Citat:
Ursprungligen postat av
aikaik75
80% av de senaste årens "kända" rappare har vuxit fram genom att dom varit pengatvättamaskiner, troligtvis är det dessa affärer som gör att livslängden i den branschen är så låg. Med svarta pengar köps det streams och ut kommer kritvita pengar. Problemet syns också det få gångerna dessa artister kör live då det knappt kommer några besökare trots många miljoner "lyssnare".
Jag blev nyfiken hur en artist med en miljon streams i månaden bor med sin familj på selma lagerlöfs torg, så jag kollade upp vad man tjänar på sina streams. Enligt nån räknade på nätet ger en miljon streams på en månad ungefär €2,000 dvs mindre än att jobba på donken.
Så visst, om man gör det med typ hundra artister kanske det kan vara en vettig operation men då kvarstår ju frågan vad köpta streams kostar, vill man behålla 50% av sina tvättade pengar behöver man hitta en miljon streams för €1,000 och det låter rätt billigt.
Hursomhelst håller jag med flera i tråden om att all modern svensk hiphop är totalt skräp, och då lyssnar jag ändå på mycket hiphop. Att det skulle handla om pengatvätt förklarar i så fall en hel del.