Citat:
Ursprungligen postat av
will242
Sverige meddelat idag om ett nytt militärt stödpaket på 13 miljarder, behövligt och bra av Sverige. Vet någon vad detta skall innehålla. Inga gripen än pga andra västländer bett oss att vänta. Patriotsystem? Någon som hört något slinka ut?
Här ska killgissas!
Med tanke på att det är 13 miljarder på ett bräde så tror jag att Försvarsdepartementet efter att ha läst mina välformulerade poster här på Flashback också kommit fram till att:
Vi donerar 1x patriotbatteri samtidigt som vi gör en återanskaffning på en eller till och med beställer 2x nya till oss själva. I den mellanstatliga överenskommelsen med USA som vi köper våra nya Patriots av så ingår tillfälligt lån av ett batteri för att täcka upp för det vi donerat till Ukraina tills den amerikanska fabriken hunnit leverera ett nytt till oss.
Ukraina behöver fler batterier och friare ROE för att kunna stänga luftrummet för ryssen och bli av med glidbomberna.
Edit:
Sjuk tur att jag la in disclaimern om killgissning.
Det är två stridsledningsflygplan det gäller som belastar budgeten.
ASC 890
Det här är jag lite konfunderad över då det kommer till upplägg. Det är absolut ett bra tillskott som gör F16 planen ännu vassare men jag förstår inte varför två plan ska doneras och flygas av Ukraina?
Det flygs ju redan med NATO-stridsledningsplan över internationellt vatten och nära Ukrainas gränser.
Att NATO levererat data/intel i hemlighet till Ukraina ser jag som en självklar nobrainer, och det är ju tryggare att de flyger under NATO-flagg på internationellt vatten eller över Polen där Ryssland inte riktigt kan eskalera genom att plocka ned dem. Övergår de i Ukrainsk ägo och flyger över Ukraina så blir det ju ett omedelbart mål, och som sagt....hur mycket mer data får de från de här planen jämfört med de NATO-plan som flyger relativt fritt i området?