Citat:
Ursprungligen postat av
R4D4
Jag har studerat många olika källor. Men en tes som drivs är att kriget handlar om att USA inte vill förlora sina hegemoni över Europa. Det finns många som menar att detta krig mellan Ukraina och Ryssland är framprovocerat, i syfte att bryta deras handelsförbindelserna och relationen mellan Ryssland och Tyskland. Seymour Hersch beskriver hur USA stod bakom sprängningen av Nordstream II:
https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream
I dokumentären "Ukraine on Fire" som Oliver Stone producerat, framförs att CIA backade demonstrationerna på Maiden. Där antyds också att CIA understött Ukrainska ultranationalister, och att det var de som började skjuta demonstranter på Maiden, inte ukrainska regeringsstyrkor.
Tesen är då att kriget i Ukraina inte för fem öre handlar om Ukraina. Kriget handlar om att USA inte vill förlora sin ställning i Europa. Om Tyskland, Frankrike, Storbrittanien har goda handelsförbindelser och utbyte med Ryssland, då stärks Europa visavi USA. Det innebär att USA förlorar sin status som världshegemon. Så tesen är då att det vi ser nu, det är en desperat världshegemons försök, att behålla och hålla sig fast vid sin makt över världen.
I förra amerikanska valrörelsen kom massor med artiklar om hur jävla korrupt Joe Biden är och hur hans kokainknarkande son Hunter Biden lyft miljontals dollar i lön, som delägare i ett Ukrainskt företag. Det luktar liksom korruption och skumrask och typiskt jävla apspel kring hela denna situation. Det finns gott om republikanska politiker i USA som ifrågasätter det här kriget. Och jag tror det kommer sluta, när politikerna i USA beslutar sig för att sluta skicka pengar till Ukraina.
Så kriget i Ukraina, det handlar inte så mycket om friheten och demokratin i det landat. Det har nog helt andra orsaker. Det är min tro, plus att jag som sagt hatar krig konceptuellt då det är förstörelse av mänskligt liv och kapital i obeskrivligt stor skala...
"Ukraine on Fire" är en usel propagandafilm.
Du hör ju själv hur de ljuger om vad som hände i Donbas.
April 6 demonstranter ockuperar regeringsbyggnader. De "glömde" dock att säga att en del av dessa var inbussade ryssar.
April 7 så proklamerade de DPR (dvs en extremt liten minoritet gjorde det). Kyiv svarade med annonsera en ATO.
Vad som verkligen hände var att en regeringsrepresentant så sent som April 11 sa att man inte ville lösa situationen med ockuperade regeringsbyggnader med våld.
April 12 förändrades dock allt när trupp, bland dem nazister och ultras, ledda av den ryske krigsbrottslingen Igor Girkin invaderade från Ryssland och startade krig mot folket i Donbas.
Ukraina startade en ATO för att försvara folket i Donbas mot aggressorn som April 17 började tortera och mörda civila.
När Stone lyckas få den här lilla delen av "dokumentären" så fel så förstår man att allt annat också har stora fel och brister.