2024-05-30, 00:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Trumps eventuella vinst i presidentvalet är troligen Putins bästa chans att inte förlora allt. På ett par månaders sikt ser det riktigt illa ut för Putin, det är oklart hur länge Ryssland kan hålla ut. Putin behöver därför en gamchanger vilket Trump möjligen kan vara.

https://www.businessinsider.com/russia-economy-putin-moscow-sanctions-jeffrey-sonnenfeld-steven-tian-yale-2024-5?amp

Det här är ett krig som Ryssland inte har råd att förlora. Så du kan utgå ifrån att smärtgränsen är hög och det gäller även för det ryska folket.
Citera
2024-05-30, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Trumps eventuella vinst i presidentvalet är troligen Putins bästa chans att inte förlora allt. På ett par månaders sikt ser det riktigt illa ut för Putin, det är oklart hur länge Ryssland kan hålla ut. Putin behöver därför en gamchanger vilket Trump möjligen kan vara.

https://www.businessinsider.com/russia-economy-putin-moscow-sanctions-jeffrey-sonnenfeld-steven-tian-yale-2024-5?amp
Du har fel. Fakta visar nåt annat. Deras BNP har ökat och forts öka, och dem har momentum i kriget. Det är nog mer väst som behöver en gamechanger just nu. Provocera/eskalera en större konflikt?
Citera
2024-05-30, 00:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Nej, inte om du har koll på proportioner. Rysslands ekonomi motsvarade ju inte ens Italiens innan kriget. Den som blir dränerad är Putin

Intressant att motsvarigheten till Italiens ekonomi i öst fortfarande har råd att kriga mot hela västeuropa plus USA dryga 2 år senare? Jag synar dig att du har koll på proportioner.
Citera
2024-05-30, 00:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camuga
Du har fel. Fakta visar nåt annat. Deras BNP har ökat och forts öka, och dem har momentum i kriget. Det är nog mer väst som behöver en gamechanger just nu. Provocera/eskalera en större konflikt?

Att BNP ökar i en krigsekonomi är "Broken window fallacy", det är inget positivt om du trodde det?
Citera
2024-05-30, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att BNP ökar i en krigsekonomi är "Broken window fallacy", det är inget positivt om du trodde det?
Om du syftar på den militära satsningen, så står den för ca 6% av BNP.
Citera
2024-05-30, 00:41
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Personangrepp är också en dålig kontring. Det går dåligt för att de är i krig, varken mer eller mindre. Krig är inte bra. Utan västs hjälp hade Ukraina varit sopslut, snart är ryssen det.

Inga personangrepp. Jag bara utbildar dig så du slipper använda det idiotiska uttrycket whataboutism i fel situation i framtiden.

Nu slog du huvudet på spiken!

Svårt att sia om framtiden, alldeles för mycket propaganda från båda sidor. Det bästa för alla (militärindustriella komplexet undantaget) är fred.
Citera
2024-05-30, 00:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Om du syftar på den militära satsningen, så står den för ca 6% av BNP.

Källa på det? Jag tror den är betydligt större, ryssland har en enorm krigsmaskin och det är inte gratis.
Citera
2024-05-30, 00:43
Avslutad
Citat:

För sent för en gamechanger. Det var många undervapen som skulle "rädda" Ukraina.

Kriget är redan över. Vi ser Västs dödsryckningar jjust nu. Faran är nu att USA kanske råkar avfyra något kärnvapen i ett sists dödsryck.

Känns tryggt att då veta att Kristersson har satt upp Sverige på den ryska målkartan i och med att han välkomnat kärnvapen på svensk mark.
Citera
2024-05-30, 00:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Inga personangrepp. Jag bara utbildar dig så du slipper använda det idiotiska uttrycket whataboutism i fel situation i framtiden.

Nu slog du huvudet på spiken!

Svårt att sia om framtiden, alldeles för mycket propaganda från båda sidor. Det bästa för alla (militärindustriella komplexet undantaget) är fred.

Det är ett bra uttryck! Du kallade mig för efterbliven, vilket är ett personangrepp. Rysslands ekonomi är på dekis, det är fakta. Vi kan få fred i morgon om putin och hans anhang packar ihop och kilar tillbaka över gränsen, dvs till ryssland. Därefter borde vi minera gränsen med atomminor (finns ej, än) så att ryssjävlarna tänker både en och två gånger innan de sätter sin fot i Ukraina igen.
Citera
2024-05-30, 00:59
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Intressant att motsvarigheten till Italiens ekonomi i öst fortfarande har råd att kriga mot hela västeuropa plus USA dryga 2 år senare? Jag synar dig att du har koll på proportioner.

Intressant att USA bara lägger runt 5 % av deras försvarsbudget på stöd till Ukraina och ändå måste man ta fram förstoringsglaset för att se de ryska framstegen i deras "sommaroffensiv".
Ryssland har nu öka sin försvarsbudget till 6% av BNP och tvingas att höja skatterna i landet.
Citera
2024-05-30, 01:11
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Berätta gärna mer om hur gasen ska ta sig till Ungern från Ryssland.

Visst kan jag det.

https://www.politico.eu/article/hungary-new-gas-deal-fuel-russia-fear/
Citat:
Turkey's landmark gas deal with Hungary is giving Budapest a much-needed energy lifeline — but may be opening a new backdoor for Russia to re-establish its grip on Europe's power systems, analysts warn.

Räcker det eller vill du att jag ska muppa lös på varenda pipeline mellan Ryssland till Turkiet och sedan Ungern?
Citera
2024-05-30, 01:33
Medlem
Citat:
Källa på det? Jag tror den är betydligt större, ryssland har en enorm krigsmaskin och det är inte gratis.
Just det, och 6% är mycket. Men samtidigt så är deras ekonomi stor, där olja och gas export omdirigeras till Kina, Indien etc. dvs den är näst intill oberörd jämfört med innan 2022. Med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in