2024-04-24, 21:47
Medlem
Hej,

Har ni några tankar om fonden som ni vill/har lust att dela med er. Läst på mig lite men vill höras med er också. Vad tycker ni om fonden?

Må bäst
Citera
2024-04-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksandr
Hej,

Har ni några tankar om fonden som ni vill/har lust att dela med er. Läst på mig lite men vill höras med er också. Vad tycker ni om fonden?

Må bäst
Tveksam urvalsprocess för indexet den följer: "SIX Sweden Dividend 21 Index, vilket består av de 21 bolag som har högst direktavkastning bland de 60 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen". Att bara gå på högst DA bland de mest omsatta är ett korkat sätt att välja bra utdelningsaktier om det är nu det man vill ha. Den metoden har bl.a. gjort att fonden hade Intrum bland de 21 innehaven fram till åtminstone årskiftet trots att det varit uppenbart länge att det skulle gå åt helvete för Intrum och att de skulle dra in utdelningen. Fonden gör dessutom ESG-filtrering som potentiellt kan filtrera bort bra utdelningsbolag.

Ser inte riktigt poängen med att ligga och betala fondavgift (om än "bara" 0,35 %) för en fond med bara 21 innehav som du lätt kan kopiera och köpa innehaven själv (och även förbättra genom att filtrera bort skitbolag).
Citera
2024-04-26, 17:22
Medlem
Citat:
Hej,

Må bäst
Tack! Helt okej och äger en liten del där.

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Tveksam urvalsprocess för indexet den följer: "SIX Sweden Dividend 21 Index, vilket består av de 21 bolag som har högst direktavkastning bland de 60 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen". Att bara gå på högst DA bland de mest omsatta är ett korkat sätt att välja bra utdelningsaktier om det är nu det man vill ha. Den metoden har bl.a. gjort att fonden hade Intrum bland de 21 innehaven fram till åtminstone årskiftet trots att det varit uppenbart länge att det skulle gå åt helvete för Intrum och att de skulle dra in utdelningen. Fonden gör dessutom ESG-filtrering som potentiellt kan filtrera bort bra utdelningsbolag.

Ser inte riktigt poängen med att ligga och betala fondavgift (om än "bara" 0,35 %) för en fond med bara 21 innehav som du lätt kan kopiera och köpa innehaven själv (och även förbättra genom att filtrera bort skitbolag).
Så sant igentligen?
Citera
2024-04-26, 17:33
Medlem
Citat:
Hej,

Må bäst
Jag gillar ändå enkelheten och fin direktavkastning.
Citera
2024-05-29, 11:19
Medlem
autostoperkas avatar
Äger c:a 30tkr där. Delas ut 1 gg per år än så länge (förra året var det 20 juni), de planerar på att utöka till 2ggr
2023-årets utdelning var c:a 7 kr/andel eller c:a 6% DA, superbra!

Bara lite svårt att hitta info om utdelningen i förväg. Så vet inte när o hur mkt blir det i år
Senast redigerad av autostoperka 2024-05-29 kl. 11:35.
Citera
2024-05-29, 13:14
Medlem
Citat:
Hej,

Må bäst

Sägs att det är dyrt. Sant eller falskt?
Citera
2024-05-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Sägs att det är dyrt. Sant eller falskt?

Alltså dyr avgift? Det är definitions fråga, därför ställde själv frågan
Citera
2024-05-29, 18:56
Medlem
Vansterpartiets avatar
Förstår inte nyttan. Köp en Sverigefond och sälj när du känner för det, vips direktavkastning!
Citera
2024-05-30, 11:29
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Förstår inte nyttan. Köp en Sverigefond och sälj när du känner för det, vips direktavkastning!
Nope, här gäller det att både äta kakan (få cash i utdelningen) och ha den kvar (ha kvar fond som ökar4 i värde samt genererar ny avkastning efter 6 månader)
Citera
2024-05-30, 12:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Nope, här gäller det att både äta kakan (få cash i utdelningen) och ha den kvar (ha kvar fond som ökar4 i värde samt genererar ny avkastning efter 6 månader)
Det är exakt samma sak att få en utdelning på 5% som att sälja av 5% av en fond. Enda skillnaden är att du limiterar dig till att investera i gamla runkbolag som inte har något vettigt att allokera sitt kapital i. Eller tror du att företag som inte gör stora utdelningar ser sin vinst gå upp i rök?
Citera
2024-06-01, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Det är exakt samma sak att få en utdelning på 5% som att sälja av 5% av en fond. Enda skillnaden är att du limiterar dig till att investera i gamla runkbolag som inte har något vettigt att allokera sitt kapital i. Eller tror du att företag som inte gör stora utdelningar ser sin vinst gå upp i rök?
Sant men samtidigt är det stabila bolag och du kan nästan alltid räkna med din direktavkastning. Dessutom mindre volatila som regel. Ett sådant bolag kan naturligtvis få snurr på verksamheten och gå från att vara ett utdelnings - case till att bli ett tillväxtbolag tex. Så inget är hugget i sten. Men jag köper ditt resonemang ändå.
Citera
2024-06-01, 16:33
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Jag har hellre en återinvesterande fond för utdelningsaktier än en utdelande.

Utdelningsfonder delar ut pengar varje år men skriver ner värdet på fondandelarna lika mycket, så man tjänar inget extra på utdelningen.

Jag har därför hellre Swedbank Robur Global High Dividend som är återinvesterande, än utdelande fonder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in