2024-06-02, 12:53
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3ktwrx27plk2f
Citat:
A fire at an oil refinery in Ukhta, Komi Republic, damaged a fuel tank. Locals reported hearing explosions before the fire. The incident resulted in 2 deaths and 3 injuries. Ukhta is nearly 1800 km from Ukraine.

Inte bekräftat att Ukraina ligger bakom men om så är fallet så tror jag det är ett nytt distansrekord. Dom börjar då komma inom räckhåll för att ta bombplanen i Murmansk.
Citera
2024-06-02, 13:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Världen har aldrig varit närmare total ödeläggelse än nu. Och risken ökar varje dag. Var detta slutar vet vi inte.

Du tror att kommunistsvinen ska starta kärnvapenkrig? Kanske bäst att atombomba bort Ryssland först i så fall?

All er jävla desperation bottnar bara i att kriget börjar gå dåligt igen. Offensiven körde fast. Inga genombrott av fronten har skett och nu får Ukraina en massa nya vapen och ammunition. Kanske dags att dra sig tillbaks till Rysslands internationellt erkända gränser?
Citera
2024-06-02, 13:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
Nej, det har alltid varit min största fasa. Det är därför jag är här. Jag är inte lika benägen till det kollektiva självmordet som många andra.

Det är ingen som vill ha krig. Allra minst kärnvapenkrig.
Ingen vill dö. Inte Ukrainarna heller.

Det är du som tar upp det yttersta för att framstå som ett offer. Du är inget offer.
Ukraina är offret.
Citera
2024-06-02, 13:41
Medlem
Citat:
Så om jag inte vill kriga med Ryssland så betyder det att jag är för "rysk imperialism"?
Konstig logik. Jag har varit här från första början för att jag inte vill stryka med i en attack från Ryssland.
Det är mitt mål.

Det är inte någon som vill kriga med Ryssland. Tyvärr vill Ryssland kriga.
Citera
2024-06-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Som jag skrivit flera gånger. Ukrainas slutliga öde kan man gärna förhandla om i decennier. Just nu tror jag det realistiska är att frysa konflikten där den står just nu. Sedan bör förhandlingar inledas. Om Ryssland vill dra sig tillbaka från nuvarande positioner och ensidigt avsluta kriget, har jag naturligtvis inget att invända mot det. Men om de inte kan tänka sig det, förespråkar jag omedelbart eldupphör och förhandlingar på en gång.

Om man bara fryser läget där fronten nu befinner sig så blir ju delar av den ryska armen fri att tortera och mörda civila, Bucha style, i områden Ryssland ockuperar.
Citera
2024-06-02, 14:04
Medlem
Citat:
Som jag skrivit flera gånger. Ukrainas slutliga öde kan man gärna förhandla om i decennier. Just nu tror jag det realistiska är att frysa konflikten där den står just nu. Sedan bör förhandlingar inledas. Om Ryssland vill dra sig tillbaka från nuvarande positioner och ensidigt avsluta kriget, har jag naturligtvis inget att invända mot det. Men om de inte kan tänka sig det, förespråkar jag omedelbart eldupphör och förhandlingar på en gång.

Bra försök! Att frysa konflikten i sin nuvarande form är det dock bara ni vidriga rysstroll som önskar. Vi övriga förstår att det är lönlöst att förhandla med en terrorstat som Ryssland.
Citera
2024-06-02, 14:23
Medlem
Citat:
Så om jag inte vill kriga med Ryssland så betyder det att jag är för "rysk imperialism"?
Konstig logik. Jag har varit här från första början för att jag inte vill stryka med i en attack från Ryssland.
Det är mitt mål.

Nej, det faktum att du med en dåres envishet i åratal postat inlägg till stöd för den psykotiske dvärgen i kreml och hens imperialistiska anfallskrig leder till slutsatsen att du är för rysk imperialism...
Citera
2024-06-02, 14:35
Medlem
Citat:
Ja, hur kan det ha gått till. Pengar och politiskt understöd. I samband med Maiden ploppade ett stort antal nya nyhetskanaler upp som svampar ur jorden. Alla drev linjen att presidenten var korrupt och måste störtas. Det var inte så lång tid kvar till nästa reguljära val. Presidenten flydde Ukraina och åkte till Ryssland. Han var folkvald och hade linjen att försöka gå en balansgång, där det inte ingick att komma i krig med Ryssland.

Därefter hölls val och oligarken och chokladkungen Poroshenko valdes till president. Han rustade upp försvaret. Han ersattes av nuvarande president som är en komiker och skådespelare.
Du glömde nämna att han även är jurist
Citera
2024-06-02, 14:35
Medlem
Citat:

Varför skulle någon vara intresserad av förhandla, och än mindre att ingå något avtal, med ryssland (i.e. den psykotiske dvärgen i kreml) överhuvudtaget?

Ukraina största misstag var nog snarare att de gav upp sina kärnvapen mot "säkerhetsgarantier" från ryssland vilka visade sig vara vatten värda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum

Undrar även om du är bekant med "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty"? Enl. nämnda avtal garanterades Ukraina (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

Vad gäller en del andra avtal som uralmongolerna brutit följer nedan en text till upplysningens fromma:

To those who have missed the previous 30 years, here is a short list of the results of negotiations with Russia that it never respected:

1. The Budapest Memorandum of 1994. Russia agreed to “respect independence, sovereignty, and the existing borders of Ukraine” as well as “refrain from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine”. Breached by Russia invading Crimea in 2014.

2. The Russian-Ukrainian Friendship Treaty of 1997. Russia agreed to respect Ukraine’s territorial integrity and “reaffirmed the inviolability of the borders” between the two countries. Russia breached it in 2014.

3. The OSCE Istanbul Summit in 1999. Russia committed to withdrawing its troops from Moldova’s Transdniestrian region and Georgia until the end of 2002. That never happened.

4. The 2008 Georgia ceasefire agreement following Russian aggression against the country. Russia agreed that “Russian military forces must withdraw to the lines prior to the start of hostilities”. That never happened.

5. The Ilovaysk “Green Corridor” in August 2014 and other “humanitarian” death corridors. Russia pledged to let Ukrainian forces leave the encircled town of Ilovaysk in the east of Ukraine, but instead opened fire and killed 366 Ukrainian troops. In the following years, Russia attacked numerous humanitarian corridors in Syria.

6. The “Minsk” agreements of 2014 and 2015. Russia agreed to cease the fire in the east of Ukraine. There had been 200 rounds of talks and 20 attempts to enforce a ceasefire, all of which the Russian side promptly violated. On February 24th, 2022, Russia launched a full-scale invasion of Ukraine.

7. The 2022 Black Sea Grain Initiative. Russia pledged to “provide maximum assurances regarding a safe and secure environment for all vessels engaged in this initiative." It then hindered the initiative's operation for months before withdrawing unilaterally a year later.

NB: I am only focused on deals made with Russia to address specific issues and conflicts. I am not mentioning almost 400 international treaties that Russia has breached since 2014.

There are no conclusions to be drawn here, except that no one can seriously use the words "Russia" and "negotiations" in the same phrase.

Putin is a habitual liar who promised international leaders that he would not attack Ukraine days before his invasion in February 2022.

Russia's tactic has remained consistent in its many wars over the last three decades: kill, grab, lie, and deny.

Why would anyone genuinely believe that Russia in 2023 is any different from Russia in 1994, 1997, 1999, 2008, 2014, 2015, and 2022?
Citera
2024-06-02, 14:45
Medlem
Citat:
Jag tror dock att de inte kommer behöva uthärda så svåra ekonomiska konsekvenser, eftersom de kommer nå sina mål i Ukraina, samt det att Ryssland nu till följd av detta orienterat sig mot Kina, Asean och andra som handelspartners. Så de kommer klara sig eftersom Ryssland är en väldigt råvarubaserad ekonomi men där dessa råvaror inte bara eftertraktas i västeuropa. Så konsekvensen blir nog mer av detta krig, ett försvagat och fattigt västeuropa mer än ett fattigt och kuvat Ryssland. Vi i Europa får bära kostnaderna för detta krig som i grunden handlar om amerikansk världsherravälde än något annat.

Ja kamrat! ryssland "orienterar sig" (av nödtvång?) mot andra "handelspartners" såsom de "eminenta" länderna som står på rysslands sida; vitryssland, nord korea, eritrea och syrien (i.e. putains sycophanter som INTE röstade för att den psykotiske dvärgen i kreml genast skall upphöra med sitt anfallskrig)...

De 141 länder som tycker att den psykotiske dvärgen i kreml skall avsluta sitt illegala anfallskrig mot Ukraina räknas egentligen inte!

https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Citera
2024-06-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Diktaturer brukar ruttna upp inifrån. Hoppas på en snar kollaps för det vidriga gangsterstyret i Ryssland...

Det finns t.o.m. ett ryskt ordstäv på temat (som den psykotiske dvärgen i kreml nog inte vill kännas vid); "the fish rots from the head"...
Citera
2024-06-02, 15:00
Medlem
Citat:
Jag vill ju att de lägger ner vapnen nu också. Var har jag skrivit något annat?

Om fred i Ukraina önskades vore detsamma mycket enkelt att uppnå. Det är bara för den psykotiske dvärgen i kreml att kalla hem sina mordiska horder till skithålet "mother russia" och erlägga adekvat skadestånd för all död, förstörelse och lidande hens anfallskrig har förorsakat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in