2023-09-17, 14:04
Medlem
Loch Ness-odjuret ...

Börjar inte de där två bli lite väl lättviktiga numera. Något smalt ämne, läsa in sig lite snabbt, och så iväg med något med den patenterade humorn. Underhållande javisst, men du börjar kännas lite på tomgång.
Citera
2023-09-19, 21:21
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Loch Ness-odjuret ...

Börjar inte de där två bli lite väl lättviktiga numera. Något smalt ämne, läsa in sig lite snabbt, och så iväg med något med den patenterade humorn. Underhållande javisst, men du börjar kännas lite på tomgång.

brukar vara värdelöst när vänsterlappen ska välja ämne
Citera
2023-09-19, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
brukar vara värdelöst när vänsterlappen ska välja ämne

Håller inte med. Östgöten valde fritagningen av Mussolini, vilket mycket väl kunde vara en utmärkt bakgrund till att berätta om kriget i det skedet. Nu blev det bara en underhållande berättelse som närmade sig buskis mer än historiskt berättande.
Citera
2023-09-22, 14:12
Medlem
Memnoks avatar
Jag var och kollade på deras liveuppträdande igår eftersom en polare hade en biljett över. Har inte lyssnat på podden tidigare. Ämnet var krig och fred, intressant men kanske lite väl brett ämne. Lite roliga historiska händelser togs upp men grabbarnas analys om varför vi har krig och hur fred skapas kändes mer än lovligt naiv.

Störde mig på att de påstod (eller antydde, kommer inte ihåg den exakta formuleringen) att det amerikanska inbördeskriget handlade om slaveriets avskaffande. Det är pinsamt låg nivå för en historiepod.

Man vande sig vid killen med talfel efter ett tag.

In alles, småunderhållande men inte mer än så, var rätt uttråkad mot slutet. Inget jag skulle betala för att se. Faktiskt tveksamt om jag skulle hänga med på en annan föreställning med dessa herrar även om det var gratis.
Senast redigerad av Memnok 2023-09-22 kl. 14:19.
Citera
2023-09-25, 21:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Senaste avsnittet måste ju ha något slaga rekord av både reklam och prat om annat innan själva avsnittet började? Såg jag rätt tog det 13 minuter innan dom började prata om Spartacus.

Annars tyckte jag faktiskt avsnittet var intressant.
Citera
2023-09-26, 00:55
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag var och kollade på deras liveuppträdande igår eftersom en polare hade en biljett över. Har inte lyssnat på podden tidigare. Ämnet var krig och fred, intressant men kanske lite väl brett ämne. Lite roliga historiska händelser togs upp men grabbarnas analys om varför vi har krig och hur fred skapas kändes mer än lovligt naiv.

Störde mig på att de påstod (eller antydde, kommer inte ihåg den exakta formuleringen) att det amerikanska inbördeskriget handlade om slaveriets avskaffande. Det är pinsamt låg nivå för en historiepod.

In alles, småunderhållande men inte mer än så, var rätt uttråkad mot slutet. Inget jag skulle betala för att se. Faktiskt tveksamt om jag skulle hänga med på en annan föreställning med dessa herrar även om det var gratis.
De saknar udd tycker jag. En podcast ska vara nördig och utmanande enligt mig. En massa vridande och vändande på saker och ting. Och de som pratar ska ha en enorm kunskap och prata fritt.

Historiepodden är ibland rena gymnasieinlämningen som presenteras framför klassen " på sida 42 i boķen så skriver han att det kunde vara de höga tullarna som låg bakom inbördeskriget"
Citera
2023-09-27, 19:19
Medlem
DogsDAmours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok

USA-podden gjorde 2 avsnitt om amerikanska inbördeskriget i somras.

Citat:
Medverkande: Ginna Lindberg, USA-kommentator, Dag Blanck, professor i Nordamerikastudier vid Uppsala universitet och Ola Larsmo, författare och USA-kännare.

https://sverigesradio.se/avsnitt/amerikanska-inbordeskriget-del-1-upptrappningen-usapodden
https://sverigesradio.se/avsnitt/amerikanska-inbordeskriget-del-2-blodbadet-usapodden

Om du lyssnar på avsnitten kommer professorn berätta för dig att slaveriet var en av många olika faktorer, inte minst ekonomiska. Det är naturligtvis en oerhört komplex fråga.
Citera
2023-09-28, 11:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogsDAmour

https://sverigesradio.se/avsnitt/amerikanska-inbordeskriget-del-1-upptrappningen-usapodden
https://sverigesradio.se/avsnitt/amerikanska-inbordeskriget-del-2-blodbadet-usapodden

Om du lyssnar på avsnitten kommer professorn berätta för dig att slaveriet var en av många olika faktorer, inte minst ekonomiska. Det är naturligtvis en oerhört komplex fråga.
Jag är medveten om att slaveriet var en av många faktorer (främst iofs den ekonomiska aspekten och inte den moraliska). Men det är oerhört slappt av en historiepod att säga att amerikanska inbördeskriget berodde på slaveriet.
Citera
2023-09-29, 14:48
Medlem
Folkkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogsDAmour

Ola Larsmo är väl vänsterextrem så jag skulle inte ta något han säger på allt för stort allvar. Inte så förvånande att SR tar in honom som "expert".
Citera
2024-01-18, 19:07
Medlem
Jag trodde att de tappat det helt. Hemingway, Charles Dickens och så nyårskåserier. Vilket kontrasterades mot det utmärkta avsnittet från tidigare om tiden 1936-39. Bara att konstatera att de borde tänka på att lägga av

Men så kommer avsnittet om ett obskyrt 1800-talskrig i Paraguay. Smalt, underhållande, och närmast helt okänt. Rekommenderas!
Citera
2024-04-01, 17:34
Medlem
Jämföra Navalnyj med Trotskij?!?!?

Va i helvete!
Citera
2024-05-26, 18:31
Medlem
Lyssnade på ett avsnitt av podden för första gången pga att Kalle Lind var gäst och ni som lyssnar regelbundet, hur står ni ut med han med talfelet?

Utöver att hans röst är väldigt irriterande med både jobbig dialekt och nämnda talfel så verkar han ju rent av korkad och oförberedd, säger emot saker han sen enligt utsago erkänner att han inte har koll på...

Aldrig mer-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in