2024-05-23, 20:45
Medlem
Hej

Jag har missat en självscanning på en mataffär. Nu är jag misstänkt för ringa stöld.

Men jag har en jättetydlig minnesbild av att jag riktade scannern mot varans streckkod. Och jag lovar att jag inte stal med uppsåt.

För att bevisa att jag inte haft uppsåt till ringa stöld behöver jag ha ut övervakningsfilmen från affären. Men hur gör jag? Affären är ju målsägande, så de vill ju inte att jag får tillgång till filmen om den visar att jag har rätt. Kan jag begära att förundersökningen tar fram filmen?

Tacksam för seriösa svar/råd.
Citera
2024-05-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokinju
Hej

Jag har missat en självscanning på en mataffär. Nu är jag misstänkt för ringa stöld.

Men jag har en jättetydlig minnesbild av att jag riktade scannern mot varans streckkod. Och jag lovar att jag inte stal med uppsåt.

För att bevisa att jag inte haft uppsåt till ringa stöld behöver jag ha ut övervakningsfilmen från affären. Men hur gör jag? Affären är ju målsägande, så de vill ju inte att jag får tillgång till filmen om den visar att jag har rätt. Kan jag begära att förundersökningen tar fram filmen?

Tala om för polisens förundersökningsledare om det här. Han begär ut den här filmen och det kommer att bevisa din oskuld. Men skriv INTE på ett Straff föreläggande, utan prata med utredaren. Du kommer att bli friad och avskriven. Lycka till.
Citera
2024-05-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Tala om för polisens förundersökningsledare om det här. Han begär ut den här filmen och det kommer att bevisa din oskuld. Men skriv INTE på ett Straff föreläggande, utan prata med utredaren. Du kommer att bli friad och avskriven. Lycka till.

Jag framförde vid förhör på plats i affären att jag inte haft uppsåt till ringa stöld. Jag var övertygad att utredningen skulle läggas ned.

Nu har jag dock mottagit stämning och kallelse till tingsrättsförhandlingar. Är det försent att begära att de hämtar filmer nu?

Jag vill helst slippa betala en försvarare.
Citera
2024-05-23, 20:58
Medlem
crilleos avatar
Vaddå! Blev du delgiven misstanke i samband med handlingen? Eller kom det i efterhand?
Citera
2024-05-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crilleo
Vaddå! Blev du delgiven misstanke i samband med handlingen? Eller kom det i efterhand?

I samband med handlingen.
Men nu har det kommit kallelse.

Gissar att alla säger att de inte haft uppsåt. Men jag hade verkligen inte uppsåt.

Vad ska jag göra?
Citera
2024-05-23, 21:10
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crilleo

Inga konstigheter att delge misstanke för ringa stöld maa det som OP har berättat.

Sen finns snabbare lagföring eller vad det nu heter när det blivit formaliserat, du kan få alles på plats, inkl rättegångsdag.

OP: Du har ansvar för att kontrollera att du fört in alla varor, när du tar varan, när du kollar genom allt det skannade och när du också får frågan, "Gick det bra att skanna alla varor?". Du har uppenbarligen inte den fokus och koncentration som krävs för självscanning, inget fel med det men att nu komma med invändningar som självklart inte går att kontrollera tjänar inget till.
Vad får dig att tro att just där du tog varan och "skannade" den (du beskrev ett vanligt tjuvaknep btw) är täckt av övervakningskamerorna?
Citera
2024-05-23, 21:25
Medlem
Raytheons avatar
Det hjälper dig inte att du riktade scannern mot varans streckkod om varan inte registrerades. Det är ditt ansvar att säkerställa det.
Citera
2024-05-23, 21:48
Moderator
OYs avatar
Frågeställningen hör mer hemna i Juridik än i ABoK.

Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2024-05-23, 21:59
Medlem
Citat:
I samband med handlingen.
Men nu har det kommit kallelse.

Gissar att alla säger att de inte haft uppsåt. Men jag hade verkligen inte uppsåt.

Vad ska jag göra?

En kallelse till förhör?

Ja nästan alla säger att de inte hade uppsåt.
I princip alla blir dömda.

Vad hade du köpt och vad missade du att scanna?
Det har stor påverkan för om polis/åklagare och senare eventuell domstol tror på dig eller inte.
T.ex.
Om du handlat 3st för 10kr godis och en köttbit för 300kr och missat köttbiten så blir du 100% dömd.
Har du handlar för 700spänn mat och glömt scanna en kexchoklad så är det stor chans att du blir trodd.

I förhöret skall du be dem ta fram övervakningsfilmen för att se om du riktat scannern mot varan eller inte.
Det är dock inte något bevis för att du saknat uppsåt egentligen eftersom det inte direkt är ovanligt att tjuvar låtsas scanna varor för att försöka lura eventuella butikskontrollanter.
Citera
2024-05-23, 22:15
Medlem
Du ringer förundersökningsledaren på 114 14 och ber att det ska inhämtas och tillföras förundersökningsprotokollet. Inga konstigheter. Men gör det fort bara innan filmen hinner skrivas över.
Citera
2024-05-23, 22:17
Medlem
Citat:
Hej

Uppsåt behöver inte vara att du hade en avsikt att stjäla, det är även att du agerat oaktsamt/likgiltigt.

I detta fall så skulle argumentationen emot dig gå något i stil med att du rimligen borde vara bekant med hur självscanning fungerar och om du inte var det borde du ha tagit reda på det. Vidare så åtföljs vara lyckosam registrering med båda visuell och ljudlig bekräftelse (ett pip kombinerat med att den registrerade varan redovisas på en skärm framför dig). Vidare så har du möjlighet att säkerställa att samtliga varor registrerats dels på skärmen framför dig innan betalning erläggs, dels på ett utskrivet kassakvitto efter betalning skett.

Självscanning innebär att du har strikt ansvar att säkerställa att samtliga varor registreras, vilket du inte gjort.
Citera
2024-05-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ok. Vilket straff tror ni att jag skulle få om jag istället erkände (vidhåller dock att jag inte haft uppsåt)?

Missade scanning för strax under 300 kr och detta är andra gången jag i så fall åker dit för ringa stöld, den förra var för ca fyra år sedan.

Okej, du missade att scanna för 300.
Hur mycket handlade du för och hur många varor köpte du och hur många missade du att scanna?

Hur stor andel av antalet och av totala summan påverkar stort om domstolen tror på dig eller inte.
Tidigare dömd för ringa stöld gör nog att domstolen är mindre benägen att tro på dig också.

För ringa stöld på mellan 65kr t.o.m. 300kr är straffet 30Dagsböter.
Hur mycket varje dagsbot landar på beror på din inkomst, från 50kr som lägst till 1 000kr som mest.
Så 30Dagsböter kan alltså bli mellan 1 500 och 30 000kr.

Det spelar ingen roll om du erkänner eller inte. Straffet blir samma.
Om du anser dig oskyldig skall du inte erkänna tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in