2024-06-01, 23:14
  #1
Medlem
TeEsErs avatar
Vi satt här innan och diskuterade vad cola egentligen smakar och ingen av oss kunde säga något annat än att cola smakar cola. Vi kunde inte hitta några referenser för att beskriva smaken.

Men hur skulle en person som är van att beskriva smaker beskriva smaken och eventuellt doften av Coca cola? Jag tänker på hur man beskriver smak och doft av vin.
Citera
2024-06-01, 23:19
  #2
Medlem
auruns avatar
Socker, kolaböna, lite citrus, vanilj och typ kanel?
Citera
2024-06-01, 23:21
  #3
Avslutad
Ruttna druvor har jag hört dom säga…

Själv så älskar jag coca cöla.
Citera
2024-06-01, 23:38
  #4
Medlem
Hermi-Tages avatar
Det smakar sött och klibbigt med hårt driven syra för att maskera allt jävla socker.
Kanske lite vanilj, tonkaböna med en snärt citrusolja och kanel.

Tycker att Mountain Dew eller Faxe Kondis är mer intressant smakmässigt.
Citera
2024-06-02, 00:25
  #5
Medlem
Man tar världens mest lyckade dryck inför test, en som stått sig genom generationer, kan endas bli utkonkurrerad idag via julmust under december månad i Sverige.

Självklart kan inget mätas mot detta. Smaken är så välbalanserad att att den överträffar nästan allt annat. samt den fortsätter i samma smak genom generationer. Vad den smakar exakt är få som klarar av o efterlikna.
Citera
2024-06-02, 00:33
  #6
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vi satt här innan och diskuterade vad cola egentligen smakar och ingen av oss kunde säga något annat än att cola smakar cola. Vi kunde inte hitta några referenser för att beskriva smaken.

Men hur skulle en person som är van att beskriva smaker beskriva smaken och eventuellt doften av Coca cola? Jag tänker på hur man beskriver smak och doft av vin.

Kanel och vanilj
Citera
2024-06-02, 00:39
  #7
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av keny69
Ruttna druvor har jag hört dom säga…

Själv så älskar jag coca cöla.
Japp, finns inget bättre än Coca-Cola. Ska hällas upp ur en 1,5 l Pet-flaska i ett mångårigt och repat glas samtidigt som en pizza förtärs.
Citera
2024-06-02, 01:18
  #8
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Ingen aning. Vin är ju mer fruktigt/beskt/sött osv., medan läsk har ju inslag av annat skit. Jag drack massor med Cola när jag var ung. Slutade med det när jag blev vuxen, smakade det många år efter och det smakade väldigt sött, typ bara socker. Finns nog inget vin som direkt är i närheten av denna blask, möjligen cherry eller ett annat jag inte kommer på namnet på men där är likheterna knappt jämförbara då man skulle behöva kolsyra vinet och slänga in ett halvt kilo socker för sötman.
Citera
2024-06-02, 01:47
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Vi satt här innan och diskuterade vad cola egentligen smakar och ingen av oss kunde säga något annat än att cola smakar cola. Vi kunde inte hitta några referenser för att beskriva smaken.

Men hur skulle en person som är van att beskriva smaker beskriva smaken och eventuellt doften av Coca cola? Jag tänker på hur man beskriver smak och doft av vin.

Champagne var fram till mitten av 1800-talet ofta ännu sötare än Coca-Cola. Svenskar och ryssar gillade champagne med upp till 300 gram socker per liter. "Torr" champagne är något som är påhittat av tyskar och engelsmän på 1860-talet. Asti Chinzano är väl än idag något åt det hållet.
Citera
2024-06-02, 02:58
  #10
Medlem
En vinkännare är väl inte en sorts alien som upplever saker helt olika än andra? Coca cola för en vinkännare bör väl smaka...Coca cola?
Citera
2024-06-02, 09:00
  #11
Medlem
Vanilj ? Citrus ooch kanel är igenkännbara.
Nu måste jag inhandla en CC för test.

Annars finns CC med just specifik vanilj smak, alla fall här där jag bor.

Lite tråkigt att de slutat sälja CC med kaffe smak, den var riktigt god.
Citera
2024-06-02, 12:28
  #12
Medlem
Kanel? Det känner inte jag i smaken...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in