2024-05-29, 08:44
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Känns som om man känner till denna person.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/avslojades-i-sds-trollfabrik-hyllar-putin/

Han har några kusiner också…

Man är inte förvånad. Tydlig träff i debatten.
Är det något som mitt öppna sinne och hjärta, inte tål, är när man drar med sig skit till Sverige hemifrån.

Tråkigt att partiet verkar varit så naiva vad gäller honom. En person som är född i Ryssland eller som har ryska kopplingar borde anses som en säkerhetsrisk och inte få någon form av anställning i ett svenskt parti.
Citera
2024-05-29, 08:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Vilket dravel! Faktum är att Ryssland kommer att kollapsa långt innan stödet och vapenleveranserna börjar tryta. Ryssen som nu tvingats börja använda mopeder och kinesiska golfbilar i stället för pansar för att föra fram infanteri är helt klart på fallrepet. Deras våroffensiv har helt kört i diket och förlusterna nu är extrema. Att Putin nu ylar om fredsförhandlingar är bara ett tecken på desperation.
Ni ryssäckel bör börja förbereda er på att bli förnedrade!

Nu är jag ju inte ett ryssäckel men i övrigt håller jag med, det är nu vi ska öka stödet rejält.
Citera
2024-05-29, 08:49
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu är jag ju inte ett ryssäckel men i övrigt håller jag med, det är nu vi ska öka stödet rejält.
Ha ha! Sorry fattar inte hur ditt inlägg kom med i min citering? Sånt verkar hända ibland?
Rättat nu!
Citera
2024-05-29, 08:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ha ha! Sorry fattar inte hur ditt inlägg kom med i min citering? Sånt verkar hända ibland?
Rättat nu!

Ingen fara, händer mig ofta då jag har pekskärm och skrollar, råkar trycka på citera+ i bara farten.
Citera
2024-05-29, 08:52
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Han går i Putlers ledband, han är ju halvryss, se bara på hans namn. Alexander Viatcheslav Edbom.
Landsförrädare som borde hängas upp och ner från en bro.
Ja en vidrig landsförrädare! Ingen tror väl att denna rysshora slutat med sitt stöd till Putin utan äcklet härjar garanterat fortfarande på sociala medier anonymt via fejkonton mm.
Citera
2024-05-29, 08:53
Bannlyst
Putin gick på pumpen igen, den här gången totalhavererade hans offensiv i Charkiv.

Signifikant att Putins 3-dagars SMO nu är inne på sitt tredje år. Samtidigt som ryssarna lider extrema förluster så beväpnas Ukraina upp i samma takt. Blir intressant att se vilken skillnad F16 kommer att göra på slagfältet.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/motg%C3%A5ngar-f%C3%B6r-ryssland-offensiven-mot-charkiv-misslyckas-med-stora-f%C3%B6rluster/ar-BB1nbIvg
Motgångar för Ryssland: Offensiven mot Charkiv misslyckas med stora förluster

Ryska förluster i Charkiv har varit betydligt högre än förväntat. För ungefär två veckor sedan inledde Ryssland en större offensiv mot Charkiv med en överraskningsattack.

Dock verkar denna offensiv ha misslyckats enligt den oberoende amerikanska tankesmedjan Institute for the Study of War (ISW).

Ukrainas president Zelensky rapporterade att de ryska förlusterna sedan offensivens början är åtta gånger högre än Ukrainas. I norra Charkiv har det ukrainska försvaret lyckats driva tillbaka ryska styrkor.

Ukrainska källor uppger att de ryska styrkorna från början planerade att sätta in mellan 50 000 och 70 000 soldater för offensiven, men de lyckades endast mobilisera cirka 35 000 trupper.
Citera
2024-05-29, 08:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Sverige meddelat idag om ett nytt militärt stödpaket på 13 miljarder, behövligt och bra av Sverige. Vet någon vad detta skall innehålla. Inga gripen än pga andra västländer bett oss att vänta. Patriotsystem? Någon som hört något slinka ut?

Här ska killgissas!

Med tanke på att det är 13 miljarder på ett bräde så tror jag att Försvarsdepartementet efter att ha läst mina välformulerade poster här på Flashback också kommit fram till att:

Vi donerar 1x patriotbatteri samtidigt som vi gör en återanskaffning på en eller till och med beställer 2x nya till oss själva. I den mellanstatliga överenskommelsen med USA som vi köper våra nya Patriots av så ingår tillfälligt lån av ett batteri för att täcka upp för det vi donerat till Ukraina tills den amerikanska fabriken hunnit leverera ett nytt till oss.

Ukraina behöver fler batterier och friare ROE för att kunna stänga luftrummet för ryssen och bli av med glidbomberna.

Edit:
Sjuk tur att jag la in disclaimern om killgissning.
Det är två stridsledningsflygplan det gäller som belastar budgeten. ASC 890

Det här är jag lite konfunderad över då det kommer till upplägg. Det är absolut ett bra tillskott som gör F16 planen ännu vassare men jag förstår inte varför två plan ska doneras och flygas av Ukraina?
Det flygs ju redan med NATO-stridsledningsplan över internationellt vatten och nära Ukrainas gränser.

Att NATO levererat data/intel i hemlighet till Ukraina ser jag som en självklar nobrainer, och det är ju tryggare att de flyger under NATO-flagg på internationellt vatten eller över Polen där Ryssland inte riktigt kan eskalera genom att plocka ned dem. Övergår de i Ukrainsk ägo och flyger över Ukraina så blir det ju ett omedelbart mål, och som sagt....hur mycket mer data får de från de här planen jämfört med de NATO-plan som flyger relativt fritt i området?
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-05-29 kl. 09:09.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Motsvarande Försvarets materielverk i ukraina gör upphandlingar åt försvaret av matriel som behövs.
Dom har rätt att hämta vad dom vill var dom vill i landet där det finns det som försvaret behöver din idiot.
Läs på hur totalförsvar fungerar.

Komiken är påtaglig när du uppenbarligen sitter och hittar på, och försöker låta vuxen, samtidigt som du särskriver som en jävla kratta.

Till övriga användare:

Angående ukrainska attacker på ryskt område med vapen från väst, sade inte Blinken under sitt besök i Kyiv att ”USA inte rekommenderar attacker mot ryskt territorium, men de förstår att det sker” eller liknande?

Nu läser jag att Blinken vill att USA ska tillåta dessa attacker - efter hans ögonöppnande besök landet.

Vad är det som gäller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
God morgon

Putin visar återigen sitt rätta tryne och förnekar sig inte i sin retorik.
"Vi ryssar är de som bestämmer! Vi gör som vi vill och det ska ni andra skita i!"

Vad är det Putin ha i tankarna?

Vad ska man säga?
Jo, logiken hos Putin, är lika självklar som hos hans ryssapologeter i tråden.

Å andra sidan. Alea iacta est!
Nu är det bara för väst att köra på. Putin ska bort!

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/putin-sm%C3%A5-l%C3%A4nder-i-europa-ska-vara-p%C3%A5-sin-vakt/ar-BB1ndlxd?ocid=entnewsntp&pc=U531&cvid=b258138cff14 4d32a4d46104039cca98&ei=9

Just det här med att Europa är tätbefolkat har ju Putin rätt i ("Europa, särskilt i små länder, ska man vara medveten om vad man leker med, sa Putin och påtalade att många europeiska länder är tätbebodda och har små ytor".) och det gör att man verkligen undrar vad ledaren för världens till ytan största land och ett av de mest glesbefolkade håller på med. De borde verkligen vara nöjda med den ytan som de redan har. Och om de verkligen ville ha fred och göra en humanitär insats borde Ryssland vara ett av de länder som tog emot flest flyktingar.

Men istället avbefolkar man sitt eget land och skapar instabilitet i andra länder genom hot och krigföring. I stort sett varje dag gör Putin eller Ryssland något som gör att mitt redan extremt låga förtroende för det landet sjunker ytterligare.
Citera
2024-05-29, 08:58
Bannlyst
Sverige visar vägen och donerar vapen till ett värde om 13 miljarder kronor. Ryssarna borde lämna Ukraina nu innan det är för sent.

Regeringen håller pressträff om stödpaketet här: https://www.svtplay.se/video/jp5W5zM/svt-nyheter-direkt/presstraff-om-militart-stod-till-ukraina

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ef683ad5561c3a87a140f55a67b27 e10
Regeringen väntas presentera stödpaket för 13,3 miljarder
Klockan 08.45 har regeringen kallat till en pressträff. Där väntas regeringen och Sverigedemokraterna presentera ett nytt stödpaket till Ukraina.
Citera
2024-05-29, 09:03
Medlem
Citat:
Motsvarande Försvarets materielverk i ukraina gör upphandlingar åt försvaret av matriel som behövs.
Dom har rätt att hämta vad dom vill var dom vill i landet där det finns det som försvaret behöver din idiot.

Du är fortfarande en lallande idiot , klart leveranser kommer direkt från sågverk
eller motsvarande stordistributör .
Citera
2024-05-29, 09:04
Medlem
Citat:

Självklart gör man upphandlingar. Och just därför hämtar man inte "vad som råkar finnas" på den lokala bygghandeln.

Dessutom, om du tänker efter lite, så skulle man inte bedriva försäljning av varor till allmänheten om man bedömde att prylarna behövdes till försvaret. Ingen militärmakt i världen låter en pappa köpa brädor och spik för att bygga en lekstuga åt sina barn om militären skulle behöva brädorna till försvaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in