2024-06-02, 09:12
Medlem
Jag har dålig syn just nu. När jag tittar på bildskärmar eller en mobil för att exempelvis läsa nyheter ser jag inte skarpt. Tar vi mobilen knappar jag in fel bokstäver.

Jag har däremot ett nattjobb. Misstänker ni på sömnbrist? Borde jag gå till optiker snarast?

Mina ögon är röda vid ögonvitan.
Citera
2024-06-02, 09:26
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Jag har dålig syn just nu. När jag tittar på bildskärmar eller en mobil för att exempelvis läsa nyheter ser jag inte skarpt. Tar vi mobilen knappar jag in fel bokstäver.

Jag har däremot ett nattjobb. Misstänker ni på sömnbrist? Borde jag gå till optiker snarast?

Hur ser dina sovrutiner ut? Sömnbrist orsakar problem med synen och mycket annat.
Citera
2024-06-02, 10:46
Medlem
Det är alltid bra att kolla ögonen så boka ett möte med VC för det kan vara någon typ av sjukdom på gång då du ju upplever en förändring.

Det är egentligen väldigt dumt att få massa svar från random folk på FB för att om man hittar nått husmorsknep som funkar lite eller tillfälligt men problemet är en sjukdom som börjat så förskjuter ju alla småfix ditt sjukhusbesök.

men om jag utgår från mig själv, allergi som gör att skit sätter sig i ögat. Allergi som gör att mer tårvätska utsöndras. Annan skit som gör att jag har mycket äggviteämnen som gärna gör att det kläggar igen. Det gör ju att man får svårare att se helt enkelt och därför fortare blir trött i ögonen och kör man då bara på så blir det ju värre.

Lösningar på problemet. Jag utgår från mig själv.

Skär ner på skärmtid, går det inte så se till att ta paus vid fasta intervaller, säg om man börjar ta en fem minuters paus där man tittar bort från skärmen och hittar något att titta på långt bort så att ögat får sätta fokus där i en minut. Blunda därefter tio sekunder upp till en minut så att ögat får blötas till lite, Växla mellan dom två och hitta din tid där det känns bra.

också under tiden du jobbar tittar du långt bort varje kvart några sekunder, sen blundar du lite. Gör så vid ett intervall.

Det väldigt bra och oftast sjukt skönt att ha något att skölja ögat med. Droppar. Jag kör med "Torra ögon" i bland. Vid allergi Livostin morgon ,kväll och vid behov.

Av alla droppar finns det två typer. den med konserveringsmedel och den utan. är man känslig så kör utan, jag kör med för då håller det mycket längre.

Sen kanske om man har andra problem, Kliar det i bland så har man kanske nån allergi, loratidin är en bra tablett kostar 14 SEK för 30 stycken.

Ändra på miljön.

Sitter man mitt i ett drag med en fläkt mitt i nyllet eller drag från fönster, tänk också på det i bilen eller när man cyklar, så är det det som är problemet, det torkar ju ut ögat samtidigt som all skit blåser in i ögat. kanske några brillor kan lösa det problemet annars.

är luften torr så kan man kanske sätta en luftfuktare.

Ändra ljuset på skärmen, dämpa det något på natt, Sätt annan belysning bakom och mot en vägg.
Öka ljuset får man göra på dan.

Se om det finns ett blåfillter.

ändra hur du sitter och höjden på skärmen, kan fixa sig om man har skärmen lite mer nedtill och sitter rakt så att man tittar ner lite mer och därför kan hålla ögonlocken lite mer sänkta och därmed behåller lite mer fukt mot ögat.

är det massa lite äldre skärmar, typ så att man kan ersätta dom med sånt man hittar i soprummet om man håller utkik lite. Det är nämligen så att många skärmar har lite lägre uppdateringsfrekvens och det gör gärna ögonen trötta. Kolla i skärm-inställningar på datorn om det går att öka. är den väldigt låg och du får en skärm med lite bättre kvalitet så kan du märka en rejäl skillnad.

jag sköljer rent runt ögat varje morgon med vanligt kranvatten, och i bland någon gång på dan så att jag inte har nått klägg i ögat. jag låter det aldrig hålla på och vara irriterat utan att göra något.

Edit: abece torra ögon tycker jag känns bra vid långa pass https://www.apotekhjartat.se/produkt/abece-torra-ogon-10-ml/

Det är bra att prova sig fram.
Senast redigerad av Brodrude 2024-06-02 kl. 10:57.
Citera
2024-06-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion

Hmm det kan vara bra att testa lite tips jag gav, men upplever du att det börjar bli jobbigt att se så är det alltid bra att kolla upp det. Det är ju sommar nu och mycket skit i luften men man ska aldrig hålla på och anstränga sig.

Hela kroppen växer ju eller ändras hela livet.

Själv tycker jag att jag hör så jävla dåligt och grämde mig något och gjorde därför en egen remiss till Audionom. Det var inget mer än normalt för min ålder. Skönt nu slipper jag tänka på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in