2024-05-30, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Nu fantiserar du bara. Det finns inte ens några Pentagonavlönade experter som ifrågasätter att Ryssland tillverkar hypersoniska missiler och att de funkar ypperligt har man bevisat upprepade gånger i Ukraina. Det finns ett annat skäl till att USA inte får till hypersoniska missiler. För USA har nämligen aldrig riktigt behärskat plasmafysik. Ett område som Sovjet tidigt var expert på och som Ryssland ärvt.

Varför flyger Västs motsvarigheter 4 mach snabbare än Rysslands isf?

https://en.wikipedia.org/wiki/UGM-133_Trident_II
Senast redigerad av Kratatch 2024-05-30 kl. 15:18.
Citera
2024-05-30, 15:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Aktuell part i detta fall visar inga tecken på att vilja ge upp. Kostnaderna för att hamna under det Ryska oket är på tok för höga. Deras regering har dessutom ett ansvar att skydda hela Ukrainas befolkning från orchernas framfart, så jag gissar att dom kommer kämpa på.

Absolut men frågan rör ju främst kring att det är bekymmersamt gällande att kunna ersätta soldater i Ukrainas situation rent objektivt. Den som får problem med att ersätta soldater först får störst bekymmer på slagfältet rent generellt. Därav jag sa det är brådis med tekniska lösningar.
Citera
2024-05-30, 15:20
Medlem
Citat:
Den här dök upp nyss i mitt nyhetsflöde, från Rybar av alla källor men vad fan.

https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3ktphcjgrig2j

Jag antar att planen har både ett och två motmedel så jag får hoppas dom fungerar och håller planen i luften. (Jag är mer en livrem och hängslen-person, gärna säkerhetsnål)

ett plan aktiv radar lyser som en tomat. en f16 med amrams/harms/meteors kan använda awacs radar istället för sin egna. awacs 200km från ryska gränsen möjligör ”tysta” f16 attangripa tex kinzahl bärande ryska flyg 300km in i ryssland. samma med ryska radarsystem och aa system. utan att behöva lysa som röda tomater i ryssarnas (relativt) skitsystem
Citera
2024-05-30, 15:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Absolut men frågan rör ju främst kring att det är bekymmersamt gällande att kunna ersätta soldater i Ukrainas situation rent objektivt. Den som får problem med att ersätta soldater först får störst bekymmer på slagfältet rent generellt. Därav jag sa det är brådis med tekniska lösningar.

Ok, jag har dessvärre missat artikeln om att dom börjar sätta in poliser och andra arbetare. Vill du hjälpa mig att hitta den?
Citera
2024-05-30, 15:24
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
De Ukrainska bombningar och västs sanktioner börjar kännas för ryssen. Nu kommer Ryssland höja skatten på företag och de "rika" vilket säkert betyder företag och medelklassen. Putins krig har inte gjort ett skit för att förbättra levnadsvillkoren för gemene man i landet ett riktigt misslyckande.

https://www.di.se/nyheter/kraftig-rysk-skattehojning-for-rika-och-bolag/

Och oligarker ska få det svårare att flytta medel utomlands i och med att putte behöver slantarna. Tror inte många oligarker kommer gilla det.
Citera
2024-05-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du länkar till ren lögn lögnpropaganda. Ukraina har aldrig skjutit ned en enda Kinzhalmissil vare sig med Patriotsystemet eller på annat vis.

Sovjet var faktiskt ledande på missil-och rymdteknologi innan USA. Har du aldrig hört talas om vilka som var först ut i rymden. Jo, plasmafysik var ett specialområde som Sovjet behärskade mycket bättre än USA.

Första gången Ryssarna sköt de där missilerna blev de nerskjutna. Nu i vår har några slagit ner dock men det beror på att Ukraina fick slut på luftvärnsammo då USA höll på att bråka internt om militärhjälpen.

Sovjet existerar inte längre och alla tekniska framsteg i sovjet skedde i Ukraina, inte i Ryssland så du kan ju dra dina egna slutsatser av det.
Citera
2024-05-30, 15:28
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Den här dök upp nyss i mitt nyhetsflöde, från Rybar av alla källor men vad fan.

https://bsky.app/profile/noelreports.bsky.social/post/3ktphcjgrig2j

Jag antar att planen har både ett och två motmedel så jag får hoppas dom fungerar och håller planen i luften. (Jag är mer en livrem och hängslen-person, gärna säkerhetsnål)

Det slö säger är nog det absoluta största problemet. För ryssen, vill säga.

Planen ligger långt framme med avslagen radar. Passiva.
Bakom belyser radar från olika system mål(ryssar).
Målen(ryssen) ser vad som tittar på de. Typ av radar visar vad och vem. Beväpnad med vad. De vet att de är utom räckhåll. Det är för långt bort, så att även om de skjuter hinner de vända om, dyka dra på farten och försvinna utom räckhåll/distans för missilen. Missilen tar slut.
Men ligger någon annan närmare och skjuter en missil i riktning mot slutmålet, utan aktiv sökare, så vet inte målet om att det kommer att träffas inom 1 min.
Senast redigerad av Area55 2024-05-30 kl. 15:30.
Citera
2024-05-30, 15:30
Medlem
TotalWars avatar
Puttes höjda skatter avslöjar ju Rysslands fabricerade siffror, "enorma" BNP-tillväxt e.t.c. Precis som många av oss antog sedan tidigare. Det går heller inte att lita på Kinas påhittade siffror.

Lita aldrig på en diktatur, oavsett sammanhang. Lögnen är satt i system och kan vara smittsam.
Citera
2024-05-30, 15:32
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Det slö säger är nog det absoluta största problemet. För ryssen, vill säga.

Planen ligger långt framme med avslagen radar. Passiva.
Bakom belyser radar från olika system mål(ryssar).
Målen(ryssen) ser vad som tittar på de. Typ av radar visar vad och vem. Beväpnad med vad. De vet att de är utom räckhåll. Det är för långt bort, så att även om de skjuter hinner de vända om, dyka dra på farten och försvinna utom räckhåll/distans för missilen. Missilen tar slut.
Men ligger någon annan närmare och skjuter en missil i riktning mot slutmålet, utan aktiv sökare, så vet inte målet om att det kommer att träffas inom 1 min.

EDIT
Jag misstänker att det var därför man slog ut dessa *långdistans radar.
Inte 100 på deras(*) förmåga att fånga upp ett plan som flyger passivt.
Citera
2024-05-30, 15:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ok, jag har dessvärre missat artikeln om att dom börjar sätta in poliser och andra arbetare. Vill du hjälpa mig att hitta den?

Jag har fått denna uppgift förra veckan när jag var ut och käkade med mina ukrainska vänner. Men jag skall se om de har någon lokal media att länka.
Citera
2024-05-30, 15:35
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
EDIT
Jag misstänker att det var därför man slog ut dessa *långdistans radar.
Inte 100 på deras(*) förmåga att fånga upp ett plan som flyger passivt.
Jag återkommer, jag behöver klura lite på den här saken.
Citera
2024-05-30, 15:36
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg i twitterflödet att Ukraina har sänkt en lotsbåt och skadat ett par färjor.

Det skall vara några skadade också, är det officersbögar så gör det nytta, annars inte.
Även ett par mindre patrullbåtar enligt SVT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in