Citat:
Ursprungligen postat av
iptrix
Jag försöker undvika svepande generaliseringar eller tvärsäkra uttalanden men misslyckas ofta
Det e nån slags drive att sätta ner foten hela tiden, och man ska akta sig för det. Jag är bara ytligt bekant med vad Ulf skriver, så har inga åsikter om det - men att "tro att det finns liv på andra håll" är rimligt, så länge man inte skriver "bortom tvivel", "garanterat" eller "alla andra är naiva" som förekommit i tråden. Vi har alla våra favvistankar, och för all del.
Max däremot har jag bättre koll på, och det han säger är normalt korrekt "så vitt vi vet", han tenderar inte att flumma iväg. Dessa svenska gener, du vet :P Han och Kaku, förutom deGrasse Tyson såklart, tillhör det jag litar mest på - dom har inte tappat sin
vetenskapliga bakgrund.
Jag gillat både Ulf Danielsson och Max Tegmark och har läst flera av deras böcker. Det är olika slags kosmologi. Jo det kan förefalla rimligt att liv uppstått på annat håll men givet sannolikheten för det så kan vi göra en trolighetsbedömning, vi har inte ens lyckats bevisa hur livet uppstod på Jorden ännu. Då kan jag säga vad jag TROR så finner jag det rimligt om sannolikheten att mikroskopiskt liv ändå uppstår förhållandevist lätt, så finns det nog mikrobiskt liv på många håll i Universum. Men högre liv är en helt annan sak, civilisationer än mer osannolikt.
Det är så oerhört många rena tillfälligheter varav många i sig är ytterst osannolika som gett oss människor möjlighet att existera just nu. Folk blir helt blinda inför vår egen mänskliga grandiositet, men en planet med mikroliv eller kanske högre liv men utan civilisation och högre intelligens vore nog så revolutionerande. Så Universums tystnad säger oss nog egentligen inte ett dugg om den saken.
Dessutom är vårt eget lilla fönster i tid och rum så oerhört litet så att vi inget ser just då vi tittar ut i rymden med våra teleskop säger inte heller någonting alls. Mikrober eller vilda djur sänder inga signaler, så att vi inte hör dem betyder inte att dom inte finns, eller tvärtom. Civilisationer kan ha funnits eller kommer att finnas, kanske, men att titta ut i Rymden med våra teleskop och se att det är tomt är som om jag tar ett decilitermått och tar upp vatten ur Atlanten och tror mig kunna se om det finns fisk eller ej. Helt hopplöst...