2024-05-31, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Och så har tysken gett Ukraina grönt kort.
Kan dock inte länka just nu. Den kommer smart.

Edit:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010467270.html

Sinnessjukt egentligen att Ukraina ska behöva tillstånd att slå tillbaka mot ryssen, men jag är glad att alla länder har synat de tomma hoten om "röda linjer" från ryskt håll, och nu låter Ukraina ffajtas utan att ha händerna bakbundna. Fan, om ryssland hade problem innan så kan jag bara tänka mig vilka problem de får när Ukraina nu kan använda HIMARS för att slå ut logistikpunkter och truppsamlingar bakom gränsen.
Citera
2024-05-31, 11:50
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Sinnessjukt egentligen att Ukraina ska behöva tillstånd att slå tillbaka mot ryssen, men jag är glad att alla länder har synat de tomma hoten om "röda linjer" från ryskt håll, och nu låter Ukraina ffajtas utan att ha händerna bakbundna. Fan, om ryssland hade problem innan så kan jag bara tänka mig vilka problem de får när Ukraina nu kan använda HIMARS för att slå ut logistikpunkter och truppsamlingar bakom gränsen.

Det enda land som sagt nej (än så länge) är Italien.
Citera
2024-05-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Det enda land som sagt nej (än så länge) är Italien.

Ah, Italien är kvar. Men har de levererat ngt vettigt, eller får Ukraina helt enkelt undvika slänga vattenballonger fyllda med espressokaffe över gränsen?
Citera
2024-05-31, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp..det kan behövas om ukraina har golfbilar och motorcyklar som motståndare.

Man kan aldrig ha nog av kvalitetsvapen.
Bara ryssarna som enligt expertisen här som jobbar med att skicka det sämsta man har först.
Väntar fortfarande på det bästa dom har att erbjuda. För inte kan det väl vara golfbilarna?
Citera
2024-05-31, 11:53
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukrainska nazister stavar det som azowsjön.
Samma som dom stavar ryssland som ryzzland.

Så du är en Ukrainsk nazist? Hjälp mig gärna med logiken här, du brukar ha problem att framföra logiska resonemang som gör det svårt för oss läsare av tråden.
Citera
2024-05-31, 11:54
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ah, Italien är kvar. Men har de levererat ngt vettigt, eller får Ukraina helt enkelt undvika slänga vattenballonger fyllda med espressokaffe över gränsen?

Du menar i stil med fatboy-kims bajsballonger?

Nja. Italien ska ha tydligen skickat lite haubitsar och sånt.
https://www.kyivpost.com/post/16368
Citat:
Dozens of M109 self-propelled howitzers have been repaired and delivered to Ukraine, according to a report by Italian daily La Repubblica. At least 30 units are already on the front line. The delivered howitzers were repaired at the expense of the United States.

Some sources also report that Italy plans to supply about 60 such self-propelled artillery weapons. Currently, Ukraine has more than a hundred M109s of various modifications.

Italy has been the most secretive of NATO allies in divulging the types and amounts of weapons sent to Ukraine, as there is a small but vocal contingent in the country – led by the 5 Star Movement – against sending arms to Kyiv. However, the government of Prime Minister Giorgia Meloni remains a staunch supporter of Ukraine and has thus far managed to stave off any opposition to sending military aid.
Citera
2024-05-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jo, jag vet att sådana där barnsagor funkar på er enfaldiga liberaler. Mitt synsätt skiljer sig förstås diametralt från ditt. Förlustsiffrorna du anger stämmer förövrigt väl för Ukraina men inte för Ryssland. Ukrainas förlustsiffror ligger ca 10x över de ryska. Det är därför Ukraina har brist på soldater och behöver mobilisera ytterligare 500k.

Om Ukraina skulle ha 10x så höga förluster som Ryssarna så skulle mer än hela armén vara utplånad och ryssarna skulle kunna promenera till Kyiv helt utan motstånd.
Man måste vara något oerhört lågbegåvad för att kunna tro på något dylikt.
Citera
2024-05-31, 12:01
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
För att de vet att de har fel.

De är som idioter som envist hävdar att 1+1 INTE är 2.

"1 + 1 = 2. Det tror jag alla kan hålla med om?"

"Nej - det stämmer inte. Har du något källa?"

"Ja - här är en källa *länkar till diverse matematiska bevis för att 1 + 1 = 2*"

"Nej stämmer inte. *länkar till något irrelevant*"

"Vad har det med saken att göra? 1 + 1 = 2."

"Nej stämmer inte. Du måste kolla på detta *länka till något annat irrelevant*"

"Men det har ju inte heller med ämnet att göra - kan vi inte prata om själva frågan - 1 + 1 = 2? *länkar igen till flera matematiska bevis som bevisar att 1 + 1 = 2*"

Dessa idioter kommer aldrig börja debattera konkreta saker eller påståenden för att så fort de gör det så vet de att de förlorar. Det enda de kan göra är att försöka ljuga, vilseleda, byta ämne.

Känns ärligt talat så. Skulle också förklara varför nån från den sidan inte heller svarar när jag frågar dessa saker. De undviker frågorna för att de vet att det inte finns något ordentligt svar på frågorna om man vill vara på ryssens sida.
Citera
2024-05-31, 12:06
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Länka gärna till något som visar att det är förbjudet att kritisera Stalin. Emellertid är det irrelevant eftersom Ryssland inte är ett kommunistland vare sig i termer av ekonomi eller värderingar. Sverige och väst däremot kan betecknas som neo-kommunistiska.

https://www.google.com/amp/s/www.rferl.org/amp/russia-orlovsky-sentence-ukraine-war-stalin-criticism/32683823.html

7,5 års fängelse för att kritisera Stalin och invasionen. Bara i Ryssland
Citera
2024-05-31, 12:09
Medlem
Citat:
Fast inget av detta är ändå relevant för frågan om Ryssland är kommunistiskt. Ryssland har ett ekonomiskt system som är betydligt mindre kommunistiskt än det Sverige och väst har. Därtill bejakar Ryssland traditionella och kristna värderingar medan väst omfamnat den sataniska kulturmarxismen. Så Ryssland är ett anti-kommunistiskt land men också anti-liberalt.

Det spelar egentligen ingen roll vilken snurr du försöker sätta på rysk politik när fakta är att Ryssland återinför traditionell rysk propaganda och återinsätter politiska officerare i Rysslands militär.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/nyt-russisk-magasin-skal-indoktrinere-soldater-efter-sovjetisk-forbillede
Citera
2024-05-31, 12:15
Medlem
Ryssarna får gräva allt djupare i lagren av gamla sovjettanks, här är en T54 som stoppats:
https://x.com/secretsqrl123/status/1796343280948670942?s=46&t=Vah3JXV31B9lXwZOK5gF7w
Citera
2024-05-31, 12:17
Medlem
Silfverryggs avatar
Fortsatta försök till provokationer och krigshetsande mot andra länder inne i rysseriet:
Citat:
Propagandautställningen "Russofobins födelse i Finland" öppnades i centrum av Moskva. Utställningen placerades direkt framför Finlands ambassad. Det rapporterar den ryska statliga nyhetsbyrån Tass. Utställningen arrangeras av Ryska militärhistoriska sällskapet och syftet är att med fotografier och dokument visa hur lång historien om påstådda antiryska stämningar i Finland är. Michail Myagkov, direktör för Ryska militärhistoriska sällskapet, berättar för Argumenty i fakty att det fortfarande är ett mysterium för många ryssar varför det tidigare neutrala Finland bröt de relationer med Ryssland som hade byggts upp under årtionden.
- År 2023 anslöt sig Finland till Nato. Sedan dess har 1300 kilometer av den en gång så fredliga gränsen mellan Finland och Ryssland förvandlats till en zon där Nordatlantiska fördragsorganisationen kan attackera landet, hävdar Myagkov.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/64957996-5b3b-4efc-b8be-e886a11183d6

Detta är en del av ryssens propaganda och omskrivning av historien - sådant som ledde till att ryssen angrep Ukraina.

Och så en liten OffT-notis till våra ryssvänner. Har märkt att ni gillar konspirationsteorier. Här kan ni lite att läsa: https://fitzinfo.net/ (äckel- och hjärnsläppsvarning på sidan dock).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in