2024-06-01, 23:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Raketost!?

Alltså du snodde min inlägg. Var på väg att skriva precis detta som svar till J.E.
Jävla tjuv. Säker på att du är inte ryss? (skämtar bara!).

Fortsatta cyberangrepp av ryssen och deras allierade:
Citat:
CDU har fallit offer för en cyberattack. Inrikesministeriet bekräftade händelsen, det talas om en "allvarlig" hackerattack mot partiets nätverk. Byrån för skydd av konstitutionen (BfV) och den federala byrån för informationssäkerhet (BSI) har inlett utredningar. Säkerhetsmyndigheterna är intensivt involverade i att avvärja attacken, klargöra den och avvärja ytterligare skador, sade en talesman för inrikesministeriet. Inget kan ännu sägas om skadans omfattning eller angriparen. Förfarandets karaktär tyder dock på en mycket professionell aktör.
...
SPD utsattes också för en cyberattack förra året. Då hackades partihögkvarterets e-postkonton. Den tyska regeringen beskyller en enhet inom den ryska militära underrättelsetjänsten för attacken. Det federala utrikesdepartementet kallade därför till sig en högt uppsatt rysk diplomat i början av maj och kallade hem den tyske ambassadören i Moskva, Alexander Graf Lambsdorff, till Berlin för en veckas överläggningar.
https://www.tagesschau.de/inland/innenpolitik/cdu-cyberangriff-100.html

Ja, jag skyller detta på ryssen. Vem annars har att vinna på att angripa partier inom EU?
Detta är en del av ryssens krig mot alla som inte vill lyda dem.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-06-01 kl. 23:46.
Citera
2024-06-01, 23:40
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tänkte på en sådan med spröt framför sig som utlöser granaten, sprängkraften borde skicka ryssen rakt igenom metallgallret på andra sidan= shishkebab.

Nog är det så, men mycket av det jag har sett så har det ofta varit improviserade lösningar ute i fält. Typ stridsvagnsmina där man tagit primärladdningen från en handgranat kopplat med ett snöre till drönaren. Finns det någonting färdigt med spröt som detonerar vid kontakt med metallburen så är det naturligtvis mycket bättre.
Citera
2024-06-01, 23:42
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Trist att Sverige är ett av de länder som inte betalat vad de utlovat vad gäller tjeckiska initiativet att förse Ukraina med artillerigranater.

Verkar finnas stora möjligheter att få tag på större mängder granater sålänge pengarna finns, men är man för långsam plockar ryssen dom istället..

https://www.eurointegration.com.ua/eng/articles/2024/05/31/7187138/
Det här är inte bra! Men vi kommer att leverera!
Ingen kan tveka på västs stöd och att det kommer att pågå tills alla ryssar har lämnat Ukraina!
Putin borde ha fattat det nu? Men vem vet...
Citera
2024-06-01, 23:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
De här små FPV ser man att de har en enkel trådslinga i fronten som man ser i kameran som är sensorn som smäller av laddningen. Även tyngre drönare verkar ha liknande trigger? Men Ok krångla inte till nåt som fungerar

Ok, det har jag dessvärre missat att se/tänka på.
Citera
2024-06-01, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Nog är det så, men mycket av det jag har sett så har det ofta varit improviserade lösningar ute i fält. Typ stridsvagnsmina där man tagit primärladdningen från en handgranat kopplat med ett snöre till drönaren. Finns det någonting färdigt med spröt som detonerar vid kontakt med metallburen så är det naturligtvis mycket bättre.

Ukrainarna är mycket finurliga, det har ryssen alltid vetat om, mycket innovation i sovjetunionen kom från Ukraina. Finns stora fördelar att förtrycka ett sådant folk när ens egna är suputer och idioter!
Citera
2024-06-01, 23:47
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det kan man fråga sig, men är man uppvuxen med dedovchina så är det kanske en smal sak att titta på? Det händer ju inte mig liksom?
Ja men att se sin egen son spränga sig själv i luften med en handgranat, måste väl ändå röra upp känslor?

Eller att se sin bror kräla omkring bland granatgropar på ett gärde och sen se hur en drönare spränger han i smådelar?
Citera
2024-06-01, 23:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Nej du verkar ju redan känna till detta. Jag menar bara att man inte bara ska fokusera på Ryssland och Putin och kasta bränsle på brasan utan en realistisk plan för ett framtida Ukraina i fred.

Ska de ockuperade delarna fortsätta vara en del av Ryssland eller ska det bli en delning av landet och en tvåstatslösning?

Tyvärr ser jag chanserna till ett enat Ukraina nu är så gott som obefintliga. Kanske finns en liten chans med ett mycket långtgående regionalt självbestämmande.

Otroligt hur du förespråkar att ge en krigshissare som Putin..ge honom ett erkännande och någon sorts "förståelse", totalt sett : Vända andra kinden till.., återigen..

Det finns ingen diskussion angående de ockuperade delarna utav Ukraina, utan de skall tillbaka till de gränser som även Ryssland erkände.

Argumenterar du med en utpressare, en lögnaktig tjuv och mördare ?

(och nej, kom inte och dra fram gammal skåpmat som tex : "-De vill tillhöra Ryssland !"
Det har blivit debunkat med länkar i denna tråd, så länge den har existerat)
Citera
2024-06-01, 23:50
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ja men att se sin egen son spränga sig själv i luften med en handgranat, måste väl ändå röra upp känslor?

Dock så är det förbjudet att visa dessa känslor (Eller i alla fall kritisera kriget och dess konsekvenser, vill minnas att det kan straffas med upp till 17 år i fängelse)
Citera
2024-06-01, 23:53
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:

Eller att se sin bror kräla omkring bland granatgropar på ett gärde och sen se hur en drönare spränger han i smådelar?
Tvekar på att rysska mödrar har/får tillgång til slika klipp, då skulle moralen sjunkit i botten.
Citera
2024-06-01, 23:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag är tydligen 1/8 dels ryss, förstår mig ändå inte på ryssen.
Citera
2024-06-01, 23:57
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Dock så är det förbjudet att visa dessa känslor (Eller i alla fall kritisera kriget och dess konsekvenser, vill minnas att det kan straffas med upp till 17 år i fängelse)
12 år för att demonstrera för att få hem döda och lemlästade anhöriga.
Trevligt land att leva i? Vad säger vår Pro-ryssar om den nya lagen?
Citera
2024-06-01, 23:58
Medlem
revodnebs avatar
Prigozjin får staty i St Petersburg, det är han värd efter sitt lilla uppror mot bunkerdvärgen.

Citat:
Krigsherren Prigozjin får staty i S:t Petersburg
Anhängare och soldater lägger blommor vid en ny staty av Jevgenij Prigozjin i brons vid hans grav i S:t Petersburg, skriver AFP.

Prigozjin var ledare för den ökända paramilitära Wagnergruppen, som stred sida vid sida med ryska styrkor i Ukraina, men förra sommaren gjorde uppror mot makten i Ryssland.

https://www.sydsvenskan.se/2024-06-01/direktrapport-om-kriget-i-ukraina-och-sakerhetslaget-i-europa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in