Citat:
Ursprungligen postat av
fantomsmurfen
Eijas låt är ju en cover på Ye-Si-Ca med Secret Service. Covers av utländska låtar med en finsk text måste varit något av en finsk specialitet inte minst på på 70- och 80-talet. Visst gjordes även covers på utländska låtar t.ex. i Sverige med svensk text men i Finland var det förmodligen ett ännu mer utbrett fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Niskalaukaus
Jo det var säkert mer utbrett i Finland men det var nog ganska vanligt här oxå 50-70 talet.
Det finns en finsk term för den där typen av låtar,
käännösiskelmä.
Käännös betyder
översättning, rätt och slätt.
Iskelmä är liktydigt med
schlager - benämningen skapades på 1930-talet som en efterbildning av det tyska ordet. Verbet
iskeä betyder
slå, eller på tyska
schlagen.
Käännösiskelmä-genren var mycket riktigt väldigt dominerande i finsk populärmusik från 1960- till 80-talet. Hundratals, kanske tusentals internationella melodier försågs med finsk text, som ofta inte alls hade någonting med originaltextens innehåll att skaffa. Låten tolkades sedan efter bästa förmåga av någon inhemsk artist. Resultatet var ytterst blandat - det skapades låtar som med råge överträffar originalversionen, men även mängder av fullständiga kalkoner. En del av kulturhistorien är de dock lika fullt, och det är ett ämne som det skulle vara kul att diskutera!
Citat:
Ursprungligen postat av
Niskalaukaus
Men kollar man på finsk hockey t.ex så finns det ju inga låneord alls utan allt heter något på finska!
Det köper jag men att dom sedan uttalar många engelska ord på finska har jag väldigt svårt för.
Öh ... hur menar du nu? Vilka är det som heter något på finska, vilka är det som uttalar engelska ord på finska?
Jag har ofta tänkt att jag borde göra lite mellanstick i den här tråden då och då, det är så tråkigt att låta kamrat Niskalaukaus datera upp den alldeles ensam.
Tammerfors har för sina fabrikers skull ända sedan 1800-talet kallats Finlands Manchester. Det har gett upphov till det lokala smeknamnet
Manse, och på 70- och 80-talen var
Manserock ett begrepp. Nu i vår öppnade en magnifik utställning om denna gyllene epok ... rekommenderas!
https://www.vapriikki.fi/en/exhibition/coming-in-the-spring-of-2024-manserock/
https://museot.fi/nayttelykalenteri/?nayttely_id=34513