. 09:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in