2024-06-03, 17:27
Medlem
RadioGaGas avatar
Med tanke på vad en begravning kostar så undrar jag om nästan allt bara handlar om business och att människor ska tjäna så mycket pengar som möjligt på den döde. En hyfsad begravning går på minst 40 000 kr. Bara en dödsannons kostar åtskilliga tusen och blommor kostar flera tusen. Det är trots allt bara en död kropp som ligger i kistan eller urnan, själen har gått vidare. Varför ska man då betala så mycket pengar för en begravning?
Citera
2024-06-03, 17:35
Medlem
Det har blivit stor inkomst för flera olika aktörer. Alla använder känslor som argument på människor i en svår situation där det sällan finns tid att riktigt tänka igenom det hela. Det går mycket bra att göra en budget version men det kostar likväl väldigt mycket.
Citera
2024-06-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Med tanke på vad en begravning kostar så undrar jag om nästan allt bara handlar om business och att människor ska tjäna så mycket pengar som möjligt på den döde. En hyfsad begravning går på minst 40 000 kr. Bara en dödsannons kostar åtskilliga tusen och blommor kostar flera tusen. Det är trots allt bara en död kropp som ligger i kistan eller urnan, själen har gått vidare. Varför ska man då betala så mycket pengar för en begravning?

Inte för de anhöriga förhoppningsvis (men kan så vara).

Allt är en business idag tyvärr i princip.
Citera
2024-06-03, 17:44
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tror att det är ganska normalt att begravningsbyrån tar lite extra. Sedan kanske man kan tänka lite utanför boxen. Om någon familjemedlem dör så känns det som att det är väldigt mycket sorg och arbete att lösa.
Det innebär att det kan vara bättre att lägga bort såna saker så att man slipper att tänka alldeles för mycket. Det känns ändå som att det är ganska mycket arbete med att anordna någon form av begravning.
Det är ungefär som att jämföra med att sälja ett hus idag. Det känns som att det är väldigt svårt att sälja hus utan mäklare. Det finns många papper som ska med på historien innan man kan köpa eller sälja en lägenhet eller ett hus.
Det innebär att man mer eller mindre betalar bort problemen. Jag tror att folk gärna betalar dessa summor även att det är lite dyrt.
Det innebär att man kan säga att det finns inte så mycket alternativ. Det skulle ta alldeles för mycket kraft att ta hand om allting själv.
Detta är bara en engångskostnad som inte kommer flera gånger. Det innebär att man får bita i det sura äpplet denna gången.
Citera
2024-06-03, 17:49
Medlem
Loreias avatar
Youtubaren Ask a Mortician har gjort många avsnitt om just detta ämne. I USA har dom ju dessutom balsamering och ofta visning av kroppen vilket blir extra kostnader, men även om vi slipper det här så kan man ju ruinera sig på svindyra kistor etc.
Blev nyfiken nu hur billigt man kan komma undan i Sverige, vad för regler det finns kring ekobegravningar och andra alternativa möjligheter (dessvärre är ju inte Sky burials lagliga här...)
Citera
2024-06-03, 17:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Den billigaste begravningen som jag hittade var 9990:- komplett med kista. Det var hos en mindre byrå. Inte så farligt.

Sedan tillkommer förstås allt annat, tror vi slutade runt 25000 inkl talare och kaffe/kaka för trettio personer.

Det som var absolut minst prisvärt var annonsen (i en skitblaska) på över 5000:-. Annonsen skulle jag ha hoppat över... Över sociala medier så når man alla ändå.
Citera
2024-06-03, 17:59
Medlem
Det är nästan som att vi lever i ett ekonomiskt system som varufiersr och perverterar sociala relationer, och alienerar oss från alla aspekter av varat.
Citera
2024-06-03, 18:26
Medlem
Jag har också dåliga erfarenheter av en begravningsbyrå. Där satt en flinande brud som sålde på en så mycket kringtjänster det gick, just när man absolut inte var i läge för att kunna göra rätt ekonomiska bedömningar inom denna skumraskbransch. Minns också att rätt antal bärare inte dök upp men vi fick betala fullt pris ändå. De gjorde väl ungefär vad de sa att de skulle göra men de lämnade en ändå med en känsla av att vi blev lurade/uppskörtade!
Citera
2024-06-03, 18:31
Medlem
MissVintageVixens avatar
Citat:

Det är många personer/tjänster inblandade i en begravning så egentligen är det inte så mkt..
Präst, musikant, transport av kroppen, kista/kremering, vaktmästare, uppställning av allt i kyrkan, program ska planeras och skrivas ut, minnessida skapas, blommor, mat och planeringen av allt. Transport från kyrkan till gravplats/minneslund. Tiden i kyrkan, städning efteråt… ja men det är ju en del.
Men just dödsannonsen i tidning tror jag är på väg bort. Senast jag var ansvarig för en begravning så annonserade jag endast på sociala medier då dens vänner/anhöriga till 99% fanns där. En annons i tidningen hade ändå inte gett någon vidare spridning
Citera
2024-06-03, 18:37
Medlem
Citat:

Det bör inte komma som en överaskning att företag är business och begravningsbyrå är inget undantag. Om det egentligen är så saltat pris skall jag inte uttala mig om, men man skall ha klart för sig att de förhoppningsvis lägger ner viss tid och ansträngning på begravningen.

Men notera att de är de efterlevandes val hur det skall vara. Det bör inte bli så dyrt, kyrkoavgiften omfattar präst från kyrkan, begravningsgudstjänst, församlingskyrka/kapell, kyrkomusiker för musik i kyrkan, bärning och nedsänkning av kistan. Så har den avlidne varit medlem i kyrkan så kan man fråga sig vad efterlevande betalar för.

Annars bekostar begravningsavgiften kremering och gravsättning. Och gravplats en tid antar jag.
Citera
2024-06-03, 18:40
Avslutad
Det är fruktansvärt. Att begravs värdigt borde inte kosta pengar, vi betalar ju en begravningsavgift via skatten.

Alla mina förfäder har haft pengar i dödsboet att ta av, det kommer inte jag att ha. Men jag får ändå inte välja att kastas i en sopsäck i hamnen, utan måste belasta mina barn om de har pengar, vilket de har. Hade de inga skulle staten betala för något mediokert, vilket hade räckt för mig.

Sjukt att det ska bli ett problem att dö.
Citera
2024-06-03, 18:40
Medlem
feemaxxxs avatar
Min erfarenhet av byrån var väldigt bra. De lade den billigaste på bordet, sedan gick hon igenom tillvalen utan att försöka pracka på oss en massa skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in