2007-11-02, 19:20
  #1
Medlem
NICKE6000s avatar
Läste att oljan kommer ta slut om 40år, vore det inte smart att mosa allt man har på oljebolag då? Iom att priset lär gå upp då osv.


Ja/Nej, varför?
Citera
2007-11-02, 19:28
  #2
Medlem
Du har precis samma information som alla andra, alltså är kursen redan korrigerad för det. Det som kan bli intressant är om man börjar hitta alternativ till olja.
Citera
2007-11-02, 21:05
  #3
Medlem
Starvids avatar
Larsson85 tror uppenbarligen på effektiva marknadsteorin!

Jag är oerhört pessimistisk om den framtida oljeförsörjningen. Jag har, senaste gången jag räknade, 25 % av min portfölj (ränte- och hedgefonder medräknade) i olja&energi. Jag har tänkt öka det till 33 % nästa gång kurserna dyker.

Oljan tar inte slut om 40 år. Det är r/p-talet (totala reserver genom årlig produktion) som ligger kring 40, 42 tror jag.

Detta är ett irrelevant sätt att mäta olja eftersom det inte finns massor av olja om 41 år och 365 dagar och allt tar slut en dag senare. Inte som med en bil där man kan köra full fart ända tills bensinen plötsligt tar slut och man får bensinstopp.

Istället utvecklas produktionen som en klockkurva. Den går upp, toppar, och faller. Vi kommer definitivt att producera olja om 100 år, fast inte direkt särskilt mycket.

Den stora frågan är: när når vi toppen på klockkurvan? De flesta säger 2005-2025, jag tror att det är mest sannolikt 2010-2015.

För mer information, se http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil
Citera
2007-11-03, 01:01
  #4
Medlem
"mosa in allt man har" är inte en sund investeringsfilosofi. Tänk lite bredare och glöm inte alternativ till olja; vindkraft (lite överhettat för stunden) kärnkraft/uran (på uppgång efter en jobbig rekyl under sommaren), litium (batterier till elbilar), jordartsmetaller (magneter i elmotorer, batterier), vattenkraft (tyvärr lite få investeringsalternativ).

Mer peakoil, http://www.theoildrum.com/
Citera
2007-11-03, 11:15
  #5
Medlem
Om nu oljan är påväg att ta slut, så är det ju inte något magiskt bolag det håller på att ta slut för, utan just de bolag du funderar på att "mosa in" dina pengar i.

Alltså kommer många bolag att tappa i produktion i samma nivå (eller ännu värre i snabbare takt) som priset stiger och därmed inte tjäna en ända spänn extra.

Så då ska du lyckas pricka in dedär bolaget som klarat att hålla hög produktion, medans alla andra bolags olja tar slut - lycka till!
Citera
2007-11-03, 11:45
  #6
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Energibranschen är väldigt intressant - själv tillhör jag de som tror att vi kommer ha nästintill obegränsad tillgång till relativt billig energi om 15-20 år.

Det byggs kärnkraft som aldrig förr och det med nya generationer av kärnkraftsteknik. Våg- och vattenströmkraft har en enorm potential att försörja åtminstone 40-50% av världens energibehov till en på sikt låg kostnad.

Batteritekniken, bränslecellstekniken olika hybridlösningar går ständigt framåt - att köra sträckor på över 30 km och förbruka någon som helst bensin eller diesel känns för mig lite främmande om jag tittar 15 år framåt.

Investera allt man har i oljebolag?
Varför då? Det är ju gårdagens energilösning, visst oljepriset kommer säkert stiga till 200 USD/Fat men det innebär ju inte att vinstmarginalerna stiger i samma omfattning. Det blir dyrare och dyrare att få fram en given mängd olja ju mindre lättillgänglig olja det finns tillgång till.
Metoder som för tio år sedan ansågs alldeles för kostsamma är med dagens höga priser affärsmässigt gångbara men med pressade vinstmarginaler som följd.
Citera
2007-11-04, 16:51
  #7
Medlem
boven5478-239s avatar
Exempelvis Abn Amro har s.k. open end-certifikat som följer oljeprisets utveckling. Det borde väl vara det säkraste kortet om man tror på ökade oljepriser men är osäker på deras konsekvenser i ekonomin.
Citera
2007-11-05, 02:04
  #8
Medlem
Disgustipateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Larsson85 tror uppenbarligen på effektiva marknadsteorin!

Jag är oerhört pessimistisk om den framtida oljeförsörjningen. Jag har, senaste gången jag räknade, 25 % av min portfölj (ränte- och hedgefonder medräknade) i olja&energi. Jag har tänkt öka det till 33 % nästa gång kurserna dyker.

Oljan tar inte slut om 40 år. Det är r/p-talet (totala reserver genom årlig produktion) som ligger kring 40, 42 tror jag.

Detta är ett irrelevant sätt att mäta olja eftersom det inte finns massor av olja om 41 år och 365 dagar och allt tar slut en dag senare. Inte som med en bil där man kan köra full fart ända tills bensinen plötsligt tar slut och man får bensinstopp.

Istället utvecklas produktionen som en klockkurva. Den går upp, toppar, och faller. Vi kommer definitivt att producera olja om 100 år, fast inte direkt särskilt mycket.

Den stora frågan är: när når vi toppen på klockkurvan? De flesta säger 2005-2025, jag tror att det är mest sannolikt 2010-2015.

För mer information, se http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Samtidigt är det så att Peak Oil-fenomenet är ifrågasatt av många energiforskare. Det är viktigt att komma ihåg när man diskuterar oljereserverna att de oljeproducerande länderna/företagen har ett ekonomiskt intresse i att inte avslöja hur mycket olja de verkligen har. De siffror man hittar i rapporter som säger att oljan tar slut om 20/40/80 år är baserat på väldigt grova gissningar från diverse instanser.

http://www.cera.com/aspx/cda/public1/news/pressReleases/pressReleaseDetails.aspx?CID=8444
http://www.brookings.edu/papers/2003/0512globalenvironment_luft.aspx
http://www.iags.org/n0331043.htm
Citera
2007-11-05, 19:19
  #9
Medlem
Starvids avatar
Det är sant. Det är också sant att CERA et al misslyckats kapitalt med sina förutsägelser de senaste åren.

Gå gärna tillbaka 5-10 år, eller bara 2-3 år, och kolla i deras rapporter hur de trodde att oljeproduktionen skulle utvecklas!
Citera
2007-11-05, 21:21
  #10
Medlem
Disgustipateds avatar
Kan hålla med om att CERA är en källa som är värd att ifrågasätta. Min poäng var dock att peka på att Peak Oil är ganska ifrågasatt som fenomen, och då länkade jag till den rapporten för den tog upp just det.

Kan bjuda på ytterligare en artikel som delvis behandlar problemet med att uppskatta oljereserverna (från en ngt bättre källa än CERA):
http://www.energybulletin.net/4716.html
Citera
2007-11-05, 23:04
  #11
Medlem
joumas avatar
Citat:
Samtidigt är det så att Peak Oil-fenomenet är ifrågasatt av många energiforskare. Det är viktigt att komma ihåg när man diskuterar oljereserverna att de oljeproducerande länderna/företagen har ett ekonomiskt intresse i att inte avslöja hur mycket olja de verkligen har. De siffror man hittar i rapporter som säger att oljan tar slut om 20/40/80 år är baserat på väldigt grova gissningar från diverse instanser.

Absolut är det grova gissningar, men reserverna kan vara feluppskattade åt andra hållet också. Många av de oljeproducerande länderna fick under 80talet producera efter ett kvotsystem baserat på landets reserver. Detta ledde till att flera länder, t ex Kuwait, Saudi och Venezuela i ett svep skrev upp sina reserver med typ 50 %. Allt för att kunna öka produktionen pga ett lågt oljepris. Sedan dess har inte många av dessa länder justerat sina reserver.
Citera
2007-11-06, 01:13
  #12
Medlem
Disgustipateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Absolut är det grova gissningar, men reserverna kan vara feluppskattade åt andra hållet också. Många av de oljeproducerande länderna fick under 80talet producera efter ett kvotsystem baserat på landets reserver. Detta ledde till att flera länder, t ex Kuwait, Saudi och Venezuela i ett svep skrev upp sina reserver med typ 50 %. Allt för att kunna öka produktionen pga ett lågt oljepris. Sedan dess har inte många av dessa länder justerat sina reserver.

Ditt påstående, att länderna du nämner helt plötsligt har 50% större reserver betonar bara det jag sagt tidigare, att vi och alla andra vet oerhört lite om hur mycket olja som finns att tillgå. Som jag nämnde tidigare finns det ett oerhört ekonomiskt intresse för OPEC-länderna att låta oss tro att oljan är en bristvara, då kan priserna trissas upp. Samtidigt är det ett vågspel, om de säger att de bara har reserver som täcker de kommande 5 åren skulle de riskera att övriga världen övergav oljan så fort vi bara kan.

Men självklart är det som du säger, att reserverna kan vara mindre än vad de de facto är. Min gissning är dock det motsatta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in