2024-05-17, 21:42
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Varför skulle Kina hjälpa Ryssland ?

Det är något inte jag förstår.., för Kina sitter faktiskt i en bekväm sits. De har att göra med en desperat Putin.., som kränger olja/gas och allt annat Xi frågar efter.., på rea !

Samtidigt så behåller de sin exportmarknad till väst.

Så..varför skulle Xi riskera detta ?
Kina har väl intresse av en skurkkompis. Trots allt är USA en gemensam motståndare med Ryssland och responsen från USA gentemot Kina har varit ganska svag.
Kina vill ha Taiwan så de måste ha sin egen allians för att kunna genomföra annekteringen praktiskt då USA, trots att de är på dekis är en jobbig motståndare.
Citera
2024-05-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Jag länkade till ett par videos hittade på Telegram. Ukrainare som blir misshandlade av ukrainska gränsvakter. Deras brott: De ville fly Ukraina.

Jag anar varför du hatar Telegram. Du står på bödlarnas sida, utan att själv vilja offra sitt liv vid fronten.

Jag följer Telegram och kan konstatera att varenda ord du skriver kan man hitta på Telegram, du översätter många av dem med en egen tramstwist för att det ska se ut som om du själv är upphovsmannen.

Du är ingenting annat än en propagandapapegoja vars inlägg är en omarbetad version av ryska fascistkonton.
Citera
2024-05-17, 21:49
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kina vill skapa ett världsherravälde och behöver hjälp med det. Landet håller redan på att försvagas kraftigt pga utförsel av dollar och lägre direktinvesteringar från väst.

Kina nöjer sig inte med att vara nr 2.

Nej !

Kina har en befolkning på 1,4 miljarder människor. Jag ids inte checka just nu.., men checka fattigdom i Kina, och hur många hundra miljoner det gäller.

Och om inte det finns ris att mätta dessa magar.., så börjar de röra på sig och visa sitt missnöje. Rädslan för civil olydnad är större för de styrande. 16 olika språk är det väl visst också, dvs skillnader etniciteter..

Xi är mera bekymrad för vad som sker inom det egna landet, innan han funderar på att expandera. För det är bräckligt. De noterade även vad som skedde med Sovjet....
Citera
2024-05-17, 21:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Nej !

Kina har en befolkning på 1,4 miljarder människor. Jag ids inte checka just nu.., men checka fattigdom i Kina, och hur många hundra miljoner det gäller.

Och om inte det finns ris att mätta dessa magar.., så börjar de röra på sig och visa sitt missnöje. Rädslan för civil olydnad är större för de styrande. 16 olika språk är det väl viss också, dvs skillnader etniciteter..

Xi är mera bekymrad för vad som sker inom det egna landet, innan han funderar på att expandera. För det är bräckligt. De noterade även vad som skedde med Sovjet....
Hoppas du har rätt! Jag vill verkligen inte att Kina ska börja visa musklerna. Men nu är det stopp med deras dumpning av bilar och billigt skräp mm i väst och dom kommer förlora stort på det. Kina måste hitta nya vägar och en av dom skulle kunna gå via Ryssland. Media rapporterar om att Kina stöttar ryssen med pengar och materiel.
Citera
2024-05-17, 21:55
Medlem
Citat:
Nej !

Och om inte det finns ris att mätta dessa magar.., så börjar de röra på sig och visa sitt missnöje. Rädslan för civil olydnad är större för de styrande. 16 olika språk är det väl visst också, dvs skillnader etniciteter..

Kina har ungefär 25 regioner, Ryssland ca 30. Man kan ju undra över hur många regioner de båda länderna har efter kriget… Ryssland 10, Kina 30, resten egna länder?
Citera
2024-05-17, 21:57
Medlem
Dom ukrainska försvarslinjerna vid Charkiv kollapsar mer och mer nu.
Zelinsky är i Charkiv just nu och ska sätta sig in i kaoset.
Citera
2024-05-17, 21:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Kina har väl intresse av en skurkkompis. Trots allt är USA en gemensam motståndare med Ryssland och responsen från USA gentemot Kina har varit ganska svag.
Kina vill ha Taiwan så de måste ha sin egen allians för att kunna genomföra annekteringen praktiskt då USA, trots att de är på dekis är en jobbig motståndare.

Men då är man inte för "aktivt", är min point. Man går inte över gränsen. Man kommer att tappa för mycket.

Säkert så smugglas det in grejer till Ryssland, och får se vad för reaktioner det blir ifrån väst. För de kommer att komma..

..men inte att man går "all in" ifrån Kinas sida. För det kommer att kosta, mer än det smakar. Och det är många munnar att mätta i Kina..., lägg även till att det finns muslimer i Kina.., som är undertryckta..
Citera
2024-05-17, 22:02
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske. Vem vet?

Det var i alla fall ammunition som exploderade:

Övningsammunition skriver vissa:

Som vanligt har någon kastat en fimp.
Citera
2024-05-17, 22:08
Avstängd
Citat:
Nej !

De ukrainska "försvarslinjerna" utanför Kharkiv verkar ha varit ytterligare en bluff.
Citera
2024-05-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Nu har det smällt på en militärförläggning i Sankt Petersburg. Tjuvrökning?

https://m.jpost.com/breaking-news/article-801594

Skall handla om ett förråd med gammal ammunition, 7 skadade. Enligt radio/ekot. Som hänvisade till rysk media.
Citera
2024-05-17, 22:11
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske. Vem vet?

Det var i alla fall ammunition som exploderade:

Övningsammunition skriver vissa:

Senaste budet är att det handlade om antikviteter:

”Militären uppger att det var ammunition från andra världskriget som exploderade av misstag under en kontroll av källarförråd, enligt statliga Interfax.”
Senast redigerad av JymdKjam 2024-05-17 kl. 22:13.
Citera
2024-05-17, 22:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
De ukrainska "försvarslinjerna" utanför Kharkiv verkar ha varit ytterligare en bluff.

(Ja, jag lämnar Kina nu)

Svar på din fråga : Tippar det stabiliserar sig för Ukraina. Hoppas även. Svaret får vi inom några dagar, max en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in