Citat:
Ursprungligen postat av
Stenbocken88
Äntligen ett inlägg som verkar vara skrivet av en vuxen person och inte en vuxen bebis.
Tack. Ibland känns tråden som något som liknar en fotbollsmatch, med tillhörande hejande och virtuellt skränande. Sedan har jag överhuvudtaget svårt för yviga känslomänniskor som inte kan vrida och vända på saker och se ett fenomen från olika sidor, och därav mitt svala intresse för tråden i fråga.
Men nu börjar det liksom rassla till vid fronten efter ett års stiltje.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stenbocken88
Jag ser inga tecken på att man försöker återuppliva USSR. Att Ryssland är korrupt är ingen hemlighet precis som det inte är en hemlighet att Ukraina inte är mycket bättre om inte värre. Man kan säga vad man vill om Putin men han har lyckats till viss del stävja den enorma korruption som genomsyrade Ryssland på 90-talet. Ukraina har inte haft någon motsvarande politisk personlighet som satt käppar i hjulen för oligarkerna.
Nog vill Putin ha prestige och inflytande allt. Kanske inte Sovjet i sina beståndsdelar, men ett Storryssland inkluderande hela norra svartahavskusten, och kanske Transnistrien skulle säkert vara ett projekt med viss lockelse, nu när det går bättre på slagfältet.
Det är liksom grejen med krig. Eskalering och förlyttning av mål kan ske när båda sidorna biter sig fast vid att inte ge upp, och där man vill ha kompensation för sveda och värk. Därav min kommentar om stabilitetshotet efter att kriget konkluderats.
Krig spårar ofta ur, vilket gör allt så pass mycket farligare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stenbocken88
Ryssland är inte ute efter att utmana Väst utan man slås för det man anser vara sin geopolitiska sfär och där ingår Ukraina, inte Finland eller Polen. Därför är allt prat om att Putin vill återuppliva USSR och expandera i mina ögon bara skräckpropaganda.
Som jag förstår det så har Putin och hans styrande skikt en uppfattning om att Ukraina är ett broderfolk som i princip hör samman med Ryssland. Eftersom man "lät" Baltikum och Polen ingå i NATO så låter det ganska trovärdigt att det är så, och där kan jag se att ryssarna missförstått bilden av Ukraina som ett historiskt "ryskt" folk — i själva verket så har ukrainarna mycket mer gemensamt med polacker och andra folk västerut, och tillhör inte rysslands direkta intressesfär.
Men visst, geostrategiskt är säkert Sevastopol och tillgången till Bosporen ett tungt vägande skäl för att försöka hålla Ukraina borta från väst.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stenbocken88
I Ryssland respekterar man det faktum att NATO har kärnvapen och skulle inte utmana ödet genom att ge sig på Finland eller Polen. Däremot kan jag inte säga detsamma om USA. Där verkar det som om man vill utmana ödet och riskera ett kärnvapenkrig genom att stoppa näsan i blöt.
Retoriken just nu är extra uppskruvad i och med valet i höst. Både Trump och Biden vill använda konflikten som ett slagträ för att vinna politiska poänger, och är man rejält cynisk så kan man misstänka att Ukraina blir mindre intressant efter November i år.
Jag ser skrämselpropaganda som ett spel för att se tuff ut men utan egen insats. Det är givetvis ingen som kommer att starta ett kärnvapenkrig över Ukraina, och förmodligen inte ens Taiwan för USAs del, då man har för mycket att förlora och stormakterna har såpass stort avstånd från varandra (jämför Frankrike och Tyskland för hundra år sedan).