2024-05-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När argumenten tar slut kommer de personliga påhoppen. Flashback i ett nötskal.

Jag förstår att det är jobbigt för dig men nu har Myndigheten för psykologiskt försvar slagit fast att TV4 spred desinformation, du får tugga i dig det även om det svider. MPF är ju expert på just vad som är desinformation så det råder inga tvivel här.

Stäng ned TV4 då de ägnar sig åt påverkansoperationer i syfte att styra valet.
Citera
2024-05-17, 14:36
Medlem
Nu har alltså myndigheten för psykologiskt försvar anmält kalla fakta eftersom de tycker att programmet är vilseledande. Vilken soppa!
Citera
2024-05-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag väntar fortfarande på att du, Kalla Fakta eller någon annan ska visa upp ett exempel på "desinformation" som spridits. Det enda som visats hittills är några humorklipp.

Att du konsekvent vägrar besvara en simpel fråga och har ett helt nytt reggat konto som sprider ett visst narrativ gör ju att man kan dra sina slutsatser.

Tycker jag har bemött dig både seriöst, med hyfs och efter bästa förmåga försökt att säga vad jag tycker.

Jag har till och med försökt gissa vad du menar med att videon är/inte är "desinformation" - trots att det är något lösryckt som inte har något med något jag skrivit där du ändå stolpar in och avkräver MIG svar, av någon anledning. Om du har problem med att Kalla Fakta kallat något för "desinformation" som inte är det, ta det då med dem - inte med mig.

Jag har skrivit om att SD/Riks anställda har suttit och skrivit anonyma inlägg på nätet under fejk-identitet. Det är det jag har synpunkter på och som du kan diskutera med mig.
Citera
2024-05-17, 14:43
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nu har alltså myndigheten för psykologiskt försvar anmält kalla fakta eftersom de tycker att programmet är vilseledande. Vilken soppa!
Det är ju för att TV4 medvetet klippt ihop MPFs svar på andra frågor som om de uttalar sig mot SDs trollfabrik. Snacka falsk vinkling som är generande för TV4. Inte alla TV-program som blir anmälda.

TV4:s svar:
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3pbzV/kalla-fakta-anmalt-till-granskningsnamnden
Det framgår jättetydligt att det är ett kollage från samhällsdebatten
Typ "jättetydligt" som att det framgår att de som hängs ut som "trollfabriken" egentligen är en ironisk och satirisk kanal?
Citera
2024-05-17, 14:54
Medlem
SmartSkalles avatar
Den värsta trollfabriken av alla TV4 har visat sitt rätta antidemokratiska ansikte.
Åtala de samhällsomstörtande vänsterasen på TV4 !

"MPF anser att TV4:s agerande att medvetet utnyttja inspelat material från andra tillfällen, ett agerande som vilseleder tittare att tro att myndigheten skulle ha uttalat sig om den granskning Kalla fakta framför, är minst sagt anmärkningsvärt, osakligt samt i uppenbar strid mot gällande medieetik."

https://mpf.se/om-oss/nyheter/2024/2024-05-17-mpf-har-anmalt-anvandandet-av-intervjuer-i-kalla-fakta-till-granskningsnamnden
Citera
2024-05-17, 14:57
Medlem
TotalWars avatar
Det är första gången någonsin som falsk agendajournalistik anmäls av en svensk myndighet. Inte en dag för sent.

Anledningen: Vi har ett stort aktivt krig runt hörnet och nivån i samhället måste upp på samtliga instanser för att det här ska sluta bra. Inte minst spelar journalister en stor roll i detta. Uppenbarligen har TV4 fått fel på årtalet vi lever i idag. Det är 2024, inte 2014. Det utkrävs en helt annan nivå från viktiga samhällsaktörer idag än vad det gjorde då. Någon på TV4 har helt enkelt missat att lekstugan är över. Om inte, kan det vara du som får en missil i röven. Eller en anhörig.
Citera
2024-05-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bucknsteak
Tycker jag har bemött dig både seriöst, med hyfs och efter bästa förmåga försökt att säga vad jag tycker.

Nej. Är det klippet desinformation? Kalla Fakta påstår det. Vad tycker du?
https://www.youtube.com/watch?v=6i-V9aDjcM8
Citera
2024-05-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej. Är det klippet desinformation? Kalla Fakta påstår det. Vad tycker du?
https://www.youtube.com/watch?v=6i-V9aDjcM8

Klippet verkar vara någon slags politisk humor i Hey Baberiba stil. Det gör narr av moderatväljare genom att utmåla dem som stereotypa överklassbrats som slickar sig om läpparna och sitter med blazer och sidenhalsduk på ett gods. Klippet - i sig - är såvitt jag kan se inte desinformation på något sätt.

Nu när vi har det avklarat vore det väldigt trevligt om du vill ta dig tid att förklara på vilket sätt det är relevant för någonting jag skrivit i den här tråden. Särskillt som det var du som svarade på ett av mina inlägg, ignorerade vad det handlade om, och istället började kräva att jag skulle kommentera ditt youtube klipp. Tack på förhand!
Citera
2024-05-17, 15:18
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför ska de gå på kurs om de inte gjort något fel?
Vad jag förstod av SVTs rapportering under Morgonstudion så ska de två, detta rapporterades med humor av SVTs politiske expert, gå en kurs i den larvigt korta paragrafen i Tidöavtalet som säger att de tala respektfullt om varandras företrädare.

På SVT skrattades det glatt åt detta och det tydliggjordes att förklaringen förstås inte nödvändigtvis var att ”någon gjort fel” utan troligen för att Liberalerna inte ska känna att deras hårda protester och utfall och upprördhet i media ska lämnas helt utan notis. En liten tröstkaka till Liberalerna alltså.

Ingen tror ju på riktigt att de två kursdeltagarna ska sitta och plugga den där paragrafen i veckor. Den tar fyrtiofem sekunder att läsa igenom om du anstränger dig hårt för att läsa långsamt.

Medan de då är på den ”kursen” ska de inte arbeta.

Sedan är det tydligen fabrik och verkstad som tidigare, möjligen på annan stol och annat skrivbord.

SVTs politiske reporter sammanfattade det som att Sverigedemokraterna faktiskt hånade sina kritiker genom dessa meningslösa åtgärder utan vare sig verklig betydelse eller verkan.
Citera
2024-05-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bucknsteak
Klippet verkar vara någon slags politisk humor i Hey Baberiba stil. Det gör narr av moderatväljare genom att utmåla dem som stereotypa överklassbrats som slickar sig om läpparna och sitter med blazer och sidenhalsduk på ett gods. Klippet - i sig - är såvitt jag kan se inte desinformation på något sätt.

Enligt dina egna ord så sprider alltså Kalla Fakta desinformation själva när de påstår att det klippet skulle vara "desinformation" och att det är SD som skapat det. Två helt falska påståenden och TV4 vet om det, men de ljuger ändå medvetet, så därmed är definitionen för desinformation uppfylld.
Citera
2024-05-17, 15:28
Medlem
BekraftadNegers avatar
Nu börjar det hända grejjer! Blir intressant att se hur det går med getingboet som TV4 och Kalla Fakta kört in lemmen i.

EU-parlamentarikern Charlie Weimers skriver i ett inlägg på Facebook att Kalla Faktas reporter Daniel Andersson sökte arbete på Charlies kontor i höstas. Charlie ifrågasätter om Kalla Faktas tanke var att utreda "trollfabriker" eller helt enkelt bara hitta någon skit att få ut före EU-valet.

TV4 lär ju tillsätta en rejäl trollarmé om de skall kunna köra damage control på den här historien. Aftonbladet som tonade ner sig ett tag verkar fått ny luft men när fler och fler pinsamheter kommer fram kanske de tvingas backa. Vore fantastiskt om AB på något litet vis haft ett finger med i spelet - jackpot!
Citera
2024-05-17, 15:29
Medlem
isodoses avatar
Är det någon ny mellanchef på TV4 som tagit över ansvaret för Kalla Fakta som släppte igenom detta spektakel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in