2024-05-24, 01:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag ställde dig en fråga, skulle uppskatta om du svarade på den : Syns du att Putins krigsföring är lyckosam, såhär nu det är i sitt tredje år.., och priset landet/befolkning får betala ?

Ryssarna vinner kriget. De hade nog gärna sluppit kriget, men de ser ett NATO-anslutet Ukraina som ett existentiellt hot.

Så här skrev nuvarande CIA-chefen, då USA:s ambassadör i Ryssland:
"In 2008, Burns wrote to Secretary of State Condoleezza Rice: "Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin). In more than two and a half years of conversations with key Russian players, from knuckle-draggers in the dark recesses of the Kremlin to Putin's sharpest liberal critics, I have yet to find anyone who views Ukraine in NATO as anything other than a direct challenge to Russian interests."[17]"

https://en.wikipedia.org/wiki/William_J._Burns_(diplomat)
Citera
2024-05-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Spännande! Jag tror inte ryssen vågar använda kärnvapen för då utplånar väst ditt lilla tsardömme.

Så länge det dör drivor med ryssar är allt bra, ryska skepp och flyg förstörs i mängder, väst förlorar lite gammalt tjafsvapen medan ryska krigsmakten snart är nere på 1/3. Väst har inte börjat än....rysk ekonomi är i kris, väst använder fortfarande fickpengar. Ryssen flyr i massor, begår självmord med mera. Allt går enligt planen.

Ryssar och ukrainare är broderfolk. Ungefär som om vi skulle kriga mot Norge. Soldaterna på båda sidor dör tragiskt eller så stympas de eller traumatiseras psykiskt av kriget. Ukraina var ett plågat och fattigt land redan innan kriget. När nu så många städer och byar pulveriserats, ja inte blir det bättre att leva där. Gissar att fler och fler bosatta i Ukraina kommer vilja fly landet och bosätta sig i västeuropa. Krig är alltid totalt vansinne och det enda man kan göra, är att förespråka eldupphör och fredsförhandlingar. Att Ryssland skulle gå på knäna ekonomiskt, det är lögn. Västeuropa fortsätter köpa olja och gas via mellanhänder som typ Indien. Ryssland har stöd av Kina. Det går typ ingen nöd på folket i Ryssland just nu, frånsett soldater i kriget såklart. Eftersom Putin sagt att detta är en existentiell fråga för dem, tror jag inte han skulle dra sig för att använda kärnvapen om han blir för pressad. Visst, då bombas väl Moskva med kärnvapen. Men då kommer väl detsamma drabba London, Berlin och Paris med. Det vore ju verkligen en fantastisk utveckling med ett tredje världskrig och flera världsmetropoler i ruiner...
Citera
2024-05-24, 01:08
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
För ett år sedan påstod trollen här att Ukraina skulle ta tillbaka Krim.

Idag ser vi att Ukraina har problem på alla fronter.
Ehhh... ryssen håller på att tappa Vovchansk..
Citera
2024-05-24, 01:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ehhh... ryssen håller på att tappa Vovchansk..

En taktisk reträtt.
Citera
2024-05-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Frankrike testar ny robot som kan ta kärnvapen på deras stridsflygplan. Om de placerar dem i Polen kan de snabbt flyga till Ryska gränsen och skjuta av några robotar. Mer än 50 mil in i Ryssland.
https://x.com/visegrad24/status/1793708313907015813

Jag tror Ryssen ångrar sig rätt hårt att de startade krig emot Ukraina. När ett land visar att de verkligen vill tillhöra Europas gemenskap (menar inte EU utan Europas länder med fred) och är seriösa med att få bort korruption så är det nog inte så smart att försöka invadera landet. Jag hoppas jag lever länge nog för att Ukraina kriget ska vara i historien bakom oss så jag får veta hur Putin och Ryssarna ser på den här fadäsen om några årtionden.

De ser på riktigt att det inte bara är dom själva som har kärnvapen på riktigt. Skillnaden är att väst har fungerande luftvärn och radar för att stoppa ryska kärnvapen medan ryssen verkar sakna båda delarna för att stoppa inkommande kärnvapen.
Citera
2024-05-24, 01:11
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ryssarna vinner kriget. De hade nog gärna sluppit kriget, men de ser ett NATO-anslutet Ukraina som ett existentiellt hot.

"In 2008, Burns wrote to Secretary of State Condoleezza Rice: "Ukrainian entry into NATO is the brightest of all redlines for the Russian elite (not just Putin). In more than two and a half years of conversations with key Russian players, from knuckle-draggers in the dark recesses of the Kremlin to Putin's sharpest liberal critics, I have yet to find anyone who views Ukraine in NATO as anything other than a direct challenge to Russian interests."[17]"

Ok, och när sker det ?

(Mycket har hänt sedan 2008, men lämnar det åt sidan.., på samma sätt som mycket har hänt geopolitiskt sedan Rysslands invasion inleddes..)
Citera
2024-05-24, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Ryssar och ukrainare är broderfolk. Ungefär som om vi skulle kriga mot Norge. Soldaterna på båda sidor dör tragiskt eller så stympas de eller traumatiseras psykiskt av kriget. Ukraina var ett plågat och fattigt land redan innan kriget. När nu så många städer och byar pulveriserats, ja inte blir det bättre att leva där. Gissar att fler och fler bosatta i Ukraina kommer vilja fly landet och bosätta sig i västeuropa. Krig är alltid totalt vansinne och det enda man kan göra, är att förespråka eldupphör och fredsförhandlingar. Att Ryssland skulle gå på knäna ekonomiskt, det är lögn. Västeuropa fortsätter köpa olja och gas via mellanhänder som typ Indien. Ryssland har stöd av Kina. Det går typ ingen nöd på folket i Ryssland just nu, frånsett soldater i kriget såklart. Eftersom Putin sagt att detta är en existentiell fråga för dem, tror jag inte han skulle dra sig för att använda kärnvapen om han blir för pressad. Visst, då bombas väl Moskva med kärnvapen. Men då kommer väl detsamma drabba London, Berlin och Paris med. Det vore ju verkligen en fantastisk utveckling med ett tredje världskrig och flera världsmetropoler i ruiner...

Ryssens ekonomi går extremt dåligt. Väst köper inte gas, nästan ingen olja heller. Ryssen kommer inte bomba västs städer för där bor de rika ryssarnas barnoch familjer. Inte fan vill de bo i 170-talets Ryssland utan de vill bo i väst.

Ukraina kommer återuppbygga och med EU I ryggen kommer det bli starkare och bättre. Ukraina har mycket olja gas och andra naturtillgångar som de kan sälja till oss för att återuppbygga. De ryska beslagtagna pengarna kommer också till ukraina. I juni betalas 3 miljarder dollar ut till ukraina som är beslagtagna ryska tillgångar. Ni ryssar betalar ukraina för att slåss med er....smart!
Citera
2024-05-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Det som inte verkar finnas med i din kalkyl är att Ryssland har en kärnvapenarsenal. Skulle det vara som du säger, att väst skulle gå in och direkt strida i Ukraina, skulle Ryssland använda sig av den arsenalen. Jag tror därför inte på någon vinst för väst på krigsfältet i Ukraina. Den enda vägen framåt, där det kommer att sluta förr eller senare, är att Ukraina får avträda en del av sitt territorium till Ryssland eller en nybildad entitet som kommer att vara en rysk lydstat ungefär som Belarus. Allt annat är bara rena fantasier.

Ju förr det här kriget slutar dess bättre tycker jag. Jag har den vanan att jag är emot alla krig. När krigstrummorna trummas och medierna beter sig som de gör nu, då är det inoppurtunt en liten stund. Men sen får man alltid rätt eftersom alla krig bara leder till död, förstörelse och elände. Till slut finns det liksom ingen lust att strida mer och fler och fler veteraner som deltagit i krigen, börjar protestera mot vansinnet och kräver att det ska upphöra. En stark fredsrörelse bildas, massa lögner som förklarar varför kriget drog igång, kommer som regel fram.

Så därför föreslår jag fred redan nu. Nu blir vissa krigshökar sura, men om ett tag, kanske något år, kommer det ändå sluta som jag säger och ni har kanske då rent av kommit till samma slutsats som mig. Det enda krig är bra för, är att göda militärbudgetar och att massakrera människor. Det är barbariskt och onödigt. En diplomatisk och politisk lösning är alltid, alltid, alltid att föredra.
Till din kännedom så har Väst också kärnvapenarsenal som är större och modernare, och betydligt bättre underrättelsetjänster än vad Ryssland har.
Trycker Kreml på knappen så svarar Väst med att radera Ryssland från kartan.
Citera
2024-05-24, 01:15
Medlem
Citat:

Har ryssen sovit när Finland anslöt sig till NATO och har fått ytterligare över 100 mil lång landgräns?
Citera
2024-05-24, 01:16
Medlem
Citat:
En taktisk reträtt.
Jojo, jo tjena. 57:e brigaden maler på
Citera
2024-05-24, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Till din kännedom så har Väst också kärnvapenarsenal som är större och modernare, och betydligt bättre underrättelsetjänster än vad Ryssland har.
Trycker Kreml på knappen så svarar Väst med att radera Ryssland från kartan.

Ja, ett Dr Strangelove-scenario. Tror du att du kommer sitta i en underjordisk bunker då, med 30 brudar per man där nere, med lite att göra i väntan på att radioaktiviteten ska lägga sig, och du kan komma upp till ytan? Det är ju så uppenbart, att pressas Ryssland för hårt till att de upplever ett existentiellt hot, då drar ett nukleärt krig igång. Vet inte om det är så stor tröst då att Ryssland raderas från kartan. Vi kanske bara själva blir kolbitar i ett sådant scenario.

Därför jag inte kan ryckas med i entusiasmen över att tvåla dit ryssen och fortsätta stödja och hetsa för att kriget ska hålla igång. Finns inga vinnare i krig, bara massa förlorare på alla sidor.
Citera
2024-05-24, 01:21
Medlem
Drozds avatar
Ryssens anfall mot Charkiv förefaller onekligen ha varit en skenmanöver för att lura dit AFU-förband och dränera resten av fronten.

I strategiskt viktiga Tjasiv Jar blir nu diverse elitförband (Artan, Kraken, främlingslegionen m.m.) mulade, bara en tidsfråga innan den starkt befästa stödjepunkten faller. Sen är vägen fri för ryssen mot Slovjansk/Kramatorsk och Kostiantynivka.

Ser inte särskilt ljust ut för Ukrainas armé just nu...
Senast redigerad av Drozd 2024-05-24 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in