2024-05-31, 18:14
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
https://en.wikipedia.org/wiki/SUCRE

Intressant, hade aldrig hört talas om det.

OnT:

Idag träffade jag några personer som var från den här staden.

!. En Bernard: När jag besökte staden var det i en tid när det var stora förändringar i världen, inte här dock. Här fortsatte livet som förut.
2. Det finns ingen tunnelbana trots att det bor ett par miljoner här.
3. Det finns många gamla byggnader här men de är inte i speciellt bra skick.
Citera
2024-06-01, 12:00
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Intressant, hade aldrig hört talas om det.

OnT:

Idag träffade jag några personer som var från den här staden.

!. En Bernard: När jag besökte staden var det i en tid när det var stora förändringar i världen, inte här dock. Här fortsatte livet som förut.
2. Det finns ingen tunnelbana trots att det bor ett par miljoner här.
3. Det finns många gamla byggnader här men de är inte i speciellt bra skick.

Långskott på Managua

Edit: Ingen större close-down under pandemin och ingen tunnelbana men gott om gamla hus i dåligt skick inkl en jordbävning på 70-talet
Senast redigerad av Gordonge 2024-06-01 kl. 12:41.
Citera
2024-06-01, 14:14
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Långskott på Managua

Edit: Ingen större close-down under pandemin och ingen tunnelbana men gott om gamla hus i dåligt skick inkl en jordbävning på 70-talet

Och långskottet går strax utanför vänsterstolpen!

Bra gissning, det mesta stämmer bra på Managua! Staden var rätt så nerkörd när jag var där. Fel svar dock! De stora förändringarna som skedde var mer av politisk karaktär och vi måste gå lite längre tillbaka i tiden än Pandemin.
Citera
2024-06-01, 18:30
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Och långskottet går strax utanför vänsterstolpen!

Bra gissning, det mesta stämmer bra på Managua! Staden var rätt så nerkörd när jag var där. Fel svar dock! De stora förändringarna som skedde var mer av politisk karaktär och vi måste gå lite längre tillbaka i tiden än Pandemin.

Havanna?
Citera
2024-06-01, 19:34
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Havanna?

Ja, så enkelt var det! När alla kommunistdiktaturer i Europa föll så fortsatte Fidel som om ingenting hade hänt. De kubaner som jag träffade igår hade flytt till Florida och hade ingen större lust att flytta tillbaka så länge kommunisterna styr landet.

En flaska Havana Club Añejo Especial, en fet cigarr och ordet till Pansarhyena. Adelante compañero!
Citera
2024-06-01, 21:15
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ja, så enkelt var det! När alla kommunistdiktaturer i Europa föll så fortsatte Fidel som om ingenting hade hänt. De kubaner som jag träffade igår hade flytt till Florida och hade ingen större lust att flytta tillbaka så länge kommunisterna styr landet.

En flaska Havana Club Añejo Especial, en fet cigarr och ordet till Pansarhyena. Adelante compañero!

Tackar Bernard!

Och då söker vi en ny stad:

1. Reservhuvudstad.

2. Avantgarde-stad.

3. Stadens biskop är även biskop i stad som delar namn med känd slavplantage.
Citera
2024-06-02, 11:00
Medlem
Pansarhyenas avatar
4. Växte fram kring en fästning vilken anlades i början av 1700-talet då namne med rymdfarare sökte skydda en viktig handelsväg.

5. Helig inledning.

6. Trodde aldrig jag skulle få anledning att använda denna video som ledtråd, men "here we go":
https://www.youtube.com/watch?v=K4qeZm9N7tU
Citera
2024-06-03, 03:07
Medlem
Pansarhyenas avatar
7. En av världens främsta inom sitt område, J.J., var verksam i denna stad för ett tiotal år sedan.

8. Har landets största komplex för raffinering av olja. Vilket inte säger så lite.
Citera
2024-06-03, 15:08
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
7. En av världens främsta inom sitt område, J.J., var verksam i denna stad för ett tiotal år sedan.

8. Har landets största komplex för raffinering av olja. Vilket inte säger så lite.

Saint John, New Brunswick?
Citera
2024-06-03, 15:55
Medlem
Citat:

Sankt Petersburg
Citera
2024-06-03, 22:18
Medlem
Pansarhyenas avatar
9. Knappt en procent av befolkningen i denna asiatiska miljonstad är tyskar. Andelen torde ha varit klart högre förr i tiden.

10. En av landets viktigaste konstnärer kring förra sekelskiftet föddes här och har fått ett konstmuseum i staden uppkallat efter sig. Dra bort första bokstaven i hans efternamn och du har landets valuta.

11. Lägg till ett T före stadens namn och du har namnet på en annan större stad i samma del av landet.
Citera
2024-06-04, 10:07
Medlem
Pansarhyenas avatar
12. Skulle du vilja besöka staden i sommar går det säkert att ordna, men folk kan komma att säga upp bekantskapen med dig om du faktiskt åker dit.

13. Smedjebackens stolthet (?) föddes här.

14. Två av föregående ledtrådar rör sport.

- - -

3b. Slavplantagen i fråga är fiktiv. Rimligen världens mest kända sådana.

5b. Har inget med kristendomen att göra. (Här bör också påpekas att begreppet kan stavas olika, och att svenska Wikipedia till skillnad mot engelskspråkiga Wikipedia använder en stavning vilken inte stämmer in på den sökta staden.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in