2024-06-04, 12:24
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Har ryssarna hjälmkamera? Deras hjälmar påminde om aluminiumfolie, skyddsvästarna om ulltröjor och handeldvapnen var sönderrostade.

Vissa nyinkallade ryssar får en hjälm från 40-50-talet, andra får en något modernare plastvariant och gamla fyllbultar som precis blivit tvångsinkallade får inte ett skit.
Citera
2024-06-04, 12:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Jag är inte insatt i hur man försvarar sig. Misstänker att det finns en plan.
Ex att det finns en eskort som tar hand om ev hot.
Att detta plan flyger helt själv i röd zon finner jag osannolikt.
Fientlig jakt ser jag som väldigt osannolikt att de skulle komma i närheten så eskort känns onödig.

Men som du säger finns det säkerligen en plan för hur man använder dem optimalt. De ska ju tränas i några månader innan de används och jag hoppas innerligt att de inte basunerar ut när de kommer att användas utan håller det så hemligt de bara kan.
Citera
2024-06-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Att flyga är en sak, att leverera effekt och uppträda taktiskt är en annan sak och att ha hela systemet inkl underhåll och markservice är en tredje sak...

Helt sant. Inget kommer att vara 100% från början men den första ukrainska F-16 som syns på himlen kommer att ha en enorm symbolisk och moralisk betydelse för Ukraina och ukrainarna.

Praktiskt kommer det också att vara viktigt men jag tror främst som defensiv. I alla fall i början. Sedan skulle jag inte dröja kvar på Krym om jag var pro-ryzz. Med tanke på allt som händer så verkar det inte så hälsosamt.
Senast redigerad av fsck 2024-06-04 kl. 12:42. Anledning: Stavfel
Citera
2024-06-04, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Vissa nyinkallade ryssar får en hjälm från 40-50-talet, andra får en något modernare plastvariant och gamla fyllbultar som precis blivit tvångsinkallade får inte ett skit.

Åjo, dom blir ju tilldelade badtofflor och en papphjälm!
Citera
2024-06-04, 12:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Lång tweet så jag citerar bara en del.

https://x.com/deaidua/status/1797937648612339828
Citat:
A very interesting point mentioned by the Ukrainian Ambassador to Germany in a guest article for ZEIT ONLINE.

According to him, the German IAAD initiative to strengthen the Ukrainian air defence has not only found contributors within the Ukraine Defence Contact Group, but also outside of it!
Citera
2024-06-04, 12:42
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Vet ej. Men jag antar att utländska soldater snabbt lär sej att säga "Skjut inte, jag ger mej" på ryska. Kan inte vara så komplicerat med tanke på att ens liv kan hänga på en skör tråd. Och det är nästan omöjligt att skilja mellan de olika parternas uniformer. Det är därför de bär armbindel eller dyligt med olika färger.
Soldaten som tillfångatas i klippet har en rysk flagga på uniformen.
Citera
2024-06-04, 12:42
Medlem
raskenss avatar
Det blev en av de största förlusterna för ryssarna sen början av kriget. All time high..

Ryssland förlorade 65 haubitsar, två salvpjäser, tre tunga luftvärnssystem, 69 transportfordon och tolv enheter särskild utrusting. Samtliga dessa förluster är att klassa som mycket svåra, likt de 1 290 man man förlorade igår.

https://cornucopia.se/2024/06/uppdateras-barn-skadade-vid-bombning-av-dnipro-tyska-vapen-mot-ryssland-leder-inte-till-eskalering-e nligt-scholz-5-miljoner-fran-ud-till-operation-aid-mycket-svara-ryska-forluster-varst-bland/

Det värmer i hjärtat att ryssarna får massivt med bajs nu.
Citera
2024-06-04, 12:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Lika mycket som Voldemort Zelensky bryr sig när denne skickar människor med Downs Syndrom till fronten. Blir man förvånad? Knappast.

https://rumble.com/v44fcgc-ukraine-is-sending-men-with-downs-syndrome-to-the-front-line.html
och här sitter du och återvinner den enda video som finns på en tard i krig..
Kan du inte hitta lite fler exempel?
Citera
2024-06-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Har ryssarna hjälmkamera? Deras hjälmar påminde om aluminiumfolie, skyddsvästarna om ulltröjor och handeldvapnen var sönderrostade.
Antar att det vore på tok för dyrt att sätta en kamera på soldaterna. Den skulle ju kosta mer än vad soldaten är värd.
Citera
2024-06-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
89 är rekordet men 65 är högt ändå

Ok tack för info. Men rekordet är inom räckhåll känner jag.
Citera
2024-06-04, 12:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Och detta är bara början

Ukraina kommer att formligen förinta terroristerna från mordor med vapen från USA

Rysstrollens sk "geni" och "mästerstrateg" demilitariserar ryska armén då KGB-Putins totala misslyckande lett till att ryska vapensystem för 100-tals miljoner går dagligen upp i rök, vissa dagar förluster av vapensystem för miljarder.

"5D-schackspelaren" visade sig bara vara en simpel massmördare som slaktar 100000-tals ryssar för att själv överleva det totala misslyckandet.
0 amerikanska soldater har dött i "mästerstrategens" erövringskrig.

Ryska trupper på Kolahalvön har slagits ut. 0 norska förluster.

Kola Peninsula Russian Ground Forces Destroyed When Fighting In Ukraine

Commander-in-Chief of the Norwegian army Gen. Eirik Kristoffersen said that the Russian ground forces on the Kola Peninsula were "destroyed" after heavy losses in the war against Ukraine.

https://charter97.org/en/news/2024/6/4/597574/
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-06-04 kl. 12:59.
Citera
2024-06-04, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Just den frågan har jag inget svar på men när detta först kom på tal så var det någon från svenska flygvapnet som bedömde att någon som är utbildad på MIG-29 kan lära sig hantera en F-16 eller en Gripen på ungefär ett halvår.

Jag har ingen länk, tyvärr. Detta är länge sedan och jag minns varken namn eller befattning så ta det för vad det är.

Det låter väl rätt vettigt skulle jag säga utan att ha någon koll alls. Att starta, flyga och landa går säkerligen rätt snabbt men något helt annat att lära sig planet bra nog för att flyga i strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in