2024-05-17, 23:52
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-17/us-says-drone-strikes-on-russia-hurt-fuel-supplies-but-not-power
Citat:
US Says Drone Strikes on Russia Hurt Fuel Supplies But Not Power

About 14% of Russia’s refining capacity disrupted by attacks
Kyiv aims to hit Russian fuel supplies and export revenues

Till och med jag sitter på en lista med koordinater på alla större transformatorstationer i Ryssland. Ukraina har långdistansdrönarna och Putin är svag just nu. (Han är i Kina och tigger pengar för ekonomin han har saboterat i sin enfald)

-Slå ut elnätet. Många Ryssar kommer troligen att svälta ihjäl, men dom är Ryssar och dom har en lång väg att vandra innan dom blir en del av mänskligheten igen.
Citera
2024-05-17, 23:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
https://www.youtube.com/watch?v=Nwf9NpwXGlI
Putin behöver 2 milj man för att kunna inta Kharkiv, enligt Paul

Men det behövs inte 2 milj man för att skära av försörjningslederna till Charkiv. Förstörs även infrastrukturen för vatten / värme, utan möjlighet att längre reparera, så måste staden sannolikt kapitulera när vintern kommer. Inget tyder dock i nuläge på att någon sådan scenario förbereds.
Citera
2024-05-17, 23:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Ingen större skillnad egentligen.
Precis som Kuba hade rätt att ha vilka vapen som helst på egen mark så har även Ukraina det. Så borde det vara om man ser på FN-stadgarna.
Det är dock enorm skillnad på hur det borde vara och på hur det är i verkligheten. Det är denna skillnad som folk i denna tråd och i det svenska samhället i allmänhet, har svårt att ta in. När det kommer till geopolitik är det djungelns lag som gäller.
Detta är en självklarhet för de flesta på denna planet med undantag för Norden där man lever i en rosa bubbla.

Ja så enligt Rysslands doktrin om "den starkes rätt" som du kallar djungelns lag så skall vi krossa Ryssland för vi är starka och de är svaga. Vi skall ge Ryssland all djävla geopolitik de vill ha.
Citera
2024-05-18, 00:02
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi skall ge Ryssland all djävla geopolitik de vill ha.
Vi måste dock sjunka djupt innan vi når till Ryssarnas nivå. Jag är med dig och jag har mina planer, men man måste dock gå lågt för att ge igen på samma sätt. Jag vet inte om jag vill sjunka så lågt som en Ryss.
Citera
2024-05-18, 00:04
Medlem
Citat:
Ingen större skillnad egentligen.

Precis som Kuba hade rätt att ha vilka vapen som helst på egen mark så har även Ukraina det. Så borde det vara om man ser på FN-stadgarna.

Det är dock enorm skillnad på hur det borde vara och på hur det är i verkligheten. Det är denna skillnad som folk i denna tråd och i det svenska samhället i allmänhet, har svårt att ta in. När det kommer till geopolitik är det djungelns lag som gäller.

Detta är en självklarhet för de flesta på denna planet med undantag för Norden där man lever i en rosa bubbla.

Det är också en enorm skillnad på de tekniska förutsättningarna för vapen. På 1960-talet var det viktigt att vapnen fanns inom visst avstånd. Det är det inte idag. Det finns ingen anledning att placera missiler i Ukraina om man vill beskjuta Ryssland.
Citera
2024-05-18, 00:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det närmar sig...

https://www.svd.se/a/RzRew8/vast-oppnar-for-natofolk-till-ukraina

Tiden börjar rinna ut för ryzzland.

Det är exakt vad vi skall låta bli. Av alla dåliga förslag är det det sämsta, dessutom utan att tillföra mycket mer än risk.
Citera
2024-05-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja så enligt Rysslands doktrin om "den starkes rätt" som du kallar djungelns lag så skall vi krossa Ryssland för vi är starka och de är svaga. Vi skall ge Ryssland all djävla geopolitik de vill ha.

Ryssland har tagit mer under den här veckan är under hela resten av kriget bortsett från första veckan. Ryssland vinner före midsommar. Vill Europa undvika samma behandling måste man erkänna den ryska överhögheten och ödmjukt förhandla om fred och avrustning. Nato får pinsamt mycket pisk av gamla T52 (och hypermoderna kinesiska AI-drönare som ligger minst två decennier före allt bäst har).
Citera
2024-05-18, 00:13
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är exakt vad vi skall låta bli. Av alla dåliga förslag är det det sämsta, dessutom utan att tillföra mycket mer än risk.

Risk för vad, kärnvapen som Rysstrollen i den här tråden ideligen hotar med?

Som jag ser det så är Putler svag, han är i Kina för att tigga pengar. Nu om någonsin så ska man slå till. (Här önskar jag att tidigare människor skulle ha följt George S. Patton råd om att Sovjet är ondska och det kan inte leda till någonting bra, Därav problemen med dagens Putler)
Citera
2024-05-18, 00:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men det behövs inte 2 milj man för att skära av försörjningslederna till Charkiv. Förstörs även infrastrukturen för vatten / värme, utan möjlighet att längre reparera, så måste staden sannolikt kapitulera när vintern kommer. Inget tyder dock i nuläge på att någon sådan scenario förbereds.

Ryssland kunde inte skära av staden Charkiv ens i krigets inledning när de hade överraskningsmomentet.
Citera
2024-05-18, 00:14
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Äntligen ett inlägg som verkar vara skrivet av en vuxen person och inte en vuxen bebis.

Tack. Ibland känns tråden som något som liknar en fotbollsmatch, med tillhörande hejande och virtuellt skränande. Sedan har jag överhuvudtaget svårt för yviga känslomänniskor som inte kan vrida och vända på saker och se ett fenomen från olika sidor, och därav mitt svala intresse för tråden i fråga.

Men nu börjar det liksom rassla till vid fronten efter ett års stiltje.

Citat:
Jag ser inga tecken på att man försöker återuppliva USSR. Att Ryssland är korrupt är ingen hemlighet precis som det inte är en hemlighet att Ukraina inte är mycket bättre om inte värre. Man kan säga vad man vill om Putin men han har lyckats till viss del stävja den enorma korruption som genomsyrade Ryssland på 90-talet. Ukraina har inte haft någon motsvarande politisk personlighet som satt käppar i hjulen för oligarkerna.

Nog vill Putin ha prestige och inflytande allt. Kanske inte Sovjet i sina beståndsdelar, men ett Storryssland inkluderande hela norra svartahavskusten, och kanske Transnistrien skulle säkert vara ett projekt med viss lockelse, nu när det går bättre på slagfältet.

Det är liksom grejen med krig. Eskalering och förlyttning av mål kan ske när båda sidorna biter sig fast vid att inte ge upp, och där man vill ha kompensation för sveda och värk. Därav min kommentar om stabilitetshotet efter att kriget konkluderats.

Krig spårar ofta ur, vilket gör allt så pass mycket farligare.

Citat:
Ryssland är inte ute efter att utmana Väst utan man slås för det man anser vara sin geopolitiska sfär och där ingår Ukraina, inte Finland eller Polen. Därför är allt prat om att Putin vill återuppliva USSR och expandera i mina ögon bara skräckpropaganda.

Som jag förstår det så har Putin och hans styrande skikt en uppfattning om att Ukraina är ett broderfolk som i princip hör samman med Ryssland. Eftersom man "lät" Baltikum och Polen ingå i NATO så låter det ganska trovärdigt att det är så, och där kan jag se att ryssarna missförstått bilden av Ukraina som ett historiskt "ryskt" folk — i själva verket så har ukrainarna mycket mer gemensamt med polacker och andra folk västerut, och tillhör inte rysslands direkta intressesfär.

Men visst, geostrategiskt är säkert Sevastopol och tillgången till Bosporen ett tungt vägande skäl för att försöka hålla Ukraina borta från väst.

Citat:
I Ryssland respekterar man det faktum att NATO har kärnvapen och skulle inte utmana ödet genom att ge sig på Finland eller Polen. Däremot kan jag inte säga detsamma om USA. Där verkar det som om man vill utmana ödet och riskera ett kärnvapenkrig genom att stoppa näsan i blöt.

Retoriken just nu är extra uppskruvad i och med valet i höst. Både Trump och Biden vill använda konflikten som ett slagträ för att vinna politiska poänger, och är man rejält cynisk så kan man misstänka att Ukraina blir mindre intressant efter November i år.

Jag ser skrämselpropaganda som ett spel för att se tuff ut men utan egen insats. Det är givetvis ingen som kommer att starta ett kärnvapenkrig över Ukraina, och förmodligen inte ens Taiwan för USAs del, då man har för mycket att förlora och stormakterna har såpass stort avstånd från varandra (jämför Frankrike och Tyskland för hundra år sedan).
Senast redigerad av Duality 2024-05-18 kl. 00:16.
Citera
2024-05-18, 00:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Ukraina flyttar två brigader och flera bataljoner från frontavsnittet runt Donetsk till Kharkov.
En märkbar försvagning av frontlinjen runt Donetsk. Skulle bli förvånad om det inte utnyttjas av Ryssland.

"Attacken" mot Kharkiv är en fint för att flytta ukrainska trupper dit. Det riktiga målet är Chasiv Yar.
Senast redigerad av borskungen 2024-05-18 kl. 00:20.
Citera
2024-05-18, 00:20
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
(och hypermoderna kinesiska AI-drönare som ligger minst två decennier före allt bäst har).

Här måste jag erkänna att jag är lite som Lisa från Simpsons, -I know those words, but that sign makes no sense.
https://www.youtube.com/watch?v=xq0XNILIYTw

Men för all del, jag säger inte att jag har full koll på drönare i det här kriget. Berätta för mig om dom här nya kinesiska AI-drönarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in