2024-05-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jaha? Putin försökte så sent som i december 2021 att få till ett avtal där Ukraina skulle gå med på neutralitet.
Han varnade alltså i nästan 15 år.

Ukrainarna kunde ha valt neutralitet och att försöka åtgärda de inhemska problemen med korruption. Istället valde de att bli kanonmat i ett proxykrig som förstört landet ekonomiskt och demografiskt.

Men då skulle han kanske ha försökt att förhandla med Ukraina? Att vända sig till en massa andra länder med långtgående krav som att Nato ska kasta ut en tredjedel av sina medlemmar och förbjuda andra att söka medlemskap är nog ingen bra förhandlingsmetod om man vill nå resultatet att Ukraina ska vara neutralt.
Citera
2024-05-24, 17:49
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Frankrike har svarat på Putins kärnvapenprovokation häromdagen.

France Tests Upgraded Nuclear-Capable Missile in Response to Russian Nuclear Drills
The day after Russia held tactical nuclear weapons drills, France test-fired an updated version of its air-launched ASMPA-R nuclear-capable missile (without a warhead).

France’s Minister of Defense Sébastien Lecornu said on Wednesday, that what was dubbed Operation Durandal, saw a Rafale B multi-role fighter aircraft and an A330 Phénix Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft overcome representative air-to-air and ground-to-air threats before firing the MBDA manufactured ASMPA-R “above national territory... at the end of a flight representing a nuclear air raid.”
In a post on X, he congratulated “all the forces, [defense] ministry teams and industrial partners involved.”
While some commentators suggested the timing of the test, only a day after Russia’s exercise began, was provocative, Lecornu said the tests had been a “long-planned” operation, aimed at upholding “the credibility of the airborne nuclear element of deterrence.”
The ASMPA-R missile is the third generation of the MBDA manufactured Air-Sol Moyenne Portée, ASMP (medium-range air-to-ground strategic missile) that forms part of France’s independent nuclear deterrent.
The ASMP, was originally developed in the late 1980s with a range between 80 and 300 kilometers (50-190 miles) flying at Mach-2 employing a liquid fuel ramjet. It is designed to carry the TN 81 nuclear warhead which has a variable yield of between100 and 300 kilotons. A total of 90 missiles and 80 warheads were produced in the early 1990s, with 60 units still operational in 2001.
In French military parlance, it is referred to as a pre-strategic weapon that bridges the gap between battlefield tactical and full strategic weapons launched from France’s Triomphant-class ballistic missile submarines.
France is understood to be working in parallel to produce both fully modernized thermonuclear warheads along with the fourth generation ASN4G (Air-Sol Nucléaire de 4ème Génération) high supersonic / hypersonic missile slated to replace ASMP-R in 2035.

https://www.kyivpost.com/post/33219
Frankrike verkar rätt less på ryzzdvärgen i kreml 😄, föredömligt beteende av macronen & co
Citera
2024-05-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Av någon anledning så håller jag sällan med Igor Sushko. Men jag ser det mer som att FSB klamrar om makten med miltären och nu så ser man en massa militärer hängas ut för bristen på krigslycka i Ukraina. Putin själv är mer än nöjd då han hellre ser folk slåss inbördes än att dom gaddar ihop sig för att störta honom.

Jag ser gärna att jag har fel här, om det ska kuppas i Moskva desto bättre för civilbefolkningen i Ukraina. Men jag ser det inte riktigt det här, så jag håller inte med.
Jag ser det som att allting följer Stalins manual, nästan till punkt o pricka.
Citera
2024-05-24, 17:55
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag ser det som att allting följer Stalins manual, nästan till punkt o pricka.

Givetvis, Putin är vår tids Stalin, eller försöker vara i alla fall. Men att dom här utrensningarna skulle leda till en kupp? Jag kan inte riktigt se det här.

Vad jag kan se det är att FSB destabliserar militären och det kommer att inverka menligt på Ryssarnas krig.
Citera
2024-05-24, 17:59
Medlem
Citat:
Jaha? Putin försökte så sent som i december 2021 att få till ett avtal där Ukraina skulle gå med på neutralitet.

Ukrainarna kunde ha valt neutralitet och att försöka åtgärda de inhemska problemen med korruption. Istället valde de att bli kanonmat i ett proxykrig som förstört landet ekonomiskt och demografiskt.
Putin borde ställas inför liknande ultimatum: dvs gör du inte som vi säger så kommer us, england, Frankrike att atombombs moskva,,,
Citera
2024-05-24, 18:01
Medlem
Citat:

Ryssarna kunde ha valt att låta Ukraina vara Ukraina och istället försöka åtgärda de inhemska problemen med korruption. Istället valde de att förstöra hela städer och döda mängder av oskyldiga människor (inte minst sina egna).
Citera
2024-05-24, 18:08
Medlem
Ett avtal om neutralitet som skulle kontrolleras av Kreml med en väldigt liten ukrainsk arme som skulle göra det enkelt att anfalla vid ett senare tillfälle utan större motstånd. Men nu sket sig den planen.
Citera
2024-05-24, 18:09
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

"Buuhuu. Väst låter inte oss härja som vi vill".
Det du förespråkar för Ukrainas del är inte neutralitet. Det är att bli en rysk lydstat belarus-style.
Citera
2024-05-24, 18:12
Medlem
Ungern vill omdefiniera sitt Nato-status för att välja bort stöd till Ukraina
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/24/7457430/
Citera
2024-05-24, 18:14
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Givetvis, Putin är vår tids Stalin, eller försöker vara i alla fall. Men att dom här utrensningarna skulle leda till en kupp? Jag kan inte riktigt se det här.

Vad jag kan se det är att FSB destabliserar militären och det kommer att inverka menligt på Ryssarnas krig.

Men så har det väl alltid varit i rysseriet? Att armén ska hållas kort av underrättelsetjänsten så att armén inte får för sig att göra en kupp i ett senare skede.
Citera
2024-05-24, 18:16
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ungern vill omdefiniera sitt Nato-status för att välja bort stöd till Ukraina
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/05/24/7457430/

Då kan väl gulaschbaronen hoppa av Nato och bli medlem av CSTO istället.
Citera
2024-05-24, 18:18
Medlem
Citat:

Javisst är det så, Putin omger sig i väl definierade skyddande cirklar av FSB, enligt uppgift ca 30.000.

FSB har ju ingenting praktiskt att göra med anfallskriget, så jag delar din uppfattning.
FSB kommer att bli en bidragande orsak till anfallskrigets pajasartade fiasko och i förlängningen regimens fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in