2024-06-01, 20:21
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmigentvatrefyr
Som kåken, fast mer chill, enligt erfarenhet. Men det är i princip som på kåken, fast det tar längre tid att komma ut och man har fler krav på sig därefter.

Men du har tillgång till internet och dator/mobil därinne? Kanske man har på kåken också, vet inte. För antar du är kvar där?
Citera
2024-06-01, 20:22
Medlem
Citat:
Absolut, man mer än i häkte (där är det 3600SEK/dag), rör sig om miljonbelopp varje år.

Nja att be om ursäkt är inte riktigt tillämpbart, kan riva upp gamla sår

Jobb ja.. blir svårt men värt ett försök!

OBS: Tänkte mer vad tänka på för att bli av med villkorlig frigivning, så kallad öppenvård. Man får ej supa och sånt.

För ordningens skull, jag är petig, det räcker inte. "Ett vårddygn i rättspsykiatrisk slutenvård kostar från 5000 kronor och uppåt. Det betyder att enbart den rättspsykiatriska slutenvården kostar cirka 2.5 miljarder varje år. Till detta skall sedan läggas kostnader för rättspsykiatriska undersökningar, öppen rättspsykiatrisk vård och förvaltningsdomstolar". Och då tillkommer väl kostnader för polisens arbete, och sjukhusvård för brottsoffren.

"Våldsbrott och hot". Har du dåligt samvete för dem som du har skadat, och kanske fått skador för livet? Är bara nyfiken på hur man då fungerar, våldsbrott är ju något som vanliga människor aldrig någonsin skulle kunna befatta sig med. Helt otänkbart.
Senast redigerad av Newton555 2024-06-01 kl. 20:29.
Citera
2024-06-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Det beror väl på vad du har ställt till med? Man blir inte utan skuld bara för man är sjuk i huvudet.

Kanske du varit en självutnämnd men missuppfattad vigilant som egentligen gjort gott för samhället?

Eller är du en sadistisk jävel med ett latent ont uppsåt som nu hålls i schack med mediciner?

Det beror på vem du frågar, såklart.

De vanliga är dock om du gör våldsbrott och får kåken blir de psykopat stämpel och om du gör våldsbrott och får rättspsyk blir de sadist stämpel.
Citera
2024-06-01, 20:32
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Va ska man tänka på? Man sitter rätt tajt.

Du har stulit miljoner från samhället genom att resurser som borde gått till sjuka istället gick till dig.

Arbeta och gör rätt för dig, försök att minska hur mycket du stulit. Eller hitta något annat sätt att inte vara en belastning igen.
Citera
2024-06-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Men du har tillgång till internet och dator/mobil därinne? Kanske man har på kåken också, vet inte. För antar du är kvar där?

klass 1 - förvar, observation
klass 2 - förvar, observation, promenader med personal, lite mer friheter, dator 1 timme om dan osv.
klass 3 - utsluss, egen dator, egen mobil.

Ja och nej, har permissioner "hem" åker å träffar bruden några dagar i veckan. Sen åker jag tillbaka några dagar. Men nu är det slut med det och jag ska få villkorlig frigivning, som här kallas öppenvård, som är mycket striktare än villkorlig frigivning, och behöver Flashbacks råd om hur jag håller mig från lagens långa arm.
Citera
2024-06-01, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Du har stulit miljoner från samhället genom att resurser som borde gått till sjuka istället gick till dig.

Arbeta och gör rätt för dig, försök att minska hur mycket du stulit. Eller hitta något annat sätt att inte vara en belastning igen.
Tror du underskattar hur sjuka folk på rättspsyk är.
Citera
2024-06-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
För ordningens skull, jag är petig, det räcker inte. "Ett vårddygn i rättspsykiatrisk slutenvård kostar från 5000 kronor och uppåt. Det betyder att enbart den rättspsykiatriska slutenvården kostar cirka 2.5 miljarder varje år. Till detta skall sedan läggas kostnader för rättspsykiatriska undersökningar, öppen rättspsykiatrisk vård och förvaltningsdomstolar". Och då tillkommer väl kostnader för polisens arbete, och sjukhusvård för brottsoffren.

"Våldsbrott och hot". Har du dåligt samvete för dem som du har skadat, och kanske fått skador för livet? Är bara nyfiken på hur man då fungerar, våldsbrott är ju något som vanliga människor aldrig någonsin skulle kunna befatta sig med. Helt otänkbart.

Det blir saftigt ja, 1 825 000 kr om året, exkl andra kostnader (5000x365).

Nja, hade psykos som jag inte längre har. Svårt med minnesbilden,
Citera
2024-06-01, 20:40
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
klass 1 - förvar, observation
klass 2 - förvar, observation, promenader med personal, lite mer friheter, dator 1 timme om dan osv.
klass 3 - utsluss, egen dator, egen mobil.

Ja och nej, har permissioner "hem" åker å träffar bruden några dagar i veckan. Sen åker jag tillbaka några dagar. Men nu är det slut med det och jag ska få villkorlig frigivning, som här kallas öppenvård, som är mycket striktare än villkorlig frigivning, och behöver Flashbacks råd om hur jag håller mig från lagens långa arm.
Ta dina mediciner, låt bli alkohol och droger, träna och skaffa dig en hobby.
Citera
2024-06-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps

Var sjuk på papperet, så jag kan inte resonera som dig "att jag är/var frisk då", då är jag fast i samma diagnos. Förstår du vad jag menar? Finns dom som tänker som dig på rättspsyk, dom får sitta lääännge kan jag säga, 10-25 år utan problem, för dom vägrar inse att dom är sjuka.

Arbeta mja jag är inte helt omöjlig men vad erbjuds? Hur ser rättspsyk ut på CV:t?
Citera
2024-06-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Ta dina mediciner, låt bli alkohol och droger, träna och skaffa dig en hobby.

Aahhh, jag vill ha en bärs! Ska ha muck fest med mina polare sen och dom föreslår krogen såklart.

Men det går tyvärr inte, men uh så törstig jag är. Allt annat du säger låter rimligt.

Ska göra ett ärligt försök att sköta mig framöver,
Citera
2024-06-01, 20:43
Medlem
Citat:
Det beror på vem du frågar, såklart.

De vanliga är dock om du gör våldsbrott och får kåken blir de psykopat stämpel och om du gör våldsbrott och får rättspsyk blir de sadist stämpel.

Det är inte svårt att tänka sig rätt galna handlingar som ändå går att rättfärdiga, och i viss mån ursäkta som gör att man hamnar på rättspsyk eller fängelse. Men eftersom det är hot och våld misstänker jag det varit i personliga relationer du hamnat i kläm, och inte att du varit driven av något ideologiskt och att du ställt till det i ett samhällsperspektiv.

Risken för återfall är förmodligen stor, särskilt då det inte var första gången du suttit på rättspsyk. Är du säker på att det är bra du släpps ut?

Försök vända livet till något bättre och gör allt för att inte återfalla i gamla spår. Skapa beteenden och rutiner för att undvika att någonsin hamna i liknande situationer igen. Ifall detta innebär att leva i celibat eller som en eremit får du göra det. Ta din medicin och ha tät kontakt med vården. Undvik alkohol. Inget blir bättre med alkohol om man är latent sjuk i huvudet.
Citera
2024-06-01, 20:45
Medlem
DyngSmElls avatar
Citat:
Aahhh, jag vill ha en bärs! Ska ha muck fest med mina polare sen och dom föreslår krogen såklart.

Men det går tyvärr inte, men uh så törstig jag är. Allt annat du säger låter rimligt.

Ska göra ett ärligt försök att sköta mig framöver,
Om du vill skada någon i framtiden så ta ihjäl dig själv ist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in