Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Se där ja.., skrev tidigare om att Ryssland hade gått över sin kvot i oljeexport i Opec +. Nu har man fått notan ifrån Opec + för det :
Lavere russisk oljeeksport
Russlands oljeeksport har falt tilbake til nivåer fra midten av februar for å bøte på tidligere overproduksjon. Russlands gjennomsnittlige oljeeksport den siste måneden har ifølge Bloomberg falt for fjerde uke på rad, og er ned om lag 400.000 fat pr. dag i perioden
Russland har tidligere lovet å kompensere for overproduksjon med betydelige produksjonskutt. Overproduksjonen skal ifølge landet skyldes «teknikaliteter». Den fallende oljeeksporten kan dermed tilsi at Russland følger opp løftet
https://www.finansavisen.no/energi/2024/06/04/8138698/russland-kutter-i-oljeeksporten
Få se om Ryssland håller det man lovar..i längden.
Kanske OffT, men vad händer om ryssen inte kommer betala "böterna"? Någon som vet? Kan OPEC sanktionera eller på annat sätt straffa ryssen? Kopplingen till Ukraina är att det handlar om stålar ryssen vill bekosta sitt fälttåg med.
Men för att hålla mig till ämnet. En finne som sitter med vissa lösningar till kriget. Tror Jack.Elam var inne på detta tidigare angående skapa europeiska lösningar till billiga drönare och annat som kan tänkas hjälpa vid fronten. Orkar inte leta efter detaljerna i hans inlägg för tillfället.
Citat:
Änglainvesteraren (är det ens ett svenskt ord? Min kommentar) Jan-Erik Saarinen noterar det hotfulla ljudlandskapet som ekar över staden, men tycker inte att det kräver några särskilda åtgärder. Det finns ingen tid för luftskydd nu, eftersom helt andra saker är i mina tankar. För ungefär två år sedan arbetade Saarinen fortfarande i sitt lugna yrke som ekonomidirektör vid Förbundet för den offentliga sektorn och välfärdsområdena. Nu kan man hitta honom i en bedömning av framtidsutsikterna för utländska försvarsföretag i en krigszon, där en missil teoretiskt sett kan träffa nacken när den förflyttar sig från ett möte till ett annat.
...
- När det eskalerade den 24 februari 2022 tänkte jag att något måste göras. Strax efter invasionens början, i april, kom jag hit för första gången. Jag åkte till Kiev och därifrån till Kharkiv för att hjälpa till med det jag kunde, säger Saarinen.
...
Saarinen hjälpte bland annat frivilliga soldater att hitta fordon, samarbetade med soldater och hjälpte civila att evakuera. På sina senare resor har han varit involverad i drönaruppdrag för att lära sig taktik, teknik och logistik. Saarinen har själv släppt granater på fienden.
...
Saarinen har ett sällsynt, nästan unikt mål ur ett finländskt perspektiv. Han reser runt i Ukraina och letar efter små företag som förbereder exceptionella lösningar för det moderna slagfältet. I praktiken strävar han efter att hitta de bästa nystartade försvarsföretagen, vars uppfinningar testas på de svåraste platserna vid fronten.
- Jag förstår den finansiella sektorn och jag förstår vad som behövs på fronten. Jag förstod också att det är det här jag behöver kombinera. När vi kanaliserar finansiering och investeringar till ukrainska företag kommer innovationen att ta fart. Det är det jag kan bäst, och det är också det effektivaste sättet att hjälpa Ukraina, säger Saarinen.
Den handlar mer eller mindre om hur denna finne hjälper lokalt inne i Ukraina för att skapa, utveckla och finansiera drönartillverkning och hur man kan få fram dessa billigt och snabbt samt hur det faktiskt hjälper annorstädes.
Citat:
En av Saarinens huvudidéer är att om du inte är i Ukraina är du ingenstans. Den skarpklingande sloganen innebär att om vapensystemet inte har funnits i Ukraina på ett eller annat sätt så är det betydligt mindre intressant som produkt än försvarslösningar som utvecklats djupt inne i fredens hjärta.
...
- Vi har samma fiende och vi har inte råd att vara näst efter den fienden. Vi måste ha den senaste tekniken och det senaste kunnandet. Det kommer från Ukraina just nu, säger Saarinen.
- När någon frågar varför man ska lägga pengar i ukrainska företag är svaret tydligt. Att investera i dessa företag är en patriotisk handling. Dessutom kommer den tekniska utvecklingen och värdeskapandet under de närmaste åren att sakna motstycke, säger han.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/08a883b3-dac2-437c-9568-c2be7208474b
Artikeln är lång men kan självklart inte klistra och översätta allt.